• t0va

Allergitråden

Kavat skrev 2011-03-16 19:16:18 följande:
    Vad är det i?
    Vet att det fanns chips som hade mjölksyra och där det var mjölkprotein i. Men t.ex Sempers magdroppar är ok och mjölksyra på svenska är ok. Men vet inte vilka regler som gäller om innehållsförteckningen står på eng? Alltså om de har andra regler?
    aftamed http://www.vitaflo.net/sv/oral-medicin/aftamed-gel 
    För munnblåsor men kan tydligen ge lindring även för tänderna. Jag har sånt för alla mina munblåsor, tänkte om det kunde hjälpa theo lite. Känner inte för att ge så mycket alvedon ifall det blir långdraget.  
  • t0va

Nu har jag äntligen fått hämta ut all profylac, så nu ska vi nog klara oss ett par månader. En stor sten lättade från mitt hjärta. På sjukhuset så hjälpte de mig att bära ut till lastbryggan så jag slapp bära Theo och maten. Som vanligt så charmade han personalen ;) 

• t0va

Nu har jag funderat lite till. Vi har tagit bort nutran för nu har vi profylac så vi klarar oss länge. Då slutade han vara trög i magen, men samtidigt så tog vi bort enago. 

Nu har vi bestämt att prova havreprodukter istället för färdiggröt ett tag och se om det blir någon reaktion.  Nu är hans bajs löst och stinker något fruktansvärt. Jag har inga större problem med sånt, har blivit härdad efter alla år i äldreomsorgen och barnomsorgen, men det här är så äckligt. 

Det han får är gyllenmustvälling på rismjölk, havregurt, och havremjölk men inte mer än 2 mål/dygn. Får väl ta och prova några dagar till och sen inte ge det och se vad som händer.

I helgen såg vi att han har en massa små prickar kring munnen och halsen, kan man få sånt av maten eller är det allt dreggel?

Läste på apotekets hemsida om glutenintolerans, att man kan stanna i växten eller växa dåligt. På 6.5månaders kontrollen nu hade han bara växt 1cm på 6veckor, tror han skulle ha växt 4 enligt sin kurva. Fast det var en ny sköterska som mätte den här gången. Vi ska tillbaka om några veckor och kolla.

Vi har ju ändå gett endel glutenmat nu de senaste 2 månaderna, lite gröt och välling. Smörgåsrånen är glutenfria för det vågar jag inte ge än ifall det nu är så. Är svårare att ha koll på ifall andra ger honom ett rån eller inte.

Men vi ser inga andra symtom, nätterna har varit kanon ibland och orolig ibland, men samtidigt är han i separationsfasen nu.  

• t0va
    Kavat skrev 2011-03-21 11:24:40 följande:
    Bajset brukar inte lukta så äckligt om allt är som det ska. Ok, enstaka blöjor, men nje. Det låter inte ok i mina öron. Det bör inte vara glutenintolerans om han reagerar så mycket på havre utan snarare allergi. Även allergier kan göra att man inte växer.

Men har ni kollat glutenintolerans på honom?

Havren hade jag tagit bort nu så du sett hur han blir utan. Jag tycker det låter som han fått en tillräckligt tydlig reaktion. Ta bort och se om han blir ok i magen igen. Och är du sen osäker ändå så ger du havre igen. Händer samma sak, ja, tyvärr då är han nog allergisk/överkänslig mot havre och då hade jag tagit bort det helt ur kosten. Men ge enbart ren havre nästa gång om ni testar en nästa gång. Alltså rena havregryn från Semper. Imat och havredryck ska också vara "glutenfritt"  (men jag reagerar som är glutenintolerant). Gyllenmust kan innehålla upp till 2 % andra sädesslag så den ska ni inte göra en provocering med.
    Supertack, nej det har ju inte gjorts något test alls. Mjölkallergidiagnosen fick han av det vi hade skrivit och berättat för föräldrastödet som i sin tur berättade för läkaren. Så vi har inte träffat någon läkare för den biten. Men den diagnosen är vi ju alla överrens om. 

Då gör vi så och skiter i havren ett tag. Kanske bara ska ge ersättning några dagar och inte ersätta vällingen med risprodukter. Nu har han bara fått rismjölk och havreprodukterna inget annat direkt. Några små smakisar med morot och palsternacka och en liten bit lax, men det var efter hans bajsande kommit igång och morot och palsternacka har vi inte haft någon reaktion på vid flera tester innan. 

Vi ska till bvc igen om några veckor, men jag ska ta och ringa och se ifall vi inte ska boka in en gång och prata mat och se vad de tycker. 

Tänkte på detta med ägg, ifall man är känslig mot det då kan man väl reagera på pussar från någon som ätit något med ägg i? Är det även tex. kakor och inte bara rått ägg? 

