• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • LokesMammi
    shine skrev 2013-03-22 23:44:46 följande:
    Om en vecka ska jag ha kalas för min 2-åring som är mjölkprotein-, soja-,ägg-, och veteallergiker. Någon som har några bra recepttips på tårtor eller andra bakverk? Tidigare kunde vi köra havregrädde men sedan han blev konstaterad veteallergiker så går det inte längre. Vad har ni i stället för grädde?

Min son har samma allergier. Jag gjorde hans tårta på hans sockerkaksrecept. Jag hade ingen grädde. Gjorde en minisockerkakatårta och en nalletårta! Med fyllning emellan! =)
    11/1-11 kom världens bästa bebis till oss <3
  • annahoj87

Här vankas det snart tvåårs kalas. Sonen är allergisk mot ägg, soja, mjölkprotein. Han har en baskost i grunden som vi försöker utöka när han har bättre perioder. Har inte hunnit testa produkter med sojasläktingar ännu. Finns det någon "grädde" man kan använda då? hur är det med gogreens havregrädde som är till desserter, nån som vet? tacksam för alla tips!!

• shine
    annahoj87 skrev 2013-03-26 00:29:09 följande:
    Här vankas det snart tvåårs kalas. Sonen är allergisk mot ägg, soja, mjölkprotein. Han har en baskost i grunden som vi försöker utöka när han har bättre perioder. Har inte hunnit testa produkter med sojasläktingar ännu. Finns det någon "grädde" man kan använda då? hur är det med gogreens havregrädde som är till desserter, nån som vet? tacksam för alla tips!!
    Vi har lite samma problem du och jag :)

När vår son fyllde 1 och innan veteallergin som vi upptäckt så använder vi carlshams luftig visp. Den helt helt okay och smakar lite som mjukglass :)

Vi tog frysta jordgubbar, carlshamns luft visp och gerlatin. Mixade det och använde det som tårtfyllning. Blev verkligen uppskattat! Jag hittade något recept på nätet men lyckades inte hitta det nu.

Har haft mailkontakt med carlshamn nu ang. om det finns spår av vete i den produkten. Oatly rekomenderar inte att man använder deras havreprodukter. Så jag håller tummarna, men det problemet har ju inte ni :)

En av ekströms marsansåser verkar funger också:
    www.procordia.se/Vaara-produkter/Produktinformation 

Så långt har jag kommit i min research. Du får gärna dela med dig om du hittar nått bra. Vi ska ha kalas på söndag så jag försöker planera lite :) 
  • annahoj87

Det är riktigt Man vill ju kunna göra så likt det bara går. Men luftig visp innehåller sojalecitin och min son reagerade väldig kraftigt på soja sp dietisten sa att vi ska undvika det oxå. Det var därför jagfunderade på gogreen visp om den var bättre? har du läst nått på den?

• Hallodar
    LokesMammi skrev 2013-03-22 13:21:24 följande:
    Sitter och läser i den nya Allergia tidningen och kommer in på pollen sidan. Där står det att björkpollen allergiker kan vara känsliga mot tex äpplen, morötter, potatis, nötter och mandel. Min son är björkallergiker o jag med. Jag klarar av ämnena, men hur vet jag om han inte klarar av nån av dom. Står att vanligaste symptomen ä klåda i munnen, svullnad i halsen, svullna läppar och blåsor i munnen.

Min son kan inte prata, hur vet jag att han reagerar? Är det nån som vet? Som själv reagerar eller som har barn som brukar reagera.......... 

Min son började harkla sig som att nåt hade fastnat i halsen och så fick han utslag på läpparna.
  • cosinus

Hej, får man hoppa in och ställa en fråga även om min sons besvär är väldigt lindriga i jämförelse med era.

Long story short så fick jag äta mjölkfritt då jag ammade för att han hade så ont i magen. Från ungefär 1 års ålder har all mjölk gått bra.

