• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Miralicia
    FenomenaA skrev 2010-08-08 23:17:43 följande:
    Det blir säkert bättre med kokosmjölk. :) Men jag är trött på att allt smakar kokos. ;P har försökt göra krämiga goda pastasåser på kokosmjölk, men det är inte alltid man vill att de ska smaka kokos. Till exv pasta carbonara. Men det GÅR ju att dölja kokossmaken, tex i din bearnaise, så det är väl bara att jobba vidare.
    Jo, den är ju betydligt mer dominerande än vad tex havregrädde är, så den kräver mer för att kammouflera den. Men när det handlar om chokladpraliner/tryffel så finns det inte en chans att jag vill riskera förstöra med att rapsysmaken slår igenom. Med den mängd det handlar om i chokladfallet så är jag ytterst tveksam till att man skulle känna någon kokossmak (däremot så har ju rapsyn en del bismaker).

Buljongtärningar använder jag en hel del, blandar ca 50/50 vatten och kokosmjölk och lite mindre mängd vätska än "normalt" i förhållande till buljongtärningen - typ "ska" vara 5 dl vatten/buljongtärning och jag tar ca 4 dl blandning.

Potatisgratäng gör jag tex med skivad mjölig potatis och sen kokar man upp ca hälften kokosmjölk och hälften vatten med lite majsstärkelse buljongtärning, lök, ev vitlök och sen blandar man ner nån näve krossade tacochips i "såsen" som man sen häller över potatisen kryddar med lite peppar och blandar runt i formen så allt blir blött innan man ställer in i ugnen. Ta ut i halvtid och blanda om i formen med en slev så det på toppen inte blir torrt och sen lite mer krossade nachochips överst innan den får grädda klart.

Gjorde en pastasås härom veckan med kyckling, bacon, äpple och curry: bryn kyckling, bacon och lök, strö över curry och bryn lite till,  i med buljongtärning och ca 1/3 vatten och 2/3 kokosmjölk. Rör ut maizena i lite mer vatten och blanda ner, mängden maizena närmare efter dosering för stuvning än för sås. Och sen röra ner tärnat äpple alldels innan servering. (curry har jag en i bloggen som är utan bockhornsklöver).
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • FenomenaA
    Miralicia skrev 2010-08-08 23:49:45 följande:
    Jo, den är ju betydligt mer dominerande än vad tex havregrädde är, så den kräver mer för att kammouflera den. Men när det handlar om chokladpraliner/tryffel så finns det inte en chans att jag vill riskera förstöra med att rapsysmaken slår igenom. Med den mängd det handlar om i chokladfallet så är jag ytterst tveksam till att man skulle känna någon kokossmak (däremot så har ju rapsyn en del bismaker).

Buljongtärningar använder jag en hel del, blandar ca 50/50 vatten och kokosmjölk och lite mindre mängd vätska än "normalt" i förhållande till buljongtärningen - typ "ska" vara 5 dl vatten/buljongtärning och jag tar ca 4 dl blandning.

Potatisgratäng gör jag tex med skivad mjölig potatis och sen kokar man upp ca hälften kokosmjölk och hälften vatten med lite majsstärkelse buljongtärning, lök, ev vitlök och sen blandar man ner nån näve krossade tacochips i "såsen" som man sen häller över potatisen kryddar med lite peppar och blandar runt i formen så allt blir blött innan man ställer in i ugnen. Ta ut i halvtid och blanda om i formen med en slev så det på toppen inte blir torrt och sen lite mer krossade nachochips överst innan den får grädda klart.

Gjorde en pastasås härom veckan med kyckling, bacon, äpple och curry: bryn kyckling, bacon och lök, strö över curry och bryn lite till,  i med buljongtärning och ca 1/3 vatten och 2/3 kokosmjölk. Rör ut maizena i lite mer vatten och blanda ner, mängden maizena närmare efter dosering för stuvning än för sås. Och sen röra ner tärnat äpple alldels innan servering. (curry har jag en i bloggen som är utan bockhornsklöver).
    Tack igen! Får testa vidare. Saknar god mat!
  • Miralicia
    Snutten skrev 2010-08-08 23:42:49 följande:
    På tal om kokos så kokar jag en jättegod kola på 2 dl socker, 2 dl sirap och 2 dl av det tjocka i kokosmjölken. Man kokar som vanlig kola med kulprov osv. Om man vill ha den hårdare minskar man bara på mängden kokosmjölk. Men som sagt det smakar kokos. Man kan koka lite kortare så blir det kola sås istället.
    FenomenaA skrev 2010-08-08 23:46:13 följande:
    Hur mycket kokos smakar den? *fniss*
    Det går ju att lägga till nån extra smak som hjälper till att dölja.

