• t0va

Allergitråden

Idag på mammagruppen så pratade vi barnolycksfall och kom in på förgiftningar, bla. fick vi rådet att ge mjölk eller grädde att dricka om de fått i sig vissa saker. Men hur gör jag då? Finns det något annat man kanske har hemma och kan ge eller är det bättre att ge mjölk och ta konsekvenserna efteråt, han dör knappast av att få i sig mjölk men kanske kan få skador om han tex. får i sig tändvätska. 

Någon som vet?  

• t0va
    Miralicia skrev 2011-03-31 23:17:31 följande:
    Handlar det om frätande produkter så ska man ge 1-2 glas dryck, och då gärna mjölk, men det viktigaste är egentligen vilken dryck som helst snarare än att det är just mjölk utan vätska som sådan för att späda ut det med, och om det är något där det kan vara bra att framkalla kräkning bör man också ge dryck först eftersom det är svårt att kräkas så att det kommer upp om magen är i princip tom.

Mjölk/grädde antar jag rekommenderas pga att det innehåller fett till skillnad mot många andra drycker och att det kan lägga sig lite som en "hinna" mot slemhinnan och därigenom ge aningens extra skydd. Spekulerar jag i varje fall.

Rekommenderar
    www.giftinformationscentralen.se/

I menyn till vänster (och nederkanten på sidan) finns "Kemikalielistan" och "Växtlistan" där man kan söka på olika kemikalier resp växter om vad som gäller för enskilda saker.
    Aha, jag har bara fått höra mjölk och grädde tidigare och idag sa de samma sak, men jag har inte riktigt reflekterat över varför men det låter ju logiskt om att det blir som en hinna. 

Tror vi skulle få lite sån info från bvc om 2 veckor när vi ska dit, de sa något om information om barnsäkerhet. Andra i gruppen hade fått någon planch med vad som kan vara farligt och vad man ska göra. Fast jag kör nog på som vanligt när det gäller sånt och ringer och frågar om råd. Är ju sällan man är utan telefon nuförtiden som tur är. 
  • t0va
    LillSkruttet skrev 2011-04-04 13:22:15 följande:
    BVCbesök idag. Lillkotten hade bara ökat 70 g på 3 veckor....viktkurvan vek återigen av nedåt lite. Dock är han ju pigg och verkar må bra, så det är ju inte alarmerande. Undrar mest bara NÄR det ska börja gå uppåt....blir så ledsen när det liksom bara fortsätter att dala. Fick nästa tid för viktkoll 31/5....men jag sade ifrån. Vill ha en tidigare tid eftersom det ser ut som det gör med hans vikt. Så vi ska dit i slutet på april istället. Kändes bra.

Vi satt och pratade en del på BVCbesöket idag (en sköterska från barn-och ungdomsmottagningen satt med av någon anledning också) och jag fick dra hela historien med hur det varit sedan Leo föddes. Kändes skönt att få berätta allt, vi pratade också om att Tyra fått utökad dagistid pga att Leo mått dåligt och att hon blev ett litet "monster" pga detta. När jag sade att sedan hon fick gå mer på dagis, har vi äntligen fått tillbaka VÅRAN Tyra igen, så brast det. Storbölade inne på BVC, kände mig urdum.....Men jag tror att jag inte riktigt har släppt alla fördämningar ännu. Båda barnen har mått dåligt, på olika sätt, och jag har nästan ensam dragit det lasset eftersom det är jag som varit hemma med barnen. Maken har ju kunnat gå till jobbet och fått tid själv. Sköterskan frågade om JAG hade fått en hel dag eller en helg ensam utan barnen sedan Leonard föddes, och jag insåg att det har jag inte. Jag har varit med barnen i detta kaos VARJE dag i 7 månader.....inte konstigt att krafterna håller på att ta slut. Jag insåg nog inte själv hur TRÖTT och SLUT jag egentligen är.....
    Så skönt, det där känner jag igen. Jag upptäckte igår att jag fick ett annat lugn i kroppen när jag gick till soprummet 2 vändor och sambon hade theo. Eller de låg och sov bägge 2. 

Även om det är lugnare här nu så tär det ju att vara själv och ha stenkoll på allt vad de stoppar i sig. Nu har jag och han åkt till mina föräldrar för en vecka, jag får nog lite avlastning ifall han går med på det men framförallt blir det miljöombyte. 

Nu har jag gett lite havre igen, ren havre den här gången och kanske fungerar det. Nu har tänderna kommit upp så jag tror den biten är klar för ett tag. I helgen har vi försökt öka smakportionerna men det går trögt, han älskar att äta men det tar sån tid så han tröttnar efter ett tag. Men fruktpureerna går ner ;) 

Hoppas du finner lite vila emellan allt. 
  • t0va

Just nu är vi hos mina släktingar igen, igår skulle theo bada        och morsan hällde upp i baljan och tog sen babyolja och sa "åh denna med yougurt är nog också bra" och tänkte hälla i men jag stoppade henne. Läste på innehållsförteckningen och det står yougurt och på framsidan står dt yougurtprotein, är det någon som vet ifall det betyder mjölk? 

