• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Rosdraken

urs prata presic med fk om vårdbidrag (intervjun) och vet i tusan hur det kommer gå ja
    innan de ringde tänkte jag mest att klart vi får det hon har ju så svåra allergier med men nu vet jag inte alls vad jag ska tror längre.......hon trodde vi skulle få svar innan maj är över så nu väntar det spännda veckor..... 

Sonja 20/5-10 Kajsa 7/6-11 Lisa 23/6-12
  • Jkpg Deluxe
    längtan 80 skrev 2013-05-07 06:56:19 följande:

Gluten, allt med ursprung från vete- även det som livsmedelsverket säger är säkert tex glukossirap. mjölk, fisk, havre, soja-ärt-baljväxter. avokado, råa jordgubbar.

Tessan27: vi hade max dos på astmamedicin till tösen hela hösten och fick inte bukt med det ( hon hade även andra besvär)   när vi tog bort soja-ärt -baljväxter så försvann det. nu har vi grunddos och ökar några få dagar vid förkylning.

Okej, vilka prover tog ni som visade på detta?? räckte de "vanliga" provsätten?? 
  • Mandelskorpan
    Maca skrev 2013-05-08 10:59:50 följande:
    Jag måste bara fråga om råd, min son har haft svårt att gå upp i vikt o vi har hela tiden varit inne på spåret allergier då han haft utslag. Man gjorde lapptest på 11 olika ämnen inget födoämne gav utslag förutom att han fick utslag utav tejpen som man hade på ryggen för att hålla gast plåstren. Doktorn tror nu att hans allergier kanske inte alls är allergier utan att det nu visat sig ett tag att sonen gar förstorade halsmandlar samt en stor adenoid. Att hans bristande viktuppgång beror på detta istället då han har sömnapner andas tung snarkarr är konstant förkyld o klarar inte av att äta bitar utan att kväljas. Jag blir så förvirrad i 1 års tid har varit inne på spåret med allergier o utredningar tagit bort mjölk spannmål soja + sojasläktingar o ägg men Inget har gett resultat han har hela tiden växt bra på längden. Jag blir nästan lite rädd att läkarna bara svamlar eftersom de inte vet vad de ska hitta på näst..

Eosinofil Esofagit? Hur gammal är han?
  • Bobbosmamma
    Tillalamm skrev 2013-05-05 14:54:38 följande:
    Hej allergitråden. Har inte varit inne på länge nu.

Jag är lite kluven för min son som nu är 3,5 år verkar ha ändrat sätt att reagera på mat han inte tål. Tidigare visade sig reaktionerna tydligt - han fick främst eksem runt munnen och magen blev väldigt uppblåst. Men nu vet jag varken ut eller in. När jag provocerar med sådant vi ska testa (enligt vården) så får han inte eksem, DÄREMOT blir han lite...ja, personlighetsförändrad. Ett par timmar efter att vi provocerat vissa saker (ex mjölk, gluten mm) så blir han väldigt speedad, bråkig, gnällig och vill ha napp hela tiden, lyssnar inte alls och blir omöjlig att lägga på kvällen. Ibland svullnar också magen upp och han blir gasig. Dock får han inga eksem.

Jag vet inte hur jag ska ställa mig till detta, men det är SÅ tydligt att något händer med honom. Efter något dygn är han som vanligt igen. Även förskolan har uppmärksammat detta. Den barnklinik där vi går har dock aldrig hört talas om att det kan bli förändringar i beteendet.

Känner någon igen detta och hur hanterar ni det i så fall?
    Herregud, blir så matt att barnkliniken ställer sig frågande till det du skriver. Du beskriver på pricken min tjej om hon får i sig mjölk, vete, majs eller andra saker hon inte tål. Vi har just börjat på en allergiförskola o personalen där känner också igen symtomen vi beskrivit från andra allergiska barn. Jag tror sjukvården saknar knskap. Dom är ju inte med barnet ett dygn efter en provocering och har heller inget "normaltillstånd" att jämföra med för det barnet. Men det har ju föräldrarna o förskolan.
  • Bobbosmamma

Längesen jag var här inne i tråden o läste.

