• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Eligrabbarna
    Tibell skrev 2010-08-12 18:56:20 följande:
    EL I . Gud vad trist att han mår dåligt igen =/ Hoppas att det går över snabbt!
    Det kan inte vara så att han smaskat i sig lite av brorsans macka ?!
    Eller att han reagerat på något helt annat! Typ jordgubbar eller äpple från saften ?!
    Vet inte. han har ätit äpple i dag också men väldigt lite. saften brukar han också dricka. så inget är direkt nytt
    Han har inte ätit nåt "medvetet" av brorsan, men det är om han fått tag i nåt?!
    Det enda jag kan komma på är att det blivit för mkt av t ex havre, råg mm...kanske den där lilla kontaminationsrisken som finns med vete har lagt sig på varandra och då blir det för mkt?!

Jordgubbar, hallon, vinbär mm har han ätit i massor i sommar utan att reagera.
  • Tibell
    Eligrabbarna skrev 2010-08-12 19:39:23 följande:
    Vet inte. han har ätit äpple i dag också men väldigt lite. saften brukar han också dricka. så inget är direkt nytt
    Han har inte ätit nåt "medvetet" av brorsan, men det är om han fått tag i nåt?!
    Det enda jag kan komma på är att det blivit för mkt av t ex havre, råg mm...kanske den där lilla kontaminationsrisken som finns med vete har lagt sig på varandra och då blir det för mkt?!

Jordgubbar, hallon, vinbär mm har han ätit i massor i sommar utan att reagera.
    Har han kunnat äta denna mängd med havre. råg mm innan utan att reagera..eller är det första dagen ?!
    Hoppas ni kan komma på vad det är i allafall!

Vi provade att ge stora dottern lite mat igår som innehåll laktos..men det funkade inte! Hon har varit vaken större delar av natten =(
    Så nu undrar jag om ni tror det finns någon chans att hennes mjölkprotienallergi kommer växa bort och när i såfall ?! Hon blev diagnostiserad för bara 6 månader sen!
  • Eligrabbarna
    Tibell skrev 2010-08-12 19:50:44 följande:
    Har han kunnat äta denna mängd med havre. råg mm innan utan att reagera..eller är det första dagen ?!
    Hoppas ni kan komma på vad det är i allafall!

Vi provade att ge stora dottern lite mat igår som innehåll laktos..men det funkade inte! Hon har varit vaken större delar av natten =(
    Så nu undrar jag om ni tror det finns någon chans att hennes mjölkprotienallergi kommer växa bort och när i såfall ?! Hon blev diagnostiserad för bara 6 månader sen!
    jag har hört från läkare att större delen av barnen med mjölkproteinallergi växer ifrån det innan skolåldern, 7-årsåldern alltså, så hon har ju tid på sig. Vet dock inte hur sant det är, säkert nån här som vet bättre.

Jo han har ätit havre och råg förut också i denna mängd men tänkte att eftersom hans reaktioner med magen tar ett tag att visa sig (kinderna dock kommer inom 30-90 minuter) så kanske det liksom "samlat på sig" ett tag nu så det inte har med dagens mat att göra..
  • Tibell

Ja då har hon god tid på sig =) Det sköna med henne är att hon själv vet om att hon inte får äta något med mjölk ( eller ren soja ) och frågar alltid innan hon stoppar något i munnen! Ibland har hon dummat sig och snott tex glass utav någon annan men det har straffat sig direkt med magont inom drygt 30 min och sen är hon uppe flera timmar på natten med magont. Synd bara att hon ska vara så ensvis ;)

Hmm låter märkligt ?! Men jag har ju hört om barn som kunnat äta tex mjölk i månader innan reaktioner visas så det kanske är samma sak med E och havre då?! Avvakta lite och se hur han ser ut och mår i morgon! Sen kan ni kanske testa att ge samma saker som idag och se om det blir någon reaktion. kan ju mycket väl vara så att han kommit åt storebrors mat.

• Tibell
    Eligrabbarna : Hur gick natten sen och hur mår han nu ?! Hoppas ni kan komma på vad som orsakade reaktionen! Kram
  • Eligrabbarna

Han var vaken vid 2 tillfällen men har inte verkat ha jätteont. Fortfarande mer svullen om magen än normalt, men inte lika stor som i går. Kinderna är fina idag.

Fått havreflingorna men hoppade över råg idag.

• Miralicia
    Eligrabbarna skrev 2010-08-12 19:53:59 följande:
    Jo han har ätit havre och råg förut också i denna mängd men tänkte att eftersom hans reaktioner med magen tar ett tag att visa sig (kinderna dock kommer inom 30-90 minuter) så kanske det liksom "samlat på sig" ett tag nu så det inte har med dagens mat att göra..
    Eli: eftersom han har fått vete relativt nyligen och reagerat på det så kan det ju hända att marginalen tills där han reagerar är mindre

(tänk lite vattenglas, lite, lite till, lite till går bra att fylla på, då "dunstar det"  i samma takt som det fylls på. Men fyller man på mycket på en gång så rinner det över (= reaktion) och efter reaktion så är glaset fortfarande fullt/ganska fullt så att det är beydligt mindre marginal innan det rinner över igen eftersom det inte har hunnit dunsta bort tillräckligt så man kan fortsätta som förut - om man ska försöka göra en liknelse)

Att även om han klarat de mängderna som han ätit nu utan att reagera, så kan han nu ett litet tag efter att han fick en hel del vete, vara känsligare så att han reagerar även på de spår och kontamination som han annars klarat. Att eftersom immunförsvaret är på sin vakt så reagerar det snabbare.  Jag skulle dra ner på/ta bort havre och råg under kanske åtminstone en vecka så kroppen får "tagga ner" lite och sen börja smyga in det igen
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Eligrabbarna

Miralicia: smart!! Ska göra det. Vi tig som sagt bort råg idag. Ska ta havre med.

• Dalkulla74

Hej alla, som ni kanske sett så har jag skrivit här nån enstaka gång och frågat och fått svar av er. Men jag har inte alls hållt mig uppdaterad här på FL den senaste tiden så det jag tänkte klistra in nu  kanske ni redan visste om. Det gäller den mjölkfria fullkornsgröten från 8mån som Semper har.

Så trevligt att du har börjat handla på Willys i XXX! Vi har faktiskt haft den mjölkfria gröten i sortimentet - kanske har den varit tillfälligt slut när du har varit i butiken? - men tyvärr har vi nu fått besked från Semper att de ska sluta tillverka den. Detta på grund av råvarubrist av risproteinet gröten tillverkas av. Först i början av 2011 kommer Semper att lansera ett nytt alternativ.

Jag ville bara dela med mig ifall det var en nyhet för er, annars så får ni scrolla förbi mitt inlägg

Svar på tråden Allergitråden