• t0va

Allergitråden

Vi håller på att kolla på förskolor åt theo, ni som har erfarenhet är det stor skillnad på att ha egen kokerska mot att få det från centralkök rent allergimässigt. Antar att det är lättare att ha koll på vad de får med en kokerska. Än är det bara mjölk vi vet helt klart är problem men det kan vara andra saker. Kör vete och havrefritt nu. 

Allergiförskola går inte eftersom vi har kaniner och sambon tyvärr röker...  

• t0va

Testade att ge lite enago gröt idag och ena kinden lyste upp som rudolfs mule. Var sambon som gav det så jag såg sonen före och sen efter och det syntes stor skillnad. Gissar på veten är den jag funderat på tidigare. 

Kan man prova att ge vetemjöl eller vad kan vi ge som är rent för att se ifall det blir samma resultat då också?  

• t0va
    mithrandil skrev 2011-04-19 21:37:10 följande:
    Koka vetemjölsvälling och blanda i i ersättningen?
    Det gjorde ju jag till Amanda, inte för att se om hon reagerade utan för att jag ville hon skulle äta men hon blev förstoppad så vi fick sluta.
    smart, har inte ens tänkt på att man kan göra välling på vetemjöl, är så insnöad på ris och majs. Hade hoppats att det skulle funka med någon färdiggröt som jag kan ge på morgonen, är så jobbigt att koka gröt när han är hungrig och jag är trött. 
  • t0va
    https://img.skitch.com/20110420-fuiuwdkcy4gntx82n41m8dy6gh.jpg någon som kan se ifall detta kan vara utslag pga. allergi? Det är en massa små upphöjda röda prickar, mest på halsen men lite på kinderna och ner på magen och i nacken. 

De kom i förrgår efter att han ätit en ny burk mat, var lök, tomat och morot i, förutom ris och kyckling. Jag gissar på tomaten. Igår på morgonen så var bajset jättelöst vid ett tillfälle så det känns som något han reagerade emot. 

Men samtidigt så funderar jag på utslag för att han dregglar så, han är jämt fuktig kring halsen, men då borde det ha kommit tidigare tycker jag.

Om det är allergi pga. något han ätit en gång hur länge kan de sitta kvar, så vi kanske kan avgöra ifall det kan ha varit den engångstillfället eller något som han utsätts för dagligen.  
  • t0va
    Kavat skrev 2011-04-20 15:57:47 följande:
    Du får väl avvakta och se. Känns igen, men svårt att avgöra på foto.. Han har inte haft feber - tredagars feber med prickar därefter? Annars tror  jag allergi/överkänslighet.

Vanligast är väl morot och tomat. Men kyckling... Inte spår av ägg?
    Ingen feber. Nej inget ägg där i och vi har inte ätit ägg innan. Däremot käkade jag ägg igår kväll och idag men det verkar inte ha påverkat något. 

Kom på nu att han faktiskt inte fått så mycket saker med tomat innan, morot har han ätit pureer och juice men tomat är nog bara någon enstaka gång innan. Får testa igen med tomat och se.  
  • t0va
    tes 75 skrev 2011-04-21 10:01:55 följande:
    nä, nu är vi trötta på sonens förskola och dess brister i föräldrakommunikation med avseende på allergikost och allergiska reaktioner. droppen kom nu i veckan när sambon för hundrade gången hämtar vår son med gammal intorkad diarré i blöjan och skinnflådd rumpa. uppenbarligen har de inte resurser att ge barn med allergier den extra tillsyn som krävs. så, vi vill byta förskola. någon här i tråden som bor i Uppsala och kan tipsa om förskolor med bra rutiner kring barn med särskilda behov?
    Har tyvärr inga tips men hittade 2 som är i liknande situation, http://www.unt.se/uppsala/inget-dagis-for-allergiska-barn-1312529.aspx De har en facebookgrupp också http://www.facebook.com/home.php?sk=group_204136716275580

Hoppas att ni hittar något bra. 
  • t0va
    mithrandil skrev 2011-04-24 23:07:16 följande:
    Jag har tagit upp det vid ett tidigare tillfälle men då har han inte tyckt om iden av att andra ska rota i privata saker.
    Men nu så verkar det försent, han säger att han inte älskar mig längre. Får se hur det går, vi kommer ju ändå behöva bo ihop ett tag och för barnens skull måste vi vara vuxna och prata igenom hur framtiden ska se ut.

tack för rådet om hatt, ska köpa en sån där solhatt han hade förra året. Hoppas bara den får sitta på för hittills har mössa och keps åkt av snabbare än snabbt. Kan man smörja med locobase repair för att lindra eller ska jag låta öronen vara?
    Hoppas det blir så bra som det kan bli för er. 

