• t0va

Allergitråden

grrr... jag vill också få ut via apoteket och slippa ringa och tjata och dubbelkolla och åka dit och hämta på tider ingen vanlig människa har tid. Ska ta upp det med läkaren, men det är väl för att landstinget vill suga ut varje liten krona, de beställer ju ändå från apoteket så låt mig göra det själv istället. {#emotions_dlg.djavulsk}

• t0va

Sen vi slutade med sempers risvälling och kör med enbart ersättning så har vi så mycket lugnare kvällar och nätter. Visserligen har han fått tavegl 2 gånger när det varit helvetesnätter men de dagarna har vi sett att han fått i sig sånt han inte tål, tex. en godis han hittade på golvet på ica eller så har vi sett röda kinder.

Men istället för lägga-han går upp- vi leder tillbaka och det är skrik och protester i timmar, en lätt nattning höll ofta på 1 timme så lägger vi honom, han går upp och vill ha mer välling eller har bajsat- vi fixar och sen somnar han lungt även om det kan ta tid.

Istället för att jag måste gå upp 5-10 gånger/natt och trösta och ge välling så har det varit 1-2 gånger, några nätter har han sovit från 21-7, det har typ hänt 5 gånger tidigare på 1.5år. Så det måste ha varit sojalecitinet i vällingen han reagerat på. För det är det enda vi ändrade, inget nytt tvättmedel, samma säng i samma rum osv. Exakt samma rutiner på kvällen.

Känns så skönt att ha hittat en ledtråd till hans dåliga sömn, jag har hela tiden trott att det är saker han inte tål som gör att han sovit så dåligt, han har aldrig sovit bra. Nu hoppas jag det håller i sig, men även förskolan säger att vilan där går mycket bättre han är lugnare och skuttar inte runt.

Däremot så verkar det som när han får i sig saker han inte tål så slår det över totalt, dessa dagar med lapptest så har han varit så extremt superhyperaktiv, värre än mig när jag fått i mig alkohol och då är jag som den där fågeln i kalleankas jul när kalle är på expedition ;)

Så även om lapptestet nu inte visade något mer än svagt på ägg och ev. på råg så har vi nog kommit på en sak till nu. :)

• t0va
    Allrona skrev 2012-02-17 21:14:41 följande:
    Visst var det så att druvsockret och glukossirap i scans produkter inte är från vete?
    druvsockret är inte vete i alla fall, borde vara samma med glukossirapen.
  • t0va
    Allrona skrev 2012-02-17 22:01:40 följande:
    Kanon! Sitter och skriver en lista till våra föräldrar vad hon kan äta. De vill inte längre ha en lista på vad hon inte kan äta för den är för lång FörvånadFlört
    ha, ha... ja en sån har jag med. När svärmor ska passa sonen så kör hon alltid med frukt och sen potatis och korv i någon form från scan för det har hon lärt sig är ok. Ibland om det ska firas lite mer så blir det köttbullar också.
  • t0va
    Sephyria skrev 2012-02-25 06:48:21 följande:
    Nån som har liknande erfarenhet som mig eller som vet varför min son inte kan sova utan tavegyl? Han har fått tavegyl varje kväll de senaste 5 månaderna. Försökte trappa ner i december men då började ögonen klia som bara den (var därför vi började från första början) så han klara inte sova. Fick därför gå tillbaka till ursprungsdosen.

Nu är det 3:e natten som han är helt utan tavegyl (ska göra pricktest
    på måndag så dom ville att han skulle ha varit utan i 5 dygn innan). Dessa kvällar har han vaknat en gång i timmen eller oftare på kvällarna. När jag har gått och lagt mig har han fått komma till min säng. Ligger och kastar sig fram och tillbaka, gnyr och far runt som en virvelvind hela natten MEN han kliar sig inte. Vi gjorde oss av med katterna för ett par månader sen så kanske är det som vi misstänkte dom som var orsaken till klådan.

Men då är frågan vad det är som gör att han inte sover? Om det nu inte var klådan som var orsaken. Är det bara så att det är den tröttande effekten av medicinen som har hjälpt? Vill ju inte använda den som sömnmedicin, om den inte fyller ett egentligt syfte för allergin, men fixar inte heller alla dessa sömnlösa nätter heller. Han sover inte exemplariskt på tavegyl heller men det är ändå en enorm skillnad.
    Jadu, det undrar jag med. Vi har fått tavegyl åt sonen nu efter 1.5år av extremt jobbiga nätter. Han fick eksem över hela kroppen och då fick han tavegyl och vi märkte att han började sova bättre. Dels så gick läggningarna bättre men han har sovit några hela nätter men vaknar annars som inatt 2 gånger men somnar om fort tillskillnad på utan medicin så vaknar han 5-10gånger och är svår att få att somna om.

Vi misstänker att det är något han reagerar på som vi inte hittat, vi tog bort vällingen och gick tillbaka till ersättning nu men jag funderar på om det är något lutburet. Han har röda kinder då och då.

