• t0va

Allergitråden

Bara för att kolla så fick han exakt samma sak nu som tidigare idag. Ersättning ur samma mugg och kex ur samma burk. Ingen reaktion alls, kinderna blev bättre när vi kom hem och nu 1 timme senare så syns ingen reaktion. 

Skillnaden är platsen, att han satt på soffan hemma nu och inte i pappas knä och han lekte med en lånedocka förut på föräldrastödet.

Miralicia skrev 2011-02-23 14:16:14 följande:
    Schärs smörgåsrån är naturligt glutenfria (majs, potatis), men med sojalecitin och guar och kan innehålla spår av hasselnötter.
     Är Glutano vi har provat nu den står det inget om spår av hasselnötter. Jag valde den för att jag har hasselnötsallergi och det kan ju vara känsligt även för små. 

Så länge han inte har ont så är det ju inte akut att hitta svaret som tur är.  
  • t0va
    Miralicia skrev 2011-02-23 14:43:51 följande:
    Är ju inte speciellt otroligt att ett annat barn där har haft dockan i munnen eller haft fingrarna i munnen och sen på dockan och innan det fått i sig någonting med mjölk i så de haft lite mjölkrester i munnen som hamnade på dockan.
    Precis, är lite så jag misstänker. Samt att han får röda kinder av mina pussar, jag har mjölk i mitt te och äter mycket med mjölk i. Så jag tror mer på att det är något utifrån än något han äter. 

Speciellt med tanke på att de andra barnen är alla under 1 år och lever ju på mjölkmat. Ska titta noga imorgon om något händer.  
  • t0va
    Kavat skrev 2011-02-24 15:18:47 följande:
    Här har ju han varit skitkass hela veckan i ansiktet och surprise - not. De har haft vanligt bröd till lunch alla dagar denna veckan... Suck!
    Vad f-n gör man? Han brukar se ok ut när de inte äter bröd till lunch. Och han har personal till honom enbart vid bordet och efteråt och som städar...
    De kan inte göra mer känns det som och ändå ser han brännskadad ut när han kommer därifrån när de andra ätit bröd till lunch. Gråter

Usch, vad ledsen jag blir... Kan ju inte förbjuda dem att äta bröd...
    Han kan inte sitta i ett eget rum och äta när det serveras bröd. Inte så kul men då kanske ni ser ifall det blir bättre om han inte är superkänslig, har inte koll. 

Vet bara att på en förskola som jag jobbade på så satt ett allergiskt barn i eget rum med 2 kompisar och personal för att han inte skulle få i sig något han inte tål. Minns inte vad det var för allergier.  
  • t0va
    mithrandil skrev 2011-02-25 22:21:58 följande:
    Var inne med henne igår då hon inte hade kissat mer än några droppar på 12tim. fick en akuttid precis innan stängning på vc men det var inget fel på henne. de kollade inte ens om hon var uttorkad efter inte ha kissat på 12 tim utan han sa att det var för att hon inte åt eller drack så jag skulle tvångsmata henne med vatten. Och idag har hon faktiskt kissat mer efter att jag gjort som han sa. Sänkan var under 8, ingen öroninflammation, hon lät bra i lungorna, knappt något röd i halsen. Men ändå gråter hon konstant om hon inte blir buren, orkar knappt skratta eller gråta, åt 1-2flaskor välling per dygn i förrgår och igår. Men som sagt. inget var tydligt fel på henne så vi skulle avvakta över helgen. tycker det är hemskt konstigt faktiskt att hon är så otroligt påverkad ändå. Vi får se an imorn hur hon verkar. ibland är det kanske bättre att undersökas av en barnläkare än av en läkare på vc som har en som sista patient.

Men tack så mycket!
    Sköt om dig. Hoppas verkligen Bella blir bättre med sin astma.
    stackars raring.
    Har du testat att ge alvedon, hon kanske har ont utan att det syns. 

När theo var förkyld så var han jättehängig och rosslig så vi åkte in till jouren det var inget fel på honom kanske bara lite rosslig i lungorna men pyttelite. Så han fick alvedon hemma och blev lugnare. Gissar att han hade ont på något sätt.
  • t0va
    mithrandil skrev 2011-02-25 23:11:49 följande:

tack,
    men ja. ger alvedon var 4-6tim dagtid. På nätten har hon fått ipren eftersom hon är så påverkad.
    Man kan ju varva alvedon och ipren. brukar vara väldigt sparsam med värktabletter men denna gången med amanda så har jag gett så mycket man får, just för hon är så påverkad.

