• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Allrona
    Dalkulla74 skrev 2010-08-08 21:08:27 följande:
    Det här pannkaksreceptet avnänder vi och tycker de blir supersmarriga:

3dl vetemjöl
    6dl havremjölk
    3msk Carlshamns margarin (gärna flytande)
    1,5tsk bakpulver
    1,5tsk pofiber

Blanda bakpulver&pofiber i vetemjölet och vispa i hälften av mjölken till en jämn smet. Häll sedan i resten av mjölken. Rör ner smält eller flytande margarin. Låt stå och svälla något innan pannkakorna gräddas.
    Vad är pofiber?
  • Allrona
    Mela78 skrev 2010-08-08 14:29:57 följande:

Pannkakor, 2 portioner

3 dl havredryck

2-2,5 dl vetemjöl

1 tsk bakpulver

Lite salt

50 gram smält mjölkfri margarin

Vispa ihop ingredienserna. Lägg i en klick mjölkfri margarin i stekpanna och stek TUNNA pannkakor på medelhög/hög värme. Varning, gräddas/bränns fort så passa på stekpannan…
    Tack! Pannkakorna blev väldigt lyckade och båda döttrarna tyckte de var supergoda Skrattande
  • Mela78

Kul!

Allrona skrev 2010-08-09 21:54:04 följande:
    Tack! Pannkakorna blev väldigt lyckade och båda döttrarna tyckte de var supergoda Skrattande
  • Allrona

Ni som har fått vårdnadsbidrag - vilka allergier har era barn? Min dotter verkar ju ha mjölk, ägg, soja, baljväxter och har även lindrig astma. Finns det någon chans att få då? Än så länge har vi ju inte något läkarintyg på detta, utredning pågår fortfarande.

Har ni som har barn med många allergier varit hos dietist? Vi har inte varit det och inte efterfrågat det heller eftersom vi för fullt utreder hennes allergier. Nu ska hon ju börja förskolan igen och då känns det kanske som att vi skulle behöva det så vi kan "lära upp" kocken rätt. Hur gör ni andra?

På tal om utredning! Det tar ju sååå lång tid med provoceringar eftersom hon ska vara helt bra vid provocering och dessutom vill man ju gärna ge henne några dagar att må bra på innan nästa provocering. Vår läkare sa att man ska provocera 4-5 ggr innan man är säker. Följer ni andra det? Mjölk behöver vi inte provocera alls eftersom det blev en så klar förbättring när vi tog bort det men övriga allergier är inte reaktionerna lika självklara. Hon får ju eksem, blir gnällig, svårt att sova och kräks. Ibland endast en av reaktionerna ibland alla.

Idag kräktes hon och fick lite eksem men vad kan hon ha ätti som hon inte tål? Jag börjar starkt misstänka sojalecitin då hon verkar ha reagerat flera gånger på milda margarin men jag är inte säker. Hon har druckit sempers mjölkfria välling i ett par månader men senaste veckorna har hon mer och mer börja vägra den - kanske mår hon inte bra av den? eller så vill hon helt enkelt inte ha välling längre Obestämd Nu provar vi i alla fall att utesluta sojalecitin så får vi se om det blir någon förbättring.

Ursäkta det långa inlägget. Är inte så ofta inne på datorn utan surfar på mobilen och då orkar jag inte skriva så mycket Skrattande

• Dalkulla74
    Allrona skrev 2010-08-09 21:52:59 följande:
    Vad är pofiber?
    Det är potatisfibrer som jag antar gör att de håller ihop lite bättre. Det var vårt första pannkakasrecept utan mjölk och ägg och eftersom det funkat så bra så har jag aldrig testat något annat utan pofiber . Det finns att köpa i vanliga matvaruaffärer i hyllan för glutenfria produkter mm. Går även att baka på.
  • trållmor

Nu behöver jag er hjälp! Jag behöver ett tårtbottenrecept

Men det måste vara utan allt. Jag tar gärna emot ett recept på vanlig tårtbotten och ett chokladtårtbottenrecept. Jag har bakat så många olika sorter nu, och jag får fasiken inte till nåt alls. Det blir oftast tjocka stenkakor Visst, ungarna blir glada som får äta upp det eftersom det inte går att använda till tårta, men jag börjar få panik snart eftersom jag inte får till nåt och då har vi både dop och Mattis födelsedag att planera inför. Jag vill gärna provbaka dessutom så jag vet att jag får till nåt vettigt. Inuti vet jag redan vad jag ska ha på, så det är bara själva tårtbottenrecepten jag behöver. Mattis har önskat sig en chokladtårta, och till Neelahs dop så har vi tänkt att ha en traditionell tårta att bjuda på. Så snälla hjälp mig med recept

Mattis -06, Aliina & Timon -07, Neelah 3/12 -09
  • Miralicia
    trållmor skrev 2010-08-10 22:44:37 följande:

Men det måste vara utan allt. Jag tar gärna emot ett recept på vanlig tårtbotten och ett chokladtårtbottenrecept. Jag har bakat så många olika sorter nu, och jag får fasiken inte till nåt alls. Det blir oftast tjocka stenkakor Visst, ungarna blir glada som får äta upp det eftersom det inte går att använda till tårta, men jag börjar få panik snart eftersom jag inte får till nåt och då har vi både dop och Mattis födelsedag att planera inför. Jag vill gärna provbaka dessutom så jag vet att jag får till nåt vettigt. Inuti vet jag redan vad jag ska ha på, så det är bara själva tårtbottenrecepten jag behöver. Mattis har önskat sig en chokladtårta, och till Neelahs dop så har vi tänkt att ha en traditionell tårta att bjuda på. Så snälla hjälp mig med recept
    Majs (lailas gula/maizena) funkar va?

Chokladtårta med hallon: utanallt.blogspot.com/2010/05/fodelsedags-morsdagstarta.html

Vanlig tårtbotten, (använd botten till hallofeepajen och baka en per lager tårtbotten du vill ha i tårtan): utanallt.blogspot.com/2010/03/hallofeepaj-med-blabar.html
    Ta lite saft och skeda över själva hallofeepajs-bottnarna innan du lägger på fyllningen i samband med att du lägger ihop tårtan så blir det saftigare/minskar risken att det blir torrt.
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Kavat
    trållmor skrev 2010-08-10 22:44:37 följande:

Miralicias blogg, länk i ts!
Svar på tråden Allergitråden