• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • längtan 80

Shine. vad snyggt

Här kommer äntligen kortet på tårtan till min 3 åriga tös. Hon ville som sagt ha en gul tårta med ett fågelhus.

Utan gluten, produkter med  ursprung vete ( glukossirap, maltodextrin mm), mjölk, havre, soja-ärt och baljväxter.  jordgubbar.   
                                   Inne i tårtan finns blåbär, bananmos. egenkokad vániljkräm ( potatismjölpaketet men minus mjölk) vispad cocosmjölk. det övriga ni ser är egengjord sockerpasta.

Vet inte hur man gör för att få bilderna åt rätt håll, har nog provat allt.
  • Trottoarbonden
    Kavat skrev 2013-03-27 20:21:52 följande:
    Trottoarbonden, kram! Det är förjäkligt. Har läkaren skrivit in i intyget att ni övriga i familjen ska äta utan det, annars se till att få med allt det i läkarintyg och överklaga.

Tack! Det framgår av läkarintyget att det är luftburet. Jag skrev i min ansökan att jag, ibland, lagar mat till oss andra på kvällstid, efter det att sonen somnat, och med hans sovrumsdörr stängd, hans fönster öppet och fönstret i köket öppet. (detta hade jag med som mertid). Fk tyckte att jag därmed visst kunde laga vanlig mat till oss andra och sen värma. Jag framförde det orimliga i detta, dels vill jag faktiskt inte tillbringa mina kvällar med att laga mat, dels vill vi andra äta nylagad mat men framför allt så anser jag inte att sonen ska behöva känna sig mer annorlunda än nödvändigt hemma. Jag vägrar att sitta och äta sådant som han behöver avstå från här hemma. Jag vill att han ska kunna slappna av här hemma och vara helt vanlig liksom... så gott det nu går. Ja, jag kommer absolut att överklaga om det behövs. Väntar beslut denna vecka. Fy så mycket energi detta tar i anspråk...
  • Tibell

Men guuuud vad duktiga ni är på att baka tjejer !

Längtan 80..skulle gärna ta receptet på bullarna

• längtan 80

Bullreceptet från boken  friandly bread. Rekomenderas verkligen då man kan baka på durra hirs bovete rismjöl majsmjöl mm.  Håller just nu på att baka korvbröd och ´hamburgebröd  meed recept från boken... håller tummarna !

• EQ85

Min lilla tjej är nu 4 mån. Hon har haft blod i bajsblöjorna i 3 omgångar innan. Slem, blodstrimmor och klumpar. Nu är vi inne på 4e omgången o nu är det samma men i alla blöjor, och även blodfärgad vätska. Vi ska till läkaren på.onsdag och dp ska jag fråga om vi kn ha neocate istället för pepticate undertiden de gör utredningen på henne. Har ngn av era haft blod i bajsblöjorna och bara blodigt slem utan bajs i vissa i samband med sin allergi?

• Trottoarbonden
    EQ85 skrev 2013-04-07 19:09:55 följande:
    Min lilla tjej är nu 4 mån. Hon har haft blod i bajsblöjorna i 3 omgångar innan. Slem, blodstrimmor och klumpar. Nu är vi inne på 4e omgången o nu är det samma men i alla blöjor, och även blodfärgad vätska. Vi ska till läkaren på.onsdag och dp ska jag fråga om vi kn ha neocate istället för pepticate undertiden de gör utredningen på henne. Har ngn av era haft blod i bajsblöjorna och bara blodigt slem utan bajs i vissa i samband med sin allergi?

Fy det låter jobbigt detta. Måste känna er maktlösa alldeles tänker jag. Hoppas verkligen ni får ett bra bemötande och mycket hjälp på onsdag! Håller tummarna!
    Nej, här har vi varit förskonade från blod i avföringen.
  • EQ85

Ja det är jobbigt att man iinte vet vad det beror på. Kommer odra i samband med infektion och dålig mage. Men att det ska komma så ofta gör mut orolig.

• LokesMammi

Min son har inte haft blod i avföringen. Det är jag glad över!

Är det nån som har ban om kliar sig jätte mkt! Min son har kliat sig sen han var spädbarn. Fick ha strumpor på hans händer på nätterna. Tänkte på hans kläder. Bodys är en utmärkt uppfinning, men snart tar bodysar slut ju högre upp man kommer i storlekar. Ska nu snart in i stl 86. Vill inte sluta med bodysar, för då kommer han inte åt o klia sig! *morr*

11/1-11 kom världens bästa bebis till oss <3
  • Färgen

Lokes: min dotter kliar massor, men hon har kvalsterallergi så det beror nog på det. Vi hade pyjamas med fot läääänge just för att hon inte skulle komma åt att klia.

• LokesMammi
    Färgen skrev 2013-04-07 22:18:20 följande:
    Lokes: min dotter kliar massor, men hon har kvalsterallergi så det beror nog på det. Vi hade pyjamas med fot läääänge just för att hon inte skulle komma åt att klia.

Ja, det vill vi också ha, men det finns inte gott om dom i stora storlekar. Med fot o inge dragkedja eller knappar fram. Vore bra om man kunde sy! =)
    11/1-11 kom världens bästa bebis till oss <3