Kan vara bra att veta ifall hon tänker bada honom fler gånger, det är väldigt mycket "jamen den här kan inte innehålla mjölk" och så kör hon på utan att läsa, lite konstigt eftersom hon jobbar på en allergiförskola.  

• t0va

Nu testade jag att ge lite havre igen, och theo fick diarre och kräktes, tror ni inte jag lyckades pricka in testet samma dag han fick magsjuka... sist var det tandsprickning. Är säker på att det var magsjuka för han smittade mig också. 

Imorgon ska vi till bvc och väga och mäta igen, sist hade han inte växt som han skulle och folk har kommenterat att han ser tjock ut nu. Men när jag har vägt hemma så följer han sin kurva så jag bävar lite inför att han inte växer ordentligt. Var ändå 3cm det skiljde sist på hans kurva och det han hade växt.  

• t0va

Jag frågade på bvc idag ang. förgiftning, de gånger man råds att ge barnet mjölk vad jag ska ge när sonen är allergisk. Rismjölk eller havremjölk kan också fungera sa hon, det var något hon inte hade tänkt på innan. Verkar som om Theo är den enda de har som har mjölkallergi, fast det är ändå en nyöppnat VC. 

• t0va

Någon har som har koll på detta med att prova ägg? Vi har inte testat att ge än men han har inte reagerat när vi själva ätit eller hållt på med ägg i köket. 

Jag skulle vilja testa innan påsk, vi är bortbjudna till en släkting som bor långt ute på landet. Skulle varit skönt att ha sett ifall han kan äta det utan någon akut reaktion. Så det inte ser där och vi måste försöka ta oss till sjukhuset som är en bit bort. Även om ingen behöver ge honom ägg där så finns ju risken att han får i sig det via bitar på golvet eller från någons finger.

Han tuggar på fingrar nu för tänderna kliar så.

Igår hittade han smulor av sambons riskakor på golvet... med sourcreamsmak... men han åt nog inte mer än 2-3st innan jag såg honom men det har inte varit någon reaktion :)  

• t0va
    Miralicia skrev 2011-04-17 12:12:10 följande:
    Är lite fascinerad över att ingen av alla läkarna har reflekterat över sambandet migrän och biogena aminer, det är ju liksom inte så ovanligt.
    (Men det är väl för att de flesta migränpatienterna är vuxna, och alla vuxna äter ju räkor med vitt vin och sen dessert med ost, choklad och dricker rödvin till det på lördagskvällarna och sen får en del migrän efter det och det drabbar ju inte barn som endast lever på köttbullar och makaroner - *ironi*)
    Precis, jag har haft migrän sen jag var liten men fick höra att det var spänningshuvudvärk, jag behövde glasögon osv. Sen när jag gått till läkare som vuxen så heter det att jag inte ska äta vin, räkor, choklad, kaffe osv. trots att choklad är det enda av dessa saker jag äter och jag inte får anfall av det. *suck* 

Eftersom det är så många i min släkt som har migrän och både jag och sambon så kommer vi vara lite uppmärksamma på Theo, så det inte ska behöva gå så lång tid som det gjorde för mig innan någon fattade.

Fast när jag blev gravid så försvann det nästan helt, fattar inte riktigt hur men det är skönt :)  
  • t0va
    susanna Eklund skrev 2011-04-17 11:25:43 följande:
    Hur länge e era barn sjuka om de får i sig nåt galet ?
    Min son på 8månader fick i sig något under julen, vet inte vad men misstänker att någon oförsiktig släkting lät honom slicka på deras finger med grädde. De har gjort så med alla andra barn och tänker inte på att han är allergisk eller ens att det är mjölk i grädde. Då var han dålig under någon vecka, hade ont i magen, var orolig, dålig i magen. 

Sen tror vi att han fått i sig något mer senare för han blev jättelös i magen, men om det är havre eller kanske tänder är oklart än. Vi testade havre igen men då fick han riktig magsjuka samtidigt så det blir att prova igen.  
  • t0va
    susanna Eklund skrev 2011-04-18 06:29:41 följande:
    var kan man läsa fakta    om hur barnen reagerar  när de får i sig nåt de inte tål  (gluten  o mjölk )
    o hur länge tar det innan det "går ur kroppen" ?
    Vad kan man göra för att lindra magsmärtorna?

hur bemöter man sin gamla släkting som inte VILL förstå hur man än förklarar
    Ni har ingen kontakt med allergimottagning som kanske kan hjälpa till att förklara för släktingen? Vi har samma problem främst min mor som har kunskap men inte verkar tänka till när det gäller sonen. Hon ger honom saker och säger den "jamen denhär innehåller inte mjölk" nu sist tänkte hon bada honom med en yougurtkräm... för yougurt innehåller ju inte mjölk. *suck* 

Så fungerar det inte när ni säger till och förklarar så kanske det kan funka om någon vårdpersonal förklarar.  
Svar på tråden Allergitråden