• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Tillalamm

Hej allergitråden. Har inte varit inne på länge nu.

Jag är lite kluven för min son som nu är 3,5 år verkar ha ändrat sätt att reagera på mat han inte tål. Tidigare visade sig reaktionerna tydligt - han fick främst eksem runt munnen och magen blev väldigt uppblåst. Men nu vet jag varken ut eller in. När jag provocerar med sådant vi ska testa (enligt vården) så får han inte eksem, DÄREMOT blir han lite...ja, personlighetsförändrad. Ett par timmar efter att vi provocerat vissa saker (ex mjölk, gluten mm) så blir han väldigt speedad, bråkig, gnällig och vill ha napp hela tiden, lyssnar inte alls och blir omöjlig att lägga på kvällen. Ibland svullnar också magen upp och han blir gasig. Dock får han inga eksem.

Jag vet inte hur jag ska ställa mig till detta, men det är SÅ tydligt att något händer med honom. Efter något dygn är han som vanligt igen. Även förskolan har uppmärksammat detta. Den barnklinik där vi går har dock aldrig hört talas om att det kan bli förändringar i beteendet.

Känner någon igen detta och hur hanterar ni det i så fall?

• längtan 80

Tillalamm- Personlighetsförändring- JA!!! Grinig, provocerande, bråkig, gnällig. kan inte leka ordentligt utan ser ut att leka men far bara runt mellan saker. måste ha en med hela tiden istället för att leka själv. gråter för ingenting. mm. när det är som värst lättar vi på regler för hon kan ju inte kontrollera sig själv och är så ledsen. hon vill göra rätt men kan inte styra.  Man försöker att inte vara på och rätta till för det blir ju onödiga slitningar. Vi känner som om vi fått ett helt annat barn och väntar på att få tillbaka våran tös igen. En sak att göra är att distrahera- åka någonstans eller hitta på saker. garderoben full av leksaker att gömma och ta fram så att det blir som nytt. För oss sitter det i i flera veckor.

• Trasan0606

Ni som är/har barn med många olika allergier, hur gör ni sås till olika rätter? Finns det mån buljong/fond som är 'ren' från tex mjölk, soja/baljväxter och ägg? Testade bongs kalvfond men den reagerade lillen på med dålig mage. Har så dålig fantasi och har kört fast i samma gamla rätter som jag börjat tröttna på.

• LokesMammi

går och göra egen buljong ex när man kokar kött! =)
    jag kör på färdig buljong. Är vissa konstiga ord jag är osäker på, men han verka inte reagera. Har bara i ett hörn av tärningen i hans såser........ 

11/1-11 kom världens bästa bebis till oss <3
  • Trasan0606

Lokesmammi - tack för svaret. Vilken buljong använder du? Sällan vi kokar kött men det ska nog prövas!

• Tillalamm
    längtan 80 skrev 2013-05-05 19:44:07 följande:
    Tillalamm- Personlighetsförändring- JA!!! Grinig, provocerande, bråkig, gnällig. kan inte leka ordentligt utan ser ut att leka men far bara runt mellan saker. måste ha en med hela tiden istället för att leka själv. gråter för ingenting. mm. när det är som värst lättar vi på regler för hon kan ju inte kontrollera sig själv och är så ledsen. hon vill göra rätt men kan inte styra.  Man försöker att inte vara på och rätta till för det blir ju onödiga slitningar. Vi känner som om vi fått ett helt annat barn och väntar på att få tillbaka våran tös igen. En sak att göra är att distrahera- åka någonstans eller hitta på saker. garderoben full av leksaker att gömma och ta fram så att det blir som nytt. För oss sitter det i i flera veckor.
    Ojoj, vad jag känner igen det där som du beskriver. Exakt så blir våran pojk fast det håller inte i sig så länge som för er. Skönt att veta att det inte bara är vi som har det så - när vården inte hört talas om det tror man ju tillslut att det är inbillning och inget att bry sig om. Men våra barn mår ju uppenbarligen dåligt! Kan bara tänka mig hur det känns inne i kroppen på dem när de är på det sättet. Usch!
  • Mandelskorpan

Tillalamm: kanske inte personlighetsförändring men ändrat beteende. Sonen lägger sig på golvet, bara platt ned. Kan stå med ryggen mot en vägg och slå huvudet bakåt i väggen. Gnällig. Detta är bara när han ätit ngt han inte tål, han reagerar i magen ska tilläggas

• Mandelskorpan
    Mandelskorpan skrev 2013-05-06 09:53:06 följande:
    Tillalamm: kanske inte personlighetsförändring men ändrat beteende. Sonen lägger sig på golvet, bara platt ned. Kan stå med ryggen mot en vägg och slå huvudet bakåt i väggen. Gnällig. Detta är bara när han ätit ngt han inte tål, han reagerar i magen ska tilläggas

Glömde skriva att han blir speedad av vete, typ svår att lägga, överpigg på kvällen.

Hans vanligaste reaktion på mat han inte tål är OOOOOOOOONT i magen efter 1/2-1h, då med skrik och tårar, sen diarré/lös mage dagen efter. Jag har tolkat hans beteende ovan som frustration för att det gör ont men inte så ont att han skriker/gråter.

Bara han äter sånt han tål är det världens gladaste unge, plätt-lätt att ha att göra med.
  • Tillalamm
    Mandelskorpan skrev 2013-05-06 14:07:02 följande:

Glömde skriva att han blir speedad av vete, typ svår att lägga, överpigg på kvällen.

Hans vanligaste reaktion på mat han inte tål är OOOOOOOOONT i magen efter 1/2-1h, då med skrik och tårar, sen diarré/lös mage dagen efter. Jag har tolkat hans beteende ovan som frustration för att det gör ont men inte så ont att han skriker/gråter.

Bara han äter sånt han tål är det världens gladaste unge, plätt-lätt att ha att göra med.
    Precis, samma här, bara han undviker såndant han inte tål så är min son världens lättaste att ha att göra med. Min pojk får inte diarée utan är kroniskt förstoppad (vilket han får medicin emot) men däremot blir han sjukt uppblåst med en riktig ballongmage och ibland klagar han även över magont.

Kan dessutom tillägga en sak - när han får infektioner blir han också dålig i magen, främst uppblåst av det mesta han äter. Dock blir han inte speedad. Men det brukar lägga sig när infektionen går över. Skumt det där.
  • tessan27

Hej

Ny här inne men har 2 barn med diverse allergier. Maja 7,5 år är allergisk mot mjölkprotein och soja och Vincent 3 år är allergisk mot mjölkprotein. Båda har astma.

Nu när våren kommit är det värre än det varit på mycket länge speciellt för Maja. Hon har haft astmaproblem vid 2 tillfällen på några veckor och då har hon inte haft ¨något problem alls nästan på över 1 år. Så vi funderar på någon form av pollenallergi så nu testar vi allergitabletter varje dag och hon har inga problem alls så det kanske hjälper. Hon får även giona morgon och kväll (astmamedicin)

Vincent har också besvär nu så han får airius på morgonen, singualir på kvällen, fluitde morgon och kväll och airomir vid behov. Han är trött, lite svullen under ögonen och näsan rinner... men det visar inget om allergi vid tester. Vi har därimot misstänkt det sen han var runt året. Så nu är vi extra noga med att tvätta honom i ansiktet och händer under dagen och det får bli dusch eller bad varje kväll. Dock är han även torr i huden och ibland får han utslag... men mot vad vet vi inte. Kiwi har han ockå reagerat på...

Så hoppas att denna vår blir kort.         

Maja nov -05, Vincent april -10