• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Färgen

Kitkat: jag kan inte hjälpa dug med det illröda, men i övrigt låter det som ni misstänker; kvalster. Det lindrar ni bäst med kvalsterskydd i sängen, får ni ett läkarintyg på allergin får ni ta dem på er barnförsäkring ( så länge ni inte har Länsförsäkringar).

• Färgen

Vad tycker nu kloka? Igår fick min treåring en riktigt otäck allergisk reaktion fågels hennes öga svullnade igen. Tror det beror på att hon råkade doppa fingrarna i rått ägg och sen kliade sig i ögat. Hon har tidigare reagerat med eksem på ägg i maten men sen typ ett år har hon kunnat äta lagat ägg men vi har sett att hon blivit röd om munnen när hon tex smakat på kaksmet med rått ägg, dock har hon aldrig reagerat så Ulla som igår.

Borde vi prata med alkergimottagningen igen? Enligt dem så har hon ingen äggallergi men känns som inser här råkar hända igen så vill vi ha något som kan lindra reaktionen för hon hade jätte ont igår. Vad tror ni är det något att "bråka om" med läkaren som ni tycker att hon enbart reagerar på kvalster och inget i matväg.

• kitkat
    Färgen skrev 2013-03-30 07:32:17 följande:
    Kitkat: jag kan inte hjälpa dug med det illröda, men i övrigt låter det som ni misstänker; kvalster. Det lindrar ni bäst med kvalsterskydd i sängen, får ni ett läkarintyg på allergin får ni ta dem på er barnförsäkring ( så länge ni inte har Länsförsäkringar).

Färgen skrev 2013-03-30 07:32:17 följande:

Nä men vänta... Fattade inte.... Vad betyder: få ta det på barnförsäkring? Alltså vad söker man för och vad får man? Vi har trygghansa. 18/4 är startskottet för allergiutredning. Vi ska träffa läkare på vårdcentralen och jag hoppas vi får remiss för pricktest. vi har luftrenare och luftfuktare i sovrummet, men det är ändå hosta och snörvel mest hela tiden.
  • Färgen

Kitkat: kvalsterskydd till sängen är väldigt dyrt, det kostade över 3000kr för dotterns säng, men det täckte vår barnförsäkring helt (Folksam) bara vi visade ett intyg från läkaren att hon behövde dem pga av kvalsterallergi.
    Tyvärr hjälper inte luftrenare etc mot kvalster då de lever i textilier, visst man jan skapa lite sämre miljö för dem men inte tillräckligt för att de ska försvinna. Det ni kan tänka på själva är att tvätta allt i sängen på minst 60 grader gärna med extra sköljning så ofta som möjligt ( gärna en gång i veckan), ( dvs kuddar täcken påslakan gosedjur etc), ha det ljust och svalt i sovrummet så mycket som möjligt och inte bädda. På medecas hemsida kan man beställa en bok gratis om kvalsterallergi som är väldigt bra.

Vi hittade inte kvalsterallergisk hos dottern förrän hon fick ett patchtest, det syntes inget på varken prick eller blodprov, men ändå är hon kraftigt allergisk mot kvalster.

• kitkat

Tack för info och alla bra tips! Då har jag lite mer på fötterna! Luftrenaren skaffade jag först för jag trodde han var allergisk mot partiklarna i luften. Nu är jag övertygad om att han är allergisk mot sängen och då borde det vara kvalstren.

Färgen skrev 2013-03-30 13:35:35 följande:
    Kitkat: kvalsterskydd till sängen är väldigt dyrt, det kostade över 3000kr för dotterns säng, men det täckte vår barnförsäkring helt (Folksam) bara vi visade ett intyg från läkaren att hon behövde dem pga av kvalsterallergi. Tyvärr hjälper inte luftrenare etc mot kvalster då de lever i textilier, visst man jan skapa lite sämre miljö för dem men inte tillräckligt för att de ska försvinna. Det ni kan tänka på själva är att tvätta allt i sängen på minst 60 grader gärna med extra sköljning så ofta som möjligt ( gärna en gång i veckan), ( dvs kuddar täcken påslakan gosedjur etc), ha det ljust och svalt i sovrummet så mycket som möjligt och inte bädda. På medecas hemsida kan man beställa en bok gratis om kvalsterallergi som är väldigt bra. Vi hittade inte kvalsterallergisk hos dottern förrän hon fick ett patchtest, det syntes inget på varken prick eller blodprov, men ändå är hon kraftigt allergisk mot kvalster.

