• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Blå Flygare

Åt igår nått jag inte ätät på väldigt länge; chokladbiskvier Tungan ute Kan innehålla spår av mjölk. Synd att de bakas ut på mjölad plåt, annars hade S också kunnat ätit dem, så onödigt!! Ägg, mandlar och guarkärnmjöl i så klart.

• Mamsie
    Angel Gbg skrev 2010-08-07 18:18:35 följande:
    Härligt Mamsie att han är frisk men ack så trist att han inte får vara det till vardags...
    Ja, tänk om han kunde få må bra året runt istället för bara några veckor på sommaren... Men men vi passar på med att njuta nu medan vi kan 
    ~ d/f♀ -85, ♂-87, ♀-88, ♂-06 | + Julklapp ♂ i magen! ~
  • Mamsie

Mums mums...
    Recept?

• Mamsie
    Mamsie skrev 2010-08-08 09:04:39 följande:
    Mums mums...
    Recept?
    Chokladpralinerna alltså!
  • Mela78

Recept mjölkfria praliner/tryffel:

70 gr mörk  choklad, 70%
    1 msk mjölkfri margarin
    ½ dl Imat
    ½ tsk snabbkaffepulver
    1,5 msk florsocker
    2 tsk kakaopulver

Kakaopulver eller mörk choklad

Koka upp  alla ingredienser förutom chokladen. Häll över chokladen som är bruten i små bitar. Rör tills smält. Låt svalna ett tag i rumstemperatur, ställ sedan i kylen för avsvalning tills tryffeln stelnat. Forma till bollar. Rulla i kakapulver eller doppa i smält choklad.
    Förvaras helst i lufttät burk i kylen, ta fram ett tag innan de ska ätas.

• saffe
    Molina skrev 2010-08-07 21:26:52 följande:
    Åhh tummen upp finns det nåt recept på dom man kan få titta på?

Vet ni om det är möjligt att utveckla både mjölkallergi&gluten?
    Min dotters en kompis har gluten och idag bakade vi en paj (gluten/mjölkfri) och min dotter brukar kunna bli lite spänd i magen av mycket mjöl men idag reagerade hon ingenting. Ett glutenprov togs när hon va 3år och det va då negativt.
    Även jag själv kan bli dålig vid för mycket intag av saker av mjöl och reagerade inte alls idag.
    Fler än jag som kan bli bubbliga imagen av mjöl/vete?
    Jag klarar inte av att äta för mycket vete, då sväller magen upp så jag ser gravid ut och så får jag diarré.. Jag är laktosintolerant, men har aldrig kollat nåt gluten-prov. Jag har mått kanon nu i ett år då jag ätit mjölk, ägg, vete och sojafritt pga allergisk dotter som ammas! Nu har jag slutat amma, men törs inte börja äta "normalt".. Har alltid haft svårt att äta måttligt av det jag är känslig mot, så magen lär väl krascha..
  • Cs mamma

Saffe: När man levt utan ett tag så kan jag varna att magen kommer vara många gånger värre. Så är det iaf för mig. Jag fick diagnos mjölk, vete, havre, korn, soja allergi som 16åring. "Allt" utom mjölk har enligt tester växt bort men jag kan inte äta pasta tex då dör magen. Nu när jag lever i stort sätt vetefritt igen så krashar magen kraftigt även vid vanlig vete men allt beror precis som jag skrivit innan på hur jag mår i stort... stress, sömn osv.

• Dalkulla74

Hej, vi ska åka till Mallis om ett tag och nu behöver jag plugga på vad skummjölkpulver, vasslepulver, heläggpulver och alla andra ord som står för att de innehåller mjölk, ägg eller soja eller E202 (kaliumsorbat). Är det någon av er som vet var jag kan hitta en ordlista för alla sånna ord översatta till spanska/engelska?

Nu ska vi packa väskan så full vi kan med havremjölk, margarin, grötpulver, korv och annan mat men vi kommer ju behöva handla ändå, tex pasta utan att det ska finnas ägg i den. Ägg vet jag att det heter "huevo" men det finns säkert fler ord för sånna där pulver och annat som jag inte har kläm på.

Ni som rest med födoämnesallergiska barn/vuxna, har ni något tips som ni vill dela med er av till oss ?

• Cs mamma

Dalkulla: Det finns översättningskort att skriva ut via Astma och Allergiföreningen och även Celiakiförbundet. Om det är något utöver dessa ord så testa google translate och sen dubbelkolla med någon som kan spanska tex Trikarn som brukar vara här i tråden.

• Allrona

Någon som kan hjälpa mig översätta innehållsförteckningen i "no egg" ?

Potato starch = potatisstärkelse
    topioca flour
    vegetable gum = vegetabiliska bindemedel
    methylcellulose
    calcium carbonate
    citric acid

Svar på tråden Allergitråden