• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Kavat
    Tibell skrev 2010-08-15 22:23:52 följande:
    K Kavat : Hur är det fresten..mår ni bra?!  Kan tänka mig att ni njuter av liten * inte alls avis* ;)
    Ja, det är bra nu. Jag var dålig två dagar i veckan (feber pga att mjölken satte igång tror vi) och sen åkte dottern på något, men nu är vi friska igen. Läser, men har svårt att skriva med bara en hand. Han ammar en del, och nu i början är de ju inte så snabba direkt.
    Och ja, det är mysigt med bebis! Hjärta
  • Allrona

Här fick vi ofrivillig provokation av mjölk igår när dottern lyckades få tag på ett mjölkglas i ett obevakat ögonblick. Hon hann nog bara  få i sig en pytteklunk innan jag hann fram och ta ifrån henne glaset. Men då fick vi i alla fall göra vår första mjölkprovokation Skrattande Resultaten är prickar över nästan hela kroppen och eksem lite här och var. Däremot har vi inte märkt något på magen och hon sov ganska bra inatt.

Det är ca 14 timmar sedan hon fick i sig mjölken. Hur lång tid efter kan man förvänta sig reaktion. Jag hoppas ju såklart att detta är den enda reaktionen men hur länge kan man räkna med att eventuella allergiska reaktioner kommer från mjölken?

• Eligrabbarna
    Allrona skrev 2010-08-16 08:05:53 följande:
    Här fick vi ofrivillig provokation av mjölk igår när dottern lyckades få tag på ett mjölkglas i ett obevakat ögonblick. Hon hann nog bara  få i sig en pytteklunk innan jag hann fram och ta ifrån henne glaset. Men då fick vi i alla fall göra vår första mjölkprovokation Skrattande Resultaten är prickar över nästan hela kroppen och eksem lite här och var. Däremot har vi inte märkt något på magen och hon sov ganska bra inatt.

Det är ca 14 timmar sedan hon fick i sig mjölken. Hur lång tid efter kan man förvänta sig reaktion. Jag hoppas ju såklart att detta är den enda reaktionen men hur länge kan man räkna med att eventuella allergiska reaktioner kommer från mjölken?
    för min son tog det ca ett dygn. Å andra sidan vet vi ju inte om han verkligen var allergisk mot mjölk eller om det var vete som spökat hela tiden, troligtvis...men ca 1 dygn efter intag av mjölk blev han dålig i magen
  • mummy40
    Eligrabbarna skrev 2010-08-15 16:49:13 följande:
    Alltså min son har varit väldigt speciell hela tiden. Jag sa till min man redan när sonen låg i magen "denna kommer vi få att göra med". Han var ALDRIG stilla alltså. Fanns nästan ingen period då han var stilla...jag menar, bebisar brukar ju ändå sova lugnt i magen ibland...men ALDRIG.

När han sedan kom ut så vägrade han äta (liksom min stora grabb) han gick inte att amma! Han bara skrek. Skriken började redan på bb, med lågt blodsocker till följd av matvägran och vi fick vara kvar för extra kontroller på honom pga det låga blodsockret. Fick truga i honom ersättning redan från dag 2 på bb.

Väl hemma så var han "annorlunda" hela tiden med maten, närheten, sov dåligt och lite för att vara så liten...sedan kom skriken och magknipen efter bara några veckor.

Det har alltid varit "nåt" med honom. Vi har haft jobb med honom dygnet runt. Storebror var miltals ifrån hur jobbig lillebror var fast storebror hade kolik i 3 månader.

Så ja..jag kände tidigt på mig att det var nåt "speciellt" md honom. Frågan är bara vad det beror på alla barn är inte lika. Det jag och min man dock diskuterat flertalet gånger sen han föddes är hur rätt jag hade ens INNAN han var född!! Märkligt!
    Precis vad vi sa också.Vår son var heller aldrig still i magen, kände rörelser  supertidigt. Ironiskt nog sov han sig igenom förlossningen, lugnet före stormen för honom.Och  nog fick vi rätt alltid...redan när vi kom hem började det kännas  att något var fel.Eksemen,blodet i avföringen,skrik och 14 mån totalt kaos följde.då han bara sov i entimmes pass nätterna igenom från dag 1 med låååånga insomnings stunder med hjälp av vaggning och amning.Hans allergier är  mjölk,ägg,alla sädesslag,soja och majs.Nu har vi sen 2 veckor börjat ge honom av sempers mjölkfria gröt igen, och det verkar fungera-trots majsstärkelsen o och sojalecitin.Ett plus är att han nu fått mer normal avföring,för när vi tog bort  den gröten i januari och ersatte med holle risgröt så blev han lös i magen från att ha varit förstoppad sen födseln. Minst 4 lösa bajs blöjor om dagen började kännas liiite för mycket vid  nu 18 mån ålder..Holle risgröt är ju råris, och han äter risfrasbröd-också råris-, så det får intebli för mycket av det .Så helt klart blir han hård i magen av semper gröten, så jag blandar i banan o mangopure i den för att balansera lite.