Påsken gick bra även om svärmor tyckte hon kunde ge theo tårta bara den hade laktosfri grädde. Att det kan vara mjölk i tårtbottnen hade hon ingen tanke på. Men nu fick han banan istället och var jättenöjd. 

När vi åt påskmiddagen fick han en burk och sen fick han potatis att gnaga på, så han var i himmelriket. Börjar dock bli svårt att få äta godis i fred nu, han vill också äta, men än så länge går det med kex. Blir så jobbigt när han inte ens kan slicka pådet och provsmaka.  
  • t0va

Ser att ni pratar eksem, nu har Theo fått väldigt röda kinder igen och på ena sidan har han typ en femkronestort rött torrt märke. Vad kan vi smörja med, bvc sa vanliga krämer men det hjälper inte. Becur repair och locobase har jag sett att ni pratat om men kan det finnas något annat lämpligt? 

Det röda försvinner inte som kinderna, det kommer och går men det torra märket är kvar även om kinderna är ok, fast även dem är torra och röda ofta. Funderar på ifall det inte är kanin ändå. För hos mina släktingar hade han inte röda kinder, men de har massa katter istället. Fast samtidigt så har han ju det även på andra ställen där det inte finns kaniner.

bvc började prata mögel, visst i våran lägenhet kan det kanske finnas, är miljonprojektshus vi bor i, men på föräldrastödet har jag svårt att se det. Fast det kan ju vara många andra saker. Hemma hade han inte det så ofta förut som han har nu, men nu krälar han runt också lite mer och ligger på mattan på magen.

Så svårt, men vad kan vi prova att smörja med?  

mithrandil: kämpa på, här är det också väldigt turbulent just nu. I söndags efter att jag hade lagt Theo så sa jag åt sambon att jag går ut nu, och så gick jag bara och var borta 45min. Bara jag och mina tankar. Han har inte tagit Theo många stunder och jag fick bara nog. Orkar inte med alla uppvak på nätterna och styra runt allt annat. Sambon har aspergers så det blir ju tuffare och det vet jag men ibland så rinner det bara över. Men vi går i någon form av terapi på föräldrastödet, har pratat om hela familjesituationen och det har hjälpt massor. 

Nu ska jag dit själv idag, känns jättebra att få prata av mig lite även om jag har pratat med sambon också. Kände som du när jag åkte till mina föräldrar, dels mådde theo så bra där med sin allergi och det var lungt jag har alla mina vänner där, att komma hem även om jag längtade till sambon var lite ångestladdat. Man glömmer lätt den där andra verkligheten. 

Kämpa på så får ni se vart det leder, hoppas det blir en bra lösning för alla vad det än blir. 

• t0va
    Kavat skrev 2011-04-26 22:14:13 följande:
    Men du skrev väl att han fick havre nu? Jag hänger inte riktigt med, lite för mycket här hemma med sjuka barn...
    Men kan det hänga ihop med kinderna?
    Märket låter lite typiskt äggeksem.. De "brukar" vara runda och envisa. Men kan såklart vara annat.
    Låter väldigt långsökt med mögel... Tror mer på mat i och med att han redan har matallergier...

Det allra viktigaste är nog att man pratar med varandra i tid och reder ut. Kram!
    Jo han får havre nu men märkena har kommit även när han åt enbart ersättning också, så något han inte äter själv måste det vara, kan ju vara flera saker.  Idag fick han havregrynsgröt men har inte något rött märke, jag har inte ätit ägg heller, får se ifall det blir något imorgon. Han har inte varit så mycket på golvet och på föräldrastödet idag blev det inte något rött. 

Får fundera vidare.

Mögel tror jag inte heller på, då borde jag blivit sämre i min astma sen vi flyttade.
  • t0va

Tror  theo reagear på vete... han fick i sig enagogröt fast i vällingdosering i lördags och igår kom det löst och frätande bajs. Kom i morses också och han har inte blivit rödflamig i rumpan tidigare men nu är det rött över hela baken. 

Kan visserligen vara något annat i gröten också men jag tror inte han reagerat på något annat som är i. Havregryn har han ätit i 2 veckor nu till frukost både den rena från semper och vanlig som jag äter och det har inte varit några problem alls. 

Nätterna har varit jätteoroliga och nattningarna hemska och långa, runt 4timmar. Men samtidigt så är han i separationsfas och har tänder på gång igen, men jag tror mer på reaktion på gröten än tänder som orsak till diarren nu.

Går det att testa för vete eller är det provokation som gäller där, de sa att man inte testar mjölk på små barn på mitt sjukhus utan det ska göras provokation när han är 1år, för att se vad som händer. Nu är han 8.5månad.  

Svar på tråden Allergitråden