• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • längtan 80

Trotoarbonden. låter väldigt tråkigt, jobbigt för alla. samma här.

Har läst någonstans om att laka ur potatisen kan fungera för potatisallergiker- har du läst och provat detta? 

• längtan 80

typ i stil med :   Potatis fungerade om den fick ligga i vatten i två dygn. Vattnet byttes flertalet gånger för att på så sätt laka ur stärkelsen.

• längtan 80

Mina tankar är också å trevar vid L glutamin som skall vara bra för att läka tarm, minska inflamationer, stärka imunförsvaret mm mm

Trotoarbonden. Fruktansvärt att prova!!!!!!! Men har du provat hirs durra bovete porlenta quinoa, rismjöl majsmjöl  

• Rosdraken

var på extra vikt kontroll av Lisas vikt idag då hon den 28/3 vägde 7400 g
    nu den 24/4 hade hon ökat till hela 7700 g men växt en cm. Hon är nu 10 månader nu och hennes systrar vägde mellan 1,5-2 kg mer än hon i samma ålder men ung lika långa. 

Tog det extra lång tid för era barn med att komma i fatt med vikten?

Vet att jag är lite hönsmamma men det går inte undvika med tanke på hur de senaste 10 månaderna varit......
    Blir bara beskymrad över att hon inte går upp som jag hoppas/kämpar med.

Alla säger att jag ska va glad så länge hon går upp men det är svårt att inte oroa sig, jätte svårt!

Hon äter ju bra (även om hon har vissa dagar hon matvägrat men då äter hon ofta igen det dagen efter)
    hon får 

frukost (gröt eller rapsy)

mellis fruktpure börjat med att intro hemmagjort bröd

lunch

mellis samma som innan

middag

kvällsgröt om hon vill ha det eller inte men vi erbjuder det i alla fall om hon inte är för trött.

alla mål är berikade med deucal. Bara frusterad just nu men ska försöka få tag på vår dietist i morgon så får vi höra vad hon säger........                                

Sonja 20/5-10 Kajsa 7/6-11 Lisa 23/6-12
  • Tibell

Rosdraken : Hur lång är hon ? Vi har också en liten snart 10 månaders här hemma.

Hon väger drygt 6.5 och är 65 cm kort. Har haft problem med hennes tillväxt hela tiden och har fortfarande. Vid sista vägningen hade hon inte ökat alls...

• LokesMammi

Min son är 2år och vägde  januari 10.1g. I november förra året vägde han 10.7kg!

Du behöver inte oroa dig. Så länge hon är glad och pigg så är det ingen fara! =) 

11/1-11 kom världens bästa bebis till oss <3
  • Rosdraken

hon är 71 så hon följer ju längd kurvan ok men inte vikten.Så hon har ju fått en lite lustig kroppsform nu.

skönt med fler i samma båt 

Sonja 20/5-10 Kajsa 7/6-11 Lisa 23/6-12
  • LokesMammi

När min son var 10mån vägde han 7620g o ar 70,4cm kort. =)

11/1-11 kom världens bästa bebis till oss <3
  • Mandelskorpan
    längtan 80 skrev 2013-04-23 16:18:33 följande:
    Mina tankar är också å trevar vid L glutamin som skall vara bra för att läka tarm, minska inflamationer, stärka imunförsvaret ;

har du hittat ngt l-glutamin som man vågar ge då? Jag var in i en hälsokost men köpte inget, antingen stod det spår av allt (soja ägg mjölk) eller så stod det inget på burken.

Sonen vägde fö 9.8 kg och 78 lång nu vid 15 mån. Huvudmåttet kommer jag inte ihåg men det har halkat efter mest av alla kurvorna....
  • Mamma till H o F

Har nån av er adrenalinsprutor till era barn? Min dotter som är 8 år har JEXT hon har alltid två st. med sig. Hon har bl.a jordnötsallergi. Vi har aldrig behövt använda sprutorna, men nu vill hennes läkare att vi ska komma till barnmottagningen och att hon ska sätta en riktig spruta i benet på sig själv Förvånad känns ju skitläskigt!
    Har nån av er varit med om att man tränar på riktigt så här?