Han har vidare varit så känslig vad gäller mjölk, att det räckt med lite mjölk på huden så blossade det upp näselutslag inom 5 min. Jag provade häromdagen att stryka mjölk på honom, och nu händer ingenting.Skulle jag då kunna provocera med lite kokt mjölk ,nåt kryddmått, eller ska jag vänta tills vi kanske prickestat igen? Mjölk o ägg bekräftades med pricktest vid 7 mån ålder och har sedan inte testats igen.De andra allergierna via patchtest i sept o jan.
  • lilyanna

Jaha, om 45 minuter är det dags för pricktest på sonen, håller verkligen tummarna för att han tål katten plus att vi kanske äntligen kan få svar på varför han är förstoppad hela tiden, dvs om det är något han inte tål.

Oliver 070327, Alvin 090804
  • crazy hannah

Hej...

Har någon receptet på gröt som man gör med Pauma Minut ris och neocate?

Kram på er alla

Inom mig lever en mager kvinna som desperat vill komma ut. Jag brukar tysta ner henne med kakor.
  • Snutten

Under graviditeten kände jag inget konstigt alls med Siri. En helt enkel vanlig omföderske graviditet. Siri var även enkel som riktigt liten. Hon åt och sov i 3 månader. Problemen började när hon var ca 5 månader då hon började äta smakisar och det var vinter och hon blev mer och mer sjuk.

• AAEV

Här är man borta på semester ett par dagar och så skriver ni så mycket att jag knappt hinner läsa ikapp

Kommer med min fråga igen då jag inte såg något svar.

Provocerade dottern med sojalecitin och hon blev SÅ arg och ledsen, skrek och skrek jättelänge! Grejen är bara den att när hon vanligtvis ätit soja så blir hon lös i magen, inte skrikig. Kan det bara vara så att hon var typ trött och tål lecitinet? Kanske borde provocera igen och se om jag får samma resultat?

Vår dietist sa för övrigt att hon kan äta guld-soya eller sån som man färgar maten med. Hade i lite i hennes kycklinggryta idag och en timme senare bajsade hon ner sig totalt. den innehåller 1 % sojasås men som hon förklarade innehåller den inte sojaproteinet. Är det verkligen sant?

(och måste även berätta, ni som sagt att era män inte verkar ta det på allvar o så där. Jag var iväg på egentid häromdan när sambon ringer och frågar om E kan äta ICAs grillkorv. Det vet ju inte jag i huvudet så jag frågade om han kunde läsa på den. Då sa han att det stog "mjölk, ägg, soja, baljväxtfri." Eh, ja men då kan hon äta den, sa jag och fick till svar "ja jag trodde också det, men ville bara dubbelkolla". Så söt är han

• Dalkulla74

Hhihi står och fnissar för mig själv i köket. Jag förbereder de torra matvarorna som vi ska ta med oss till Mallis. En påse med skrädmjöl, ett par påsar med egengjord pannkaksmix....tänk om tullen tror att man smugglar knark i påsarna?! Jag sätter dit frystejpbitar på dem iaf och skriver dit innehållet. Gud så pinsamt om man fick stå bland allt folk och plocka upp påsarna , jag skulle känna mig skyldig fast jag bokstavligt bara har rent mjölk i påsarna.

Visst borde det funka att lägga Carlshamns bordsmaragarin i frysen innan och sen ha den i kylbag med kylklamp i i resväskan? Vi bor nära flygplatsen och flygresan tar ju bara drygt 3tim.

• Tibell
    FrökenLindström  : Min dotter är ju allergisk mot vete men reagerar inte på samma sätt på vetestärkelse som på vete! Hon fick nämligen smaka på magsrån ( som tydligen innehöll vetestärkelse vilket vi inte visste ) och hon hade jätte ont i sin mage och vi var tvugna att tvångshålla henne vid nattningarna eftersom hon bara gallskrek!
    Men de gånger hon äter vete får hon diarré, kaskadkräkningar och ont i magen..men inte alls så ont i magen som vid vetestärkelsen ! Varför vet jag faktiskt inte =)
    Men är du osäker så testa igen. Får du samma resultat kan du känna dig säker!
Svar på tråden Allergitråden