Från sommaren han var 1 har han varje sommar fått utslag, när han var liten var det hemskt och han drack tavegyl som andra ungar dricker välling. Nu för tiden behöver han kanske 3-4 doser på en sommar (han blir snart 7 år).

Hösten han var 2 försvann aldrig hans sommarexem och hela den hösten var han jätterisig med många förkylningar och 2 lunginflammationer. Helt sänkt. Så på jullovet blev han bra och väl tillbaka till fsk blev han dålig igen direkt. Visade sig av en slump att de åt ägg till frukost varje dag och så fort han slutade med det blev han bra. Han testades med både prick och blodprov men negativt på allt. Vi fick läkarintyg på äggfri kost och han var utan i 2 är när de tyckte att vi kunde prova införa ägg och han har sen dess ätit ägg som vem som helst utan att vi märker något.

Han har ibland lite kli i arm och benveck men det har han alltid haft, han har ibland klagat på ont i magen av fiskpinnar men jag har trott att han bara inte gillar dem.

Iaf så gav min pappa honom en näve cashew-nötter när han var upp för några veckor sen och då blev sonen liggandes två timmar med ont i magen. När jag tänkte tillbaka insåg jag att han kräkts av nötter vid ett tidigare tillfälle men han har alltid varit lättkräkt så jag hade inte tänkt så mycket mer på det. Är så van att är det något så reagerar han med att det kliar. Sen veckan efter kroknade han på samma sätt av en semla för det geggiga i mitten gjorde ont i magen (hans ord).

Så vi testade honom igen med blodprov. Fick svar förra veckan ochdet står att man ser en lätt ökning av allergiska antikroppar mot mandel, hasselnöt och äggvita samt ett diskret utslag på torsk. Vi väntar nu på att barnmottagningen ska kontakta oss ang kostråd.

Min tanke så länge är inga nötter, inga mandlar men låta honom äta vanlig skolmat (för jag får nog inte ens annat utan intyg) tillsvidare. Där kan det då såklart ingå ägg och fisk men där märker vi ju ö h t inga reaktioner själva och jag har svårt att tro att det skulle bli dramatiskt sämre på den tiden det hinner gå till läkarbesöket. Eller vad tror ni?

Ni som är insatta, vad gissar ni att vi kommer få för kostråd i slutändan baserat på resultatet på blodprovet.

Lillebror som är 5 har också vid något tillfälle kräkts av nötter samt blev dålig i magen dagen efter semlan men mådde inte illa. Han kommer jag därför hålla undan nötter och mandlar men ska vi testa honom också nu eller vänta. Vid vilken ålder börjar blodproven bli tillförlitliga. När de är små kan de ju visa fel vilket vi ju fått erfara med äggen bland annat.

• LokesMammi

2små2stora skrev 2013-03-22 14:46:17 följande:
    När min lilla får klåda i munnen blir har ledsen och stoppar in händerna i munnen. 

essamino skrev 2013-03-26 12:46:04 följande:

Min son började harkla sig som att nåt hade fastnat i halsen och så fick han utslag på läpparna.

Ok. Tack. Får hålla ett öga på honom sen när björk blommar. Jag känner inte av korsreaktioer, men han kanske gör det.....
    11/1-11 kom världens bästa bebis till oss <3
  • Kavat

Cosinus, blodproverna är aldrig helt säkra har vi fått höra. Vare sig om de är neg eller pos. Man måste gå på hur de faktisk reagerar / eller inte reagerar. Är ni osäkra på fisk så uteslut och ge igen och se om det blir några reaktioner.

Se upp för soja om de är allergiska mot jordnöt. Jordnöt är en baljväxt.

• Kavat

Grädde
    Vi använder 2,5 dl tetrapack gråbeige med lila på Blue dragon tror jag.

Ställer kallt, häller ut vattnet. Vispar med florsocker och vaniljsocker. Blir hårdare om man ställer kallt igen. Breder på tårta och ställer kallt innan man lägger på locket, om man vill ha det.