Trodde jag hade något på gång ang. hans röda kinder för han fick det när pappan kom hem för några dagar sedan och de hade ätit pyttipanna med ägg. 
  • t0va
    saffe skrev 2011-03-21 15:31:20 följande:
    Vad är det för glutenfria smörgåsrån du ger? Det är inte nån sojasläkting i som han kan reagera på? Jag har dålig koll så jag vet inte vad ni har konstaterat  för allergier förutom mjölken, men soja är ju inte ovanligt att vara allergisk mot oxå...
    mjölk är det enda man konstaterat, vi har inte fått någon hjälp att bolla tankar men nu känns det som om det är läge. 

Sojalecitin och guarkärnmjöl är det i också, googlade och hittade att det senare är en sojasläkting. *suck* jag blir helt snurrig på allt.

Är havremjölken ren nog att använda för att provocera, eller är havregrynen bäst? Sist vi testade grynen så var han inte speciellt förtjust i konsistensen fast nu kanske det går bättre.

Nu har vi ju i alla fall profylac så vi slipper blanda ut med annat. Han går upp i vikt som han ska i alla fall så det är skönt. :)  
  • t0va

Funderar på detta med Theos lösa mage, nu såg jag att det faktiskt kommit upp en tand, så jag hade rätt den här gången att det var tand på gång. För han har varit fri från allt förutom ersättning sen i söndags tror jag det var. Då bajsade han halvlöst, igår inte alls och idag inte heller alls. Annars är han som en klocka och bajsar alltid när jag sitter och äter middag. Tror han gör det där medvetet ;) 

Men när det är lungt igen ska vi testa med ren havre och se. 

Tänkte på detta med tandkräm, någon sa att det fanns mjölk i några märken. Någon som har tips på vad vi kan använda, för nu börjar det ju bli dax. Jag fattar inte alls vad som står på innehållsförteckningen på tuberna.  

• t0va
    Kavat skrev 2011-03-23 08:58:48 följande:
    Ätter han något mer än Profylac?
    Ris, potatis, majs? Annat?
    Vi provade majsmjölsvällingen men han ville inte ha den på kvällen, tror han fick i sig ca 10ml men sen har det inte varit något annat. 

Både den och risvällingen har fungerat jättebra, har inte gett någon förstoppning.  Får se ifall det händer något idag, än så länge är det lungt. Varför kan inte barnen komma med instruktionsbok? 
  • t0va
    Mossan88 skrev 2011-03-23 11:40:18 följande:
    Någon som har ork att läsa www.familjeliv.se/Forum-3-20/m57921984.html & kanske hjälpa mig lite??
    Håller med det K Kavat skrev. Såg i din blogg att ni har skaffat gunga, det gjorde vi med och den har varit en stor räddning. Tog några gånger innan han fastnade för det men ett tag så sov han i gungan både natt och dag, var det enda som gjorde att han kunde sova. Förutom att åka bil. Nu är han 7månader och den används inte alls lika mycket, nu är det mest som lek eller ifall han är förkyld, för att kunna sitta upp och sova. 

Kämpa på och ge inte upp så ska det nog bli en lösning även för er.  
  • t0va

K Kavat, eller någon annan. Nu har vi varit utan havre, vete och allt egntligen sen i söndags kväll. Hur lång tid ska man räkna med att det tar innan magen är ok igen ifall han reagerar på något sådant? Gav katrinplommon i onsdags och då satte det fart på magen, men det är samma konsistens och stinker vidrigt. 

Ni som kanske har eller haft små barn, ifall vi inte ska ge vete, soja eller liknande så får vi ta bort rånen, vad kan man ge istället. Tänker främst på något han kan pyssla med medans vi fikar på mammagruppen. Alla andra barnen äter vanlig mat och sen rån och han sitter där med sin flaska och inget mer.

Vi testade majskrokar men han gillade inte det, ska vi kanske göra ett försök till eller är de inte heller rena från allt. Majs är jag rätt övertygad om att han kan äta, men allt annat känns så förvirrande. Han är 7månader så det får ju vara något lättätet. Jag kanske kan baka något bröd han kan få små bitar av och mumsa. 

• t0va
    mithrandil skrev 2011-03-25 12:15:57 följande:
    Inte vad vi vet. Hon har ju reagerat mot enago välling och gröt men vi tänkte att det berodde på penicillinet eller att hon fick för många mål. Mjölkallergi är det enda vi har konstaterat.

Tack för tipset om broccoli, ska mosa lite och se om hon äter.
    Aprikos innehåller också järn och en den annat nyttigt. Jag gör puree och ger till bla. gröt åt Theo. 
Svar på tråden Allergitråden