Trasan0606 skrev 2012-07-08 21:34:34 följande:
Jag måste fråga ett par saker. Slutade ju amma för en vecka sen och det är SÅÅÅÅ härligt att kunna äta fritt igen men samtidigt måste jag tänka mig för men skrutten.
Tidigare kunde vi ju dela bestick utan problem men det går inte längre. Vågar jag dela vattenglas/vattenflaska med honom? Beror väl kanske på hur känslig han är men om vi säger t ex att jag ätit frukost (med mjölk), och borstat tänderna och sen delar vattenglas - är mjölkspåren borta då eller hur funkar det? Är hur nojjig som helst.
När ni lagar mat hemma - använder ni helt separerade kastruller/stekpannor om ni gör mat till övriga famliljen där det förekommer saker som liten är allergisk emot? Det mesta vi lagar är allergivänligt men undantag sker.
Jag tror inte han är hyperkänslig men han har aldrig fått i sig något han är allergisk emot själv utan enbart via bröstmjölken.
Hur gör ni helt enkelt?
Testa är nog det enda svar du kan få. Vi delar inte bestick eller glas, nu när sonen snart är 2år och vi tror att han inte är lika känslig längre så har han fått dricka ur samma glas några gånger. Han har varit snabb och tagit utan att vi hunnit stoppa och det har gått bra. Men inte samma bestick.
Vi hade egna grytor till honom i början men nu delar vi allt. Han har egen stekpanna som vi använder, vi gör endel pannkakor och annat med mjöl, ägg och mjölk i den. Ska vi steka korv som är samma till alla så är vi ofta lata och diskar stekpannan extra noga och det har gått bra att ha samma till alla då.
Däremot hos mina föräldrar så blir han dålig när vi använder deras stekpanna.
Träslevar och sånt kan vara bra att ha eget, vi har köpt i plast till sonen, är lättast att diska och hålla rent.