Synd att det inte blir någon magisk effekt nu. Vi är också sparsamma men när de mår så dåligt så måste man ju ge så de kanske orkar lite. Hoppas det blir bättre. 
  • t0va

Hoppas det går bra med lillan mithrandil. 

Theos kinder har varit fina några dagar nu när vi varit hemma för jag är sjuk, men när han vaknade efter vilan så var de fula igen och massa små utslag. Det som skiljer sig från annars är att sambon gav honom mat men från samma burkar som jag gör och att jag tvättade hans mjukiskossa igår i ett nytt tvättmedel. Tittade nu och insåg att det var parfym i. Tänkte inte på att det skulle vara det i fintvättmedlet vi köpte för att tvätta fårskinnet.

Så nu får kossan åka en omgång till i vårat vanliga tvättmedel. Kanske har hittat en orsak.  

• t0va
    Tibell skrev 2011-02-28 21:08:30 följande:
    Ser att mitt inlägg kapades.
    Det jag skulle skriva var att hennes storasyster är pollenallergiskt så på våren och sommaren är hennes astma sämre istället.. Alltid är det något :)
    Är samma för mig, på sommaren kan jag inte äta hasselnötter, men på vintern så kan jag tex. äta choklad med spår av sånt utan att få reaktion. Inte för att jag vågar göra det men ändå. 
  • t0va

Skulle hämta mer profylac åt sonen men som vanligt strular det, jag fick samtal från bvc i måndags om att recpet ska ordnas, men nu när vi skulle hämta så finns inget recept och inget beställt. Vi får bara hämta på sjukhuset och inte på apoteket så det måste beställas i förväg. 

Är det såhär struligt för alla, en gång på 6månader har det gått utan större problem.

Vi har som tur är  ett gammalt recept på nutra som man däremot kan få hämta på apoteket, nu funkar det hyffsat för hans mage så jag ska ge mig ut och hoppas att något apotek har det hemma så han får mat även i helgen.  Hellre att han blir lite trög i magen och får i sig något än att han får leva på välling och gröt några dagar. 

• t0va
    2små2stora skrev 2011-03-04 14:51:40 följande:
    Alla andra får hämta allt på apoteket. 
    Jag ska försöka få tag på dietisten och fråga varför det är såhär. Nu var jag på apoteket och de hade nutra men på receptet stod det de gamla varianterna och jag mindes inte om det var LGG eller inte vi fått innan, men de tyckte att vi kunde ringa på måndag och fråga... Så jag förklarade hur det låg till att vi står utan mat om vi måste vänta tills på måndag och att det är profylac han egentligen äter, då tyckte hon att vi ju kunde få det istället... Fick förklara att vi inte får hämta det på apoteket utan måste gå via sjukhusköket. Så fruktansvärt egentligen, där fanns maten åt sonen men vi får den inte för att sjukhuset har någon konstig regel att all mat ska gå via deras kök... 

Men vi hade tur, vi fick låna en burk profylac. Svärmor har jobbat på det apoteket och de känner oss så de gick och hämtade en burk och satte en röd frikortslapp på. Helt underbart villka människor det finns. Nu har vi mat tills på tisdag och jag kollade på våran nutraburk hemma och det är den varianten utan LGG och den som de hade hemma.

Fattar inte varför man måste gå genom sjukhuset, det tar ju längre tid, kostar oss mer både i avgifter för det kostar 170kr/uttag och 120 på apoteket och sen måste vi ha bil för att ta oss dit och åka en omväg istället för att få hemskickat eller hämta när vi ändå är och handlar mat.  
  • t0va
    2små2stora skrev 2011-03-04 20:06:15 följande:
    Men om nu BVC skriver receptet så finns det ingen anledning till att det ska behöva gå via sjukhusköket. Framför allt inte när ni kan få nutra på apoteket. 
    Verkligen inte, jag fattar inte alls. Men bvc ringde specifikt och frågade hur de skulle göra eftersom de är nystartade och inte hade varit med om det innan. MEn vi ska träffa läkaren på onsdag så då ska vi försöka få lite klarhet i det hela. 

Profylac hade de ju hemma på apoteket också och nutran kunde vi få hemskickat om vi ville men det var lika lätt att hämta när vi ändå handlar på ica.  
Svar på tråden Allergitråden