• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Tvillingmamma2007

Vilken respons.Tack alla för era svar!

• Mamsie
    Mamsie skrev 2010-07-05 20:28:06 följande:
    Jag undrar...

Förra sommaren, precis innan semestern konstaterade vi att Max var mer eller mindre symtomfri.Halleluja tänkte vi och tänkte oss en provokation efter semestern.
    Tji fick vi - ungen var "sitt vanliga jag" och vi glömde alla tankar på att han blivit bättre.

Nu är vi där igen! Ungen mår finfint och det enda vi märker av är att han är lite knottrig här o var.
    Så...
    Är han bara vinterallergiker? (finns sånt? )
    Blir ni/era ungar också bättre på somrarna?

(Han äter 2½ mg Aerius + 1 påse Forlax per dag)

JPL skrev 2010-07-06 19:14:06 följande:
    Spontant undrar jag om han är ledig från dagis=dagismaten?
    Max är nu fullständigt symtomfri - och vi har minskat ner Forlax till ½ påsen om dagen eftersom han är för lös i magen. För LÖS! Min kroniskt förstoppade unge får ut skiten utan att ta i

HALLELUJA!

Och nu är jag nästan säker på att han mår finfint av att inte vara på dagis... Foten i munnen.
    Han blir bättre när det är mindre ungar på avdelningen, strax före semester kan det vara 2-5 barn bara.
    Och efter nån veckas egen semester är han totalt symtomfri.

Man är frestad att ta bort eller minska på Aerius, men eftersom vi bor i stugan i skogen så invaderas vi av mygg och knott - så det känns bra att han slipper klådan av oknytten.
    Och det ska bli intressant att se hur han mår när lillebror kommer och Max är på 15-timmarsverksamheten (3 tim / dag - inga måltider).

Ville bara hojta av glädje pga symtomfriheten och svära svavelosande sejder över dagiset...
    ~ d/f♀ -85, ♂-87, ♀-88, ♂-06 | + Julklapp ♂ i magen! ~
  • Cs mamma

Härligt Mamsie att han är frisk men ack så trist att han inte får vara det till vardags...

• Erre

reagerar man mot köpespizza (luftburet) om man är äggallergisk? eller är oddsen större att det är mot ben & jerry?

• Mela78
    Erre skrev 2010-08-07 20:05:25 följande:
    reagerar man mot köpespizza (luftburet) om man är äggallergisk? eller är oddsen större att det är mot ben & jerry?
    Kan inte komma på vad i köpepizza som skulle innehålla ägg gömt. Men glass är (speciellt hemmagjord) gjord på ägg. Så jag skulle gissa glassen, du har inte kvar/kan inte hitta innehållsförteckningen på nätet för att bli mer säker?
  • Miralicia
    Erre skrev 2010-08-07 20:05:25 följande:
    Är nog snarare Ben & Jerry än köpespizza om man ser till reaktion pga luftburet.
    Förekommer det ägg i pizzadegen (vissa pizzerior använder ägg som bindemedel med något enstaka ägg på en väldigt stor mängd deg) så är det tillagat, medan det i glassen är rått och rått är mer allergent än tillgat.
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Mela78

Vill dela med mig av chokladpraliner till er alla. Provade för första gången att göra mjölkfria, har inte trott att det kunde bli tillräckligt gott utan smöret. Men det kan dom! Tungan ute Mums!

• Molina
    Mela78 skrev 2010-08-07 20:42:34 följande:
    Vill dela med mig av chokladpraliner till er alla. Provade för första gången att göra mjölkfria, har inte trott att det kunde bli tillräckligt gott utan smöret. Men det kan dom! Tungan ute Mums!
    Åhh tummen upp finns det nåt recept på dom man kan få titta på?

Vet ni om det är möjligt att utveckla både mjölkallergi&gluten?
    Min dotters en kompis har gluten och idag bakade vi en paj (gluten/mjölkfri) och min dotter brukar kunna bli lite spänd i magen av mycket mjöl men idag reagerade hon ingenting. Ett glutenprov togs när hon va 3år och det va då negativt.
    Även jag själv kan bli dålig vid för mycket intag av saker av mjöl och reagerade inte alls idag.
    Fler än jag som kan bli bubbliga imagen av mjöl/vete?
  • Snutten

Siri har varit jättefin i huden ett bra tag men nu har hon helt plötsligt börjat få röda torr fläckar och röda prickar kring mun och näsa som bara ökar i antal. Suck. Vete katten vad det kan vara. Är det någon som har något förslag? Kan det vara säsongsbetonat på nåt sätt. Något som korsar med gråbo?

Svar på tråden Allergitråden