Knäck gör jag med kokosmjölk & solrosfrön istället för mandel - ingen som märker någon skillnad.

Testade tex att koka hjortonkola i julas eller om det var julen innan - och det smakde hjortronkola utan kokossmak vad jag kan minnas (recept nån länkade på SB som jag gjorde om)

Choklad/kakao är annars rätt bra för att dölja/dämpa.

Citron/citronskal tyckte jag var rätt bra för att dämpa havresmak, har inte testat det så mycket med kokos eftersom dottern reagerat på det tidigare under ett tag.
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • saffe
    Mela78 skrev 2010-08-08 21:41:55 följande:
    Håller med. Har försökt att få till baljväxt provocering under i princip hela sommaren, men det har inte funnits bra tillfälle. Ingen ska ju vara sjuk för då vet vi inte vad som är vad, dottern ska vara i princip utslagsfri och så vill vi inte att det ska vara bjudningar, kalas eller resor under pågående provocering för då finns stor risk att det är något går galet, att hon får i sig annat som ger falskt reaktion.

Dottern kom upp i två msk mjölk innan hon reagerade, men vi har inte kommit oss för att tillåta spår av än. Konstigt, jag vet egentligen inte riktigt varför? Har funderat lite på att om vi börjar tillåta lite att det kanske eskalerar och att vi tillslut tillåter för mycket, men jag vet inte.
    Ok, vi kom upp i 1/2 tsk mjölk innan vi fick en klar reaktion ( natten har varit jobbig med skrik, gråt och magont).. Jag tänkte att det nog skulle funka med "spår av mjölk" ändå, men det är klart, det får ju inte bli för ofta.
  • Cs mamma

I julas gjorde jag allt från citronkola, apelsinkola, polkagris, choklad och hmm pepparkaks och säkert någon mer kola + knäck med kokosmjölk och då utan att sila den utan helt vanligt.

• ViFrånLandet

Åh, jag är så glad! Ringde till barnmottagningen idag för att höra hur vi ska gå vidare med allt och fick en läkartid redan imorgon! Skulle egentligen ha blivit kallade i september men efter att jag berättat hur vi har det här hemma fick vi komma redan imorgon, både pricktest och blodprov skulle de ta och skulle det inte visa något lät det som om vi skulle få göra lapptest senare. Bara att hoppas på att den nya läkaren är lika bra och tillmötesgående som den förra (som tydligen har bytt avdelning/inrikting). Stod iaf i hans journal att ett intyg ska skickas om att han ska äta strikt ägg-, mjölk, havre- och majsfritt och att utredning om fler allergier återstår, så nu väntar vi bara på att det ska komma med posten =)

Fick bara lov att skriva några positiva rader!

• saffe

Då fortsätter jag att skriva lite positivt oxå! Fick beviljat 1/4 vårdbidrag + 18 % merkostnad i 2 år framåt! Är väldigt glad och lättad, nu borde ekonomin se lite ljusare ut framöver...

• Eligrabbarna

vet inte om någon vill svara på min fråga, men nu vet vi ju att det "bara" är vete han inte tål. Ska prata med dietisten denna eller nästa vecka igen och då vill jag ha livsmedelanvisning på produkter utan vete. Frågan är nu får man det när det "bara" är vete???
    Vad tycker ni jag ska ha för produkter till honom? Kan man få typ pasta, olika mjölsorter, kakor, bröd på anvisning eller?
    Nu har vi ju kört i ett halvår utan någon anvisning pga att de vill utreda vad han tål och inte.

• lilyanna
    saffe skrev 2010-08-09 14:12:28 följande:
    Då fortsätter jag att skriva lite positivt oxå! Fick beviljat 1/4 vårdbidrag + 18 % merkostnad i 2 år framåt! Är väldigt glad och lättad, nu borde ekonomin se lite ljusare ut framöver...
    Härligt! Får jag fråga hur pass allergiskt ditt barn är eftersom du fått 1/4 vårdbidrag och merkostnad (vad innebär det o hur söker man det?)

Du behöver självklart inte svara, jag är bara nyfiken och lite lost i den allergiska världen än så länge...sonen är under utredning just nu.
    Oliver 070327, Alvin 090804
  • FenomenaA
    lilyanna skrev 2010-08-09 16:06:20 följande:
    Härligt! Får jag fråga hur pass allergiskt ditt barn är eftersom du fått 1/4 vårdbidrag och merkostnad (vad innebär det o hur söker man det?)

Du behöver självklart inte svara, jag är bara nyfiken och lite lost i den allergiska världen än så länge...sonen är under utredning just nu.
    Jag undrar också. Fast det gäller inte bebisar va? Från vilken ålder kan man söka? (hoppas såklart att jag inte har ett multiallergiskt barn då)
Svar på tråden Allergitråden