Har en fråga ang Piggelin inför sommarsäsongen. Min dotter är allergisk mot bla vete (extrem reaktion på lapptest), mjölk (stark reaktion) och soja tror vi. Kan era barn med soja och veteallergi äta Piggelin. Provat två ggr med lite motsägelesefulla resultat. MAilade GB o frågade om innehållsförteckningen och känner väl att det inte känns ens  nån visst att prova, eftersom jag vet att min tjej reagerar på glukossirap från vete. Har ni tips på nån annan "köpe-isglass". Gör ju egen på saft men mitt barn är ju inte direkt bortskämd med att köpa glass/fika på stan och det vore VÄLDIGT uppskattat...

"Hej Anna.

Tack för ditt mejl.

Glukos-/Fruktossirap och dextros (druvsocker) i våra glassar kommer från majs och vete.

Anledningen till att man inte skriver ut ursprunget är för att mätningarna som gjorts inte visat på att det är någon risk för varken glutenintoleranta eller veteprotein allergiska personer att äta dem.

Gummi arabicum är ett förtjocknings- och stabiliseringsmedel, som kommer från mjölksaften ifrån vissa arter av akaciaträdet.

Den tillhör familjen ärtväxter, vilken även soja gör, men själva Gummi arabicumet kommer inte från soja."

• Bobbosmamma
    Mandelskorpan skrev 2013-05-02 15:41:50 följande:
    Hej i tråden. Är det någon här som fått diagnosen Eosinofil Gastroenterit?
    Puh. Nej men diskuterat med läkare. Gjort gastro flr eosinofil esofagit.
  • Maca

Mandelskorpan han är 19mån. Har läst på lite om Eosinofil Esofagit men det verkar ändå inte tillräckligt för att hans viktuppgång ska upphöra helt o hållet i nästan i 6mån tid. Något vi märkt med sonen är att han vid de 3 tillfällena han fått antibiotika pga bakterier i halsen så har han ätit med en enorm aptit så fort kuren är över så försvinner matlusten o kväljningarna återkommer... Något gör ju antibiotikan..

• Tillalamm
    Bobbosmamma skrev 2013-05-08 21:28:00 följande:
    Herregud, blir så matt att barnkliniken ställer sig frågande till det du skriver. Du beskriver på pricken min tjej om hon får i sig mjölk, vete, majs eller andra saker hon inte tål. Vi har just börjat på en allergiförskola o personalen där känner också igen symtomen vi beskrivit från andra allergiska barn. Jag tror sjukvården saknar knskap. Dom är ju inte med barnet ett dygn efter en provocering och har heller inget "normaltillstånd" att jämföra med för det barnet. Men det har ju föräldrarna o förskolan.
    Skönt att veta att det finns fler, det betyder således att jag inte inbillar mig;)

Ja, tycker också att det är konstigt (och dåligt) att de inte har koll på det här, för uppenbarligen är inte min son den enda som reagerar såhär. Det som är lite skrämmande är att jag, vid senaste kontakten med allergisköterskan, fick rådet att fortsätta ge livsmedel trots dessa reaktioner. Allergisköterskan (som ALDRIG hade hört talas om detta och som naturligtvis ADLRIG har fel) menade att hans beteende skulle kunna förklaras av en massa andra saker, ex att han var lite speedad för att det hänt något extra kul på förskolan eller så. Det får mig att undra om hon verkligen har uppdaterat sina kunskaper sedan 70-talet.
  • Tillalamm

Kanske inte rätt tråd för denna fråga med jag undrar om någon vet om det går att använda Oatleys havregurt vid glutenintolerans?

• Maca

Min son o hans mage, ni ser att benen o armarna är jätte smala. Magen är fortfarande lite uppblåst trots att vi tagit bort alla misstänkta ämnen. (Mjölk, spannmål, soja + sojasläktingar och ägg) får nu bl.a. Neocate spoon men går ändå inte upp i vikt. han har inga andra symptom. Förutom att hans halsmandlar är för stora o läkaren misstänker att det är därför han inte går upp i vikt. Men jag är fundersam det känns som om hans mage är uppblåst o hård. Att det enbart skulle vara halsmandlar känns nästan overkligt då sonen har haft viktproblem sen födelsen.