Kitkat: kvalsterskydd till sängen är väldigt dyrt, det kostade över 3000kr för dotterns säng, men det täckte vår barnförsäkring helt (Folksam) bara vi visade ett intyg från läkaren att hon behövde dem pga av kvalsterallergi. Tyvärr hjälper inte luftrenare etc mot kvalster då de lever i textilier, visst man jan skapa lite sämre miljö för dem men inte tillräckligt för att de ska försvinna. Det ni kan tänka på själva är att tvätta allt i sängen på minst 60 grader gärna med extra sköljning så ofta som möjligt ( gärna en gång i veckan), ( dvs kuddar täcken påslakan gosedjur etc), ha det ljust och svalt i sovrummet så mycket som möjligt och inte bädda. På medecas hemsida kan man beställa en bok gratis om kvalsterallergi som är väldigt bra. Vi hittade inte kvalsterallergisk hos dottern förrän hon fick ett patchtest, det syntes inget på varken prick eller blodprov, men ändå är hon kraftigt allergisk mot kvalster.

• längtan 80

Hej. Det var länge sedan jah var inne här, jag har haft världens problem med inloggning. Här är läget äntligen stabild sen smällen med risdrycken som togs bort samt ärt balj och sojaväxter.vi har nu kunnat införa hirs, bovete, teff, Froosch (rekommenderar till er rom har barn som klarar frukt, den nya med coccosmjölk är god som yogurt i bland till musli. ) när vi gör gröt (vi varierar med bovete, hirs och polenta. hirsmannagryn=supergod) så här vi coccosmjölk i vattnet då blir gröten god . Allt går att göra trots en begränsad kost. Damen fyllde tre för 2 veckor sedan. Jag hittade ett recept på sockerpasta och frågade gumman vad von ville ha för färg och vad som skulle vara på tårtan. Hon ville att den skulle vara gul och med en fågelholk. I blev det blåbär banan. Egengjord vaniljkräm ( potatismjölpaketet- mjölken) vispad coccosmjölk. När vi har haft matproblem så blir det galna nattningat med skrik klös och grin även slag och sparkar. Vi måste lära om efter varje felsteg. För vakningarns och så fortsätter fast det går över. Tipsar - nsttvakninga. Om ditt barn vaknar vissa tider varje natt, stör barnet en stund innan denna tid, så att barnet intr vaknar upp helt men blir lite störd. Vi hade tex skrik å galenskap för sojan fråm 2-5 varje natt och hon fortsatte vakna fast vi hittat problemet. Efter två nätter då vi stört hennw försvann det. Har provat detta knep flera ggr och det har funkat för oss. Andra tipset är nattningar. Ladda ner från cdon kaninen som så gärna ville somna. Den låter heltokig men barnrt som haft panik varje nstnattning och skriker i e timne somnar tyst och lugn på 3-5minuter om det är svårare 20 min. Har funkat från dag ett i en vecka ni. Kram

• längtan 80

Ash, mellanslagen försvinner. Sorry för den mastiga texten. Föresten, ett tips till. Boken friendly bread

• shine

Hej!
    Nu är kalaset över och här är resultatet med min sons favoritserie - Fåret Shaun. Allt är mjölkfritt, äggfritt och vetefritt. Blev riktigt uppskattat, även smakerna.

• kitkat

Mjölkfritt, äggfritt och vetefritt... Har du trollat med knäna? Jag är mäkta IMPONERAD! Vilka vackra bakverk!!! Jag vet, jag är fullkomligt okunnig i allergimat.