Läkaren jag pratade med sa att det nog är så att han behöver något, inte för att man vill att de ska käka mediciner men just nu behöver vi alla det för vi är helt slut.
  • t0va
    Sephyria skrev 2012-02-25 09:17:04 följande:
    Tova: väldigt likt situationen här. På tavegyl är han vanligen vaken ett par gånger, och äter en av gångerna. Men är det inget speciellt, tex om han ätit nåt han inte tål, så somnar han ganska snart.

Vi börja med tavegyl när han var 7 månader och innan dess var det urjobbiga nätter. Fick aldrig sova längre än 2 timmar i sträck. Så det va guld värt att få tavegyl. Å då hade jag bara haft det så i 7 månader. Hur du har klarat 1,5 år fattar inte jag!

Blossande kinder här också ibland men vet inte om det beror på att han får i sig nåt han inte tål. Vissa gånger verkar det så men sen så blossar han ofta när han är sjuk och så också. Men nu har han varit förstoppad i ett par månader också så kanske får han i sig nåt han inte tål. Vet bara inte vad det skulle va. Började när vi började introducera lite ägg. Har inte fått mer ägg efter det men förstoppningen har inte gett med sig ändå.
    K Kavat berättade för mig när jag pratade med henne om sömn att hennes barn får påverkad sömn när de får röda kinder, nu närj ag tänkte på det så ser jag samband för oss med men vi har knappt haft någon bra natt innan. Vet att jag var så glad när han sov sin första hela natt och var ca 5månader, då hade han fått risgrynsgröt på kvällen så jag trodde det var lösningen men sen sket allt sig.

Jadu jag vet inte hur jag klarat det, har inte jobbat och nu har jag blivit sjukskriven pga. utmattning för att jag inte fått sova. Så sonen går längre på förskolan så jag kan få sova lite på dagarna.

Vi gjorde lapptest förra veckan och fick svar att han reagerar på ägg, det var något han inte fått äta innan men vi inte trott att han inte tål heller, men tagit det säkra före det osäkra. Så nu funderar jag på om det inte kan vara luftburet ägg och kanske vete.

Vad äter inte din lille?
  • t0va
    Sephyria skrev 2012-02-25 15:27:28 följande:
    Vi har Aerius hemma också så det ska jag absolut pröva! Tanken har inte slagit mig förut. Nej den ska inte vara tröttande. Vi fick den att ge om det skulle behövas på dagen, just av den anledningen.

Tycker ju inte heller att han ska behöva ha biverkningar av medicinen men tycker ju inte heller att det är normalt att han ska behöva ligga vaken hela nätterna. Det märks att han inte mår bra. Skriker, gnyr och kastar sig fram och tillbaka precis hela natten. Slumrar emellanåt men det är inte mycket tid då han sover lugnt och nöjt.  

Katterna lämnade vi bort i mitten av december så det finns ju en hel del allergener kvar. Har städat så noga vi kan (slängt alla filtar, tvättat de flesta textilier, dammsuger madrasser ofta osv) men någon totalsanering har inte gjorts.   
    Ni har inte testat om han sover bättre borta hos folk som inte har djur, även om det sitter kvar i kläder. För oss så verkar det inte vara djuren, vi har kanin som jag misstänkt men jag tror inte det. Däremot så reagerar han på kaninbajset och pelletsen som innehåller havre och vete men jag tror inte djuren är problemet.

Jag kanske också ska be att få testa aerius och se om han sover lika bra på det, nackdelen med tavegyl är att när han går upp på kvällen eller natten, han gör det för att få mer att dricka så är han ibland rätt så vinglig, synd om han slår sig pga. det.

Ikväll fick han en dos till så vi hoppas han somnar skönr snart så jag och pappan kan ha en lugn kväll ihop. Vi började titta på en film för 2 helger sedan men har inte kunnat titta klart för den kvällen kom han upp och vägrade somna igen. Har inte varit många kvällar som varit lugna och vi fått sitta i soffan ihop och bara vara. Igår kväll så hann jag tom. att skriva lite i hans "mina första år" bok, hade inte ens fyllt i om hans födelsedag.
  • t0va
    Ela skrev 2012-02-26 23:01:32 följande:
    Usch, dottern vaknade igen och var fortfarande påverkad så nu fick maken ta henne till barnakuten.
    Hoppas det gått bra. Jag hade en vän som reagerade på mandel och hennes reaktion kom efter ett par timmar, men just nöt vet jag inte hur vanligt det är att den kommer långt efteråt. Jag känner av hasselnötter om det är pollensässong men då börjar det ca 30min efteråt.
  • t0va
    mmn1 skrev 2012-03-06 09:38:53 följande:
    321: har funderat på att låta katten bo på pensionat 14 dagar och hunden med min brors tjej samma period, sanera hemmet och se om hon blir bättre. Fungerar det inte med kosten nu så får det bli så.
    Fast det är jättesvårt att sanera och det sitter kvar i allt ju länge, tapeter och lister osv. Så det vore bättre om ni kunde bo någonstans där det inte funnits djur istället.

