• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Dalkulla74
    älsklingen87: Min Lisa är bara konstaterat mjölkallergisk, har en son som vi kör mjölk, ägg, soja, E202 och röda-sakerfritt på. Jag uppfattade det som att denna gröten som finns nu kommer att utgå, de kommer att skapa nya recept som baseras på annat än risprotein. Jag hade tänkt börja göra gröt på skrädmjöl så småningom och har hittills bara blandat i en tesked sådant i pulvergröten för att hon ska bli van med smaken och sen kunna gå över till det. Men vi får se vad dietisten säger nästa vecka . Jag ska nog bunkra några kartonger jag med.
  • Tibell

Min dotter tål inte mjölk, soja, vete eller havre ( eventuellt de andra sädesslagen med..har inte testat dem) så det försvårar det hela rätt mycket!

Någon som har ett bra recept på slät gröt utan dessa ämnen ?! Har testat med pama minutris med den gillade hon inte..trots en hel del fruktpuré!

• ViFrånLandet

Älskling87: Jag fick ett grötrecept av någon här i tråden som sonen älskar! Det kräver dock att ni har Nutra hemma (eller någon annan ersättning, antar jag funkar?)

1dl vatten
    3,5 skopor nutramigen
    5 msk Oldas instanta risgröt/mjöl
    En skvätt olja

Värm vattnet (förslagsvis i micron) och blanda i resten av ingr, låt stå en stund. Klart! Sonen får päronpuré till men det går ju att ha vad man vill...

• ViFrånLandet

Måste fråga en grej... Sonen har fått massa prickar runt munnen igen, inte fullt lika illa som han får av havre men däremot har han även någon form av utslag på halsen, det ser jättekonstigt ut: de är ljust bruna till färgen och ser jättetorra ut men huden känns precis som vanligt. Någon som har en aning om vad det kan vara? Kan tänka mig att det är dregeleksem då det konstant rinner ur munnen på honom, men jag blir så osäker när de dels är bruna och dels kom i samband med prickarna runt munnen...

När jag ändå skriver om prickar och utslag: Sonen verkar inte störas av dem, han kliar inte eller så, och har (hittills) inte fått några andra symptom, behöver vi då analysera vad det kan bero på? Det enda han ätit de sista två dagarna som är "nytt" är vit fisk och jag vill verkligen inte ens tänka tanken att han kan vara känslig mot det också, då går jag under!

Ska iaf ta blodprover på tisdag, skönt!

• Tibell
    ViFrånLandet skrev 2010-08-13 23:52:33 följande:
    Älskling87: Jag fick ett grötrecept av någon här i tråden som sonen älskar! Det kräver dock att ni har Nutra hemma (eller någon annan ersättning, antar jag funkar?)

1dl vatten
    3,5 skopor nutramigen
    En skvätt olja

Värm vattnet (förslagsvis i micron) och blanda i resten av ingr, låt stå en stund. Klart! Sonen får päronpuré till men det går ju att ha vad man vill...
    Tack snälla =)
  • Eligrabbarna

Det är nog så som du skrev miralicia, att sonen tål liiiiite vete genom kontamination i t ex havre, råg och korn men inte när det blir för mkt. nu har vi tagit bort rågmackan och han får lite mindre havre, då har magen blivit mindre (dock inte helt bra men det tar ju ett tag) och kinderna är fina igen.

Så vi får nog gå restriktivt på de andra sädesslagen också även om det inte behöver vara nolltolerans på dem.
    Tack för hjälpen

• Cs mamma

Jag hade i ett svagt ögonblick lovat C att vi skulle göra glass idag så jag körde 3-3.5dl kokosmjölk (utan stabilisatorer) och en ½ påse polkagrisar (som jag kört i mixern) i glassmaskinen i 35min. Blev jättegott!

R.I.P Moffa! SMS:a BESEGRA 3689 till 72988 för att skänka 50 kr till Cancerfonden till hans minne
  • Mamsie
    ViFrånLandet skrev 2010-08-13 23:52:33 följande:

1dl vatten
    3,5 skopor nutramigen
    En skvätt olja

Oldas risgröt är en hit hos oss! Han får det på livsmedelsanvisning.
    Först åt han det som vanlig risgröt men nu över sommaren har det varit som RisiFrutti:
    Gör den kall på något "mjölkigt" som ex Nutra eller Risdryck. Söta och smaksätt m vaniljsocker.
    Klicka på sylt eller marmelad, bär, frukt eller annat gott.
    Mums!
    ~ d/f♀ -85, ♂-87, ♀-88, ♂-06 | + Julklapp ♂ i magen! ~
  • ViFrånLandet
    Mamsie skrev 2010-08-14 17:30:04 följande:
    Oldas risgröt är en hit hos oss! Han får det på livsmedelsanvisning.
    Först åt han det som vanlig risgröt men nu över sommaren har det varit som RisiFrutti:
    Gör den kall på något "mjölkigt" som ex Nutra eller Risdryck. Söta och smaksätt m vaniljsocker.
    Klicka på sylt eller marmelad, bär, frukt eller annat gott.
    Mums!
    Aha, det ska jag testa! Tack för tipset! Hade ingen aning om att det gick att få på livsmedelshantering, ungrar om G också kan få det.. Vet inte vilka allergier man måste ha dokumenterade då? G har än så länge "bara" ägg, mjölk, havre och majs på papper även om han reagerar på annat också... Vad har din son för allergier?
Svar på tråden Allergitråden