• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • LokesMammi
    längtan 80 skrev 2013-04-12 22:15:32 följande:
    Har fått samma råd och papper från vårat sjukhus som rosdraken verkar ha fått.

konstigt att dom säger olika på olika ställen!

min sons dietist säger att vetestärkelse kan man äta vid vete allergi.........   
    11/1-11 kom världens bästa bebis till oss <3
  • längtan 80

Lokesmammi- vetestärkelse säger de att de flesta klarar av... vi är över 200pers på facebookforum angående att vetestärkelse , med flera produkter inte går. (Jag för tösens räkning)

• längtan 80

Vi får sjukhusets och dietistens stöd för att utesluta detta. Mäeks jätteväl på tösen som får jättemycket gaser av en halv macka med vetestärkelse i (hon har celiaki) blir sjuk i fleea veckor

• Trasan0606

Länge sen jag var här nu. Har en fondfråga - nån som vet om det finns någon som funkar för mjölk, ägg och sojaallergiskt barn? Håller på och gör lista till dagis och de har inte erfarenhet av multiallergiska barn...

• längtan 80

Trasan ta hjälp av kommundietisten. Gör gärna ett informationsmöte med all personal . Vår kommundietist föreläste och berättade jättebra.

• LokesMammi
    längtan 80 skrev 2013-04-13 09:41:02 följande:
    Vi får sjukhusets och dietistens stöd för att utesluta detta. Mäeks jätteväl på tösen som får jättemycket gaser av en halv macka med vetestärkelse i (hon har celiaki) blir sjuk i fleea veckor

Min son har inte celiaki. Då kanske vetestärkelse fungerar på honom! Svårt detta är när man hör olika. Vi har ju uteslutit vetestärkelse, men ger druvsocker när vi inte vet ursprung! Dumt det!
    11/1-11 kom världens bästa bebis till oss <3
  • längtan 80

Den här texten tycker jag, kan underlätta när man funderar över vad som tåls eller inte : från celiakiförbundet :MaltodextrinMaltodextrin framställs genom nedbrytning av stärkelse. Som råvara kan potatis-, majs-, tapioka- eller vetestärkelse användas. Beroende på nedbrytningsgraden uppstår från stärkelse först tunnkokande stärkelse, därefter maltodextrin, sedan glukossirap (stärkelsesirap) och sist dextros. Den senare är en alternativ benämning på glukos.... då kan man veta vilket ämne man vill prova att införa först

• Trasan0606

Längtan80 - tack för svaret. Det finns alltså kommundietister? Tänk vad man lär sig. Ska Googla lite imorgon!

• Rosdraken

vetestärkelsen har jag fått höra via vår dietist är helt ofarigt för en med gluten intolerans MEN en vete allergiker KAN komma att reagera på det om det är väldigt kännsliga och tyvär tillhör vår tös nog den skaran vete allergiker med då det räcker med att bara få en liten liten smula i sig så har hon ont i flera timmar, sover dåligt, blir hård i magen och oftas blåsor på munnen nu efter att hon äter nått med vete i.

Sonja 20/5-10 Kajsa 7/6-11 Lisa 23/6-12