Tibell skrev 2010-08-14 21:45:56 följande:
Usch vad jobbigt =(
Vår dotter har samma allergier förutom ägg ( har dock inte testat ordentligt än..men snart så ). alltså mjölk, soja, havre och vete. Och vi har verkligen varit hur ledsna som helst över detta och det är väl först nu vi har accepterat det!
Så jag vet i vilken sits ni sitter i och hur ledsna man kan känna sig !!
Min dotter äter ju också bara risprodukter ( alltså sempes mjölkfria ). Äter din son den med ?! För den innehåller nämligen sojalecitin. Så är han sojaallergiker finns det ju risk att han reagerar på den!
Vi misstänker att dotterns förstoppning eventuellt har med sojalecitinet att göra men eftersom hon inte har fler symtom får hon äta den ( och istället få laktulos )
Vet att det låter helt galet men hon älskar sin gröt och välling och än har vi inte kunnat hitta något bättre alternativ som hon gillar. Jag hoppas ju på att det nya receptet jag fick igår ska vara något för dottern!!
Min dotter fick också massa prickar runt munnen som spred sig ner mot bröstet! Jag kan trösta dig med att vi, precis som ni, började analysera varför ! Men så en dag var de helt väck. Vi antar att det kanske kan ha varit att vi tvättat henne med något hon inte tål ( typ tvål med mjölk i , våtservetter mm ) eller att hon helt enkelt använt nappen för mycket! Kan tillägga att hon fortfarande blir prickig men idag analyserar vi inte varför!
Kan ju vara så att din sons prickar beror antingen på gröten ( om han nu äter den ) eller kanske någon frukt ni precis börjat med ?!
Jag förstår hur du känner med att du knappt vågar ge honom någon mat för precis likadant kände jag! Jag gjorde helt enkelt som så att jag backade med allt nytt och endast gav sådant jag VISSTE att hon tålde. Visst blev det lite enformigt men dottern fick en chans att må helt bra och vi fick en chans att läka ett sårande mammahjärta!
Egentligen är väl kanske inte mitt inlägg särskilt tröstande men ville bara att du skulle veta att vi är fler som sitter i samma sits och vet hur det känns!! Jag hoppas och tror att ni kommer få rätsida på erans sons allergier och att ni snart få må bra!
Kram!!!
Känns taskigt att skriva att det känns skönt att andra har haft det likadant, men du kanske förstår hur jag menar när jag ändå skriver det? Skönt att ni kommit över den värsta hopplösheten iaf! Hoppas att vi också gör det snart, ska ju få flytta över till en riktg allergimottagning så förhoppningsvis löser sig allt inom en snar framtid...
Sonen fick Sempers gröt och välling i början men nu får han bara Nutramigen (som välling på kvällen och som gröt enligt receptet jag gav dig på morgonen). Dock är det både majsglukossirap och majsstärkelse i den men då han inte blir jättedålig (om han alls reagerar, vi vet ju faktiskt inte om det är därför han inte blir 100% bra) så fortsätter vi med den tills vidare, får se vad dietisterna/läkarna säger sen. Så jag förstår vad du menar när du skriver att ni trots misstanke fortsätter med det hon gillar!