Kavat skrev 2011-03-21 11:24:40 följande:
Bajset brukar inte lukta så äckligt om allt är som det ska. Ok, enstaka blöjor, men nje. Det låter inte ok i mina öron. Det bör inte vara glutenintolerans om han reagerar så mycket på havre utan snarare allergi. Även allergier kan göra att man inte växer.
Men har ni kollat glutenintolerans på honom?
Havren hade jag tagit bort nu så du sett hur han blir utan. Jag tycker det låter som han fått en tillräckligt tydlig reaktion. Ta bort och se om han blir ok i magen igen. Och är du sen osäker ändå så ger du havre igen. Händer samma sak, ja, tyvärr då är han nog allergisk/överkänslig mot havre och då hade jag tagit bort det helt ur kosten. Men ge enbart ren havre nästa gång om ni testar en nästa gång. Alltså rena havregryn från Semper. Imat och havredryck ska också vara "glutenfritt" (men jag reagerar som är glutenintolerant). Gyllenmust kan innehålla upp till 2 % andra sädesslag så den ska ni inte göra en provocering med.
Supertack, nej det har ju inte gjorts något test alls. Mjölkallergidiagnosen fick han av det vi hade skrivit och berättat för föräldrastödet som i sin tur berättade för läkaren. Så vi har inte träffat någon läkare för den biten. Men den diagnosen är vi ju alla överrens om.
Då gör vi så och skiter i havren ett tag. Kanske bara ska ge ersättning några dagar och inte ersätta vällingen med risprodukter. Nu har han bara fått rismjölk och havreprodukterna inget annat direkt. Några små smakisar med morot och palsternacka och en liten bit lax, men det var efter hans bajsande kommit igång och morot och palsternacka har vi inte haft någon reaktion på vid flera tester innan.
Vi ska till bvc igen om några veckor, men jag ska ta och ringa och se ifall vi inte ska boka in en gång och prata mat och se vad de tycker.
Tänkte på detta med ägg, ifall man är känslig mot det då kan man väl reagera på pussar från någon som ätit något med ägg i? Är det även tex. kakor och inte bara rått ägg?
Trodde jag hade något på gång ang. hans röda kinder för han fick det när pappan kom hem för några dagar sedan och de hade ätit pyttipanna med ägg.