• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • JPL
    Kavat skrev 2010-08-09 17:29:51 följande:
    Tittar in lite snabbt och skyller frånvaron på en 3-dagars liten kille! Hjärta
    Va? Grattis!
  • Eligrabbarna

älsklingen: åh vad skönt att hon äntligen kan äta ordentligt, hon som varit så liten!!!!! Hoppas ni kan utesluta mer saker på listan sen! Kram

• Mamsie

SkålGRATTIS! {#emotions_dlg.flower}
    ~ d/f♀ -85, ♂-87, ♀-88, ♂-06 | + Julklapp ♂ i magen! ~
  • Mamsie
    Miralicia skrev 2010-08-08 19:53:18 följande:
    Jag säger väl kokosmjölk istället för rapsy som ersättning för iMat
    Tack!
    Så Melas chokladpraliner blir..

- Kung markattas choklad ?
    - mjölkfri margarin
    - Kokosmjölk
    - snabbkaffe (koffeinfritt i vårt hushåll)
    -  florsocker
    - kakaopulver
    Mela78 skrev 2010-08-08 09:34:32 följande:
    Recept mjölkfria praliner/tryffel:

70 gr mörk  choklad, 70%
    1 msk mjölkfri margarin
    ½ dl Imat
    ½ tsk snabbkaffepulver
    1,5 msk florsocker
    2 tsk kakaopulver

Kakaopulver eller mörk choklad

Koka upp  alla ingredienser förutom chokladen. Häll över chokladen som är bruten i små bitar. Rör tills smält. Låt svalna ett tag i rumstemperatur, ställ sedan i kylen för avsvalning tills tryffeln stelnat. Forma till bollar. Rulla i kakapulver eller doppa i smält choklad.
    Förvaras helst i lufttät burk i kylen, ta fram ett tag innan de ska ätas.
    ~ d/f♀ -85, ♂-87, ♀-88, ♂-06 | + Julklapp ♂ i magen! ~
  • ViFrånLandet
    GRATTIS! Vad roligt, hoppas allt gått bra!
  • saffe
    GRATTIS!
  • saffe
    lilyanna skrev 2010-08-09 16:06:20 följande:
    Härligt! Får jag fråga hur pass allergiskt ditt barn är eftersom du fått 1/4 vårdbidrag och merkostnad (vad innebär det o hur söker man det?)

Du behöver självklart inte svara, jag är bara nyfiken och lite lost i den allergiska världen än så länge...sonen är under utredning just nu.
    Hon är 2 1/2 år och är allergisk mot; mjölk, ägg, alla sädesslag (inklusive vetestärkelse), soja, sojasläktingar och har lindrig astma. Merkostnad har jag fått beviljat pga extra kostnader för risdryck, glutenfri kost, mediciner resor till läkare osv. Det är nog ingen idé att söka innan barnet är 1 år eftersom dom anser att alla bebisar kräver mycket jobb. Det är ju just merjobbet vid allergier som man får vårdbidrag för.
  • lilyanna
    saffe skrev 2010-08-09 21:00:58 följande:
    Hon är 2 1/2 år och är allergisk mot; mjölk, ägg, alla sädesslag (inklusive vetestärkelse), soja, sojasläktingar och har lindrig astma. Merkostnad har jag fått beviljat pga extra kostnader för risdryck, glutenfri kost, mediciner resor till läkare osv. Det är nog ingen idé att söka innan barnet är 1 år eftersom dom anser att alla bebisar kräver mycket jobb. Det är ju just merjobbet vid allergier som man får vårdbidrag för.
    Min son har precis fyllt 1 år och först nu börjar vi/barnmottagningen upptäcka att han är allergisk, men mot vad exakt vet vi inte ännu. Genom blodprov har vi konstaterat ägg och mjölk, men jag misstänker att det finns fler allergier då han fortfarande har utslag över kroppen och kliar sig just är, dessutom så har han kraftig förstoppning som dem tror beror på allergier med.

Har du fått någon ersättning ifrån försäkringsbolaget gällande din dotters allergier? Hur ansöker man om merkostnad egentligen?

Tack för ditt svar!
    Oliver 070327, Alvin 090804
  • Allrona
    Grattis! Skrattande
  • saffe
    lilyanna skrev 2010-08-09 21:11:02 följande:
    Min son har precis fyllt 1 år och först nu börjar vi/barnmottagningen upptäcka att han är allergisk, men mot vad exakt vet vi inte ännu. Genom blodprov har vi konstaterat ägg och mjölk, men jag misstänker att det finns fler allergier då han fortfarande har utslag över kroppen och kliar sig just är, dessutom så har han kraftig förstoppning som dem tror beror på allergier med.

Har du fått någon ersättning ifrån försäkringsbolaget gällande din dotters allergier? Hur ansöker man om merkostnad egentligen?

Tack för ditt svar!
    Vi får ersättning från försäkringsbolaget om vi har  beviljats vårdbidrag från försäkringskassan (vilket vi ju har nu). Då får vi lika mycket i ersättning av försäkringsbolaget som av försäkringskassan. Men detta tack vare att jag tecknade en extra försäkring (kostnadsbidrag vid medfödda sjukdomar tror jag det hette). Jag har Länsförsäkringar. Annars tror jag inte att man får ut nån ersättning förrän dom är 18 år om dom fortfarande är allergiska då. Merkostnader söker du i samband med att du söker vårdbidrag. Gå in på försäkringskassans hemsida så kan du läsa om det. Finns blanketter att skriva ut. Du måste ha läkarintyg oxå.
Svar på tråden Allergitråden