Jag läste på endel om det när det var diskussion om att sonen skulle gå på allergiförskola och då får man inte ha djur hemma så vi skulle behöva göra oss av med kaninerna och sanera, men det är inte så lätt som att städa massor. Men det kanske kan bli aningen bättre om det mesta av allergenet tas bort.
  • t0va
    mmn1 skrev 2012-03-06 11:10:15 följande:
    Jo jag vet, men tänkte att det var värt ett försök. De sägs att allergenerna kan sitta kvar i upp till tio år i huset eller där djuret har vistas. Men får se om vi kan komma på en annan lösning om det behövs. Prövar först med mjölk och ägg nu och tar det sen utifrån vad det visar.
    Låter bra, ni har inga släktingar eller så som ni kan hälsa på. Vi gjorde så och testade fast där fanns katt men inte kanin och havrepellets som kaninerna äter men det blev inte skillnad så jag har uteslutit kaninerna hos oss. Däremot så reagerar han på pelletsen.
  • t0va
    mithrandil skrev 2012-04-20 21:43:46 följande:
    Ja, även sojamjöl går bort. Men istället finns tex bovetemjöl, rismjöl, majsmjöl och lailas gula.
    Använd inte de andra lailas (blå och grön) de innehåller sojasläktingar. 
    Men läs på förpackningen för Risentas innehåller spår av soja, min kotte testade boveten och blev rätt så dålig så vi kör med saltå kvarn, den funkar för oss.
  • t0va
    Trasan0606 skrev 2012-07-08 21:34:34 följande:
    Jag måste fråga ett par saker. Slutade ju amma för en vecka sen och det är SÅÅÅÅ härligt att kunna äta fritt igen men samtidigt måste jag tänka mig för men skrutten.

Tidigare kunde vi ju dela bestick utan problem men det går inte längre. Vågar jag dela vattenglas/vattenflaska med honom? Beror väl kanske på hur känslig han är men om vi säger t ex att jag ätit frukost (med mjölk), och borstat tänderna och sen delar vattenglas  - är mjölkspåren borta då eller hur funkar det? Är hur nojjig som helst.

När ni lagar mat hemma - använder ni helt separerade kastruller/stekpannor om ni gör mat till övriga famliljen där det förekommer saker som liten är allergisk emot? Det mesta vi lagar är allergivänligt men undantag sker.

Jag tror inte han är hyperkänslig men han har aldrig fått i sig något han är allergisk emot själv utan enbart via bröstmjölken.         

Hur gör ni helt enkelt?   
    Testa är nog det enda svar du kan få. Vi delar inte bestick eller glas, nu när sonen snart är 2år och vi tror att han inte är lika känslig längre så har han fått dricka ur samma glas några gånger. Han har varit snabb och tagit utan att vi hunnit stoppa och det har gått bra. Men inte samma bestick.

Vi hade egna grytor till honom i början men nu delar vi allt. Han har egen stekpanna som vi använder, vi gör endel pannkakor och annat med mjöl, ägg och mjölk i den. Ska vi steka korv som är samma till alla så är vi ofta lata och diskar stekpannan extra noga och det har gått bra att ha samma till alla då.

Däremot hos mina föräldrar så blir han dålig när vi använder deras stekpanna.

Träslevar och sånt kan vara bra att ha eget, vi har köpt i plast till sonen, är lättast att diska och hålla rent.
  • t0va
    LokesMammi skrev 2012-07-10 21:23:18 följande:
    Hur "fort" brukar allergier försvinna? Nån som vet på ett ungefär?
    Vi ska ta nya test på sonen på det han inte tål nu i november. Då är han 22månader! Längtar så dit! =) Verkar som han inte är så himla allergisk nu. Han har sugit på godisar o ätit smulor utan större reaktion! =)
    det finns inget "brukar", men när de börjar skolan vid 7år så har många allergier växt bort för de flesta.

Min är 23månader nu och vi ska testa igen efter sommaren, jag tycker också att det verkar som om han klarar smulor av bröd. Har hittat några nu, samma med kaninpellets har han grävt i utan att få illröda kinder som förut så jag håller tummarna.
  • t0va
    LokesMammi skrev 2012-07-11 06:08:08 följande:
    Ok. det är ganska intressant med allergier! Alla läkare säger att om man har allergi som liten så försvinner den medan man är liten o har man allergier kvar efter puberteten så har man det kvar! Jag tålde tomat o vetemjöl när jag var 12 år, mjölk o ägg när jag var 18 år, ägg o kyckling när jag var 25år! :/
    Hoppas verkligen att sonen blir av med sina allergier när han är liten. Jag hade mera allergier än han har i samma ålder! =)
    Precis, våran läkare har sagt att det mesta växer bort innan skolåldern men att det kan ta längre tid också. Vet andra som kunnat börja äta saker som vuxen, så jag tror inte alls på det när det sägs att om det inte försvinner innan man blir vuxen så är det kvar resten av livet. Man hör ju så mycket om hur det är, men sen som i dessa grupper får höra en massa exempel som inte är så.

Hoppas också han blir av med sitt fort, om man ändå kan börja lägga till lite så skulle det underlätta i vårat fall. Ägg är sånt vår son inte ens fått äta än för vi har inte vågat. Blev reaktion på test men oklar men vi har ändå inte vågat.
Svar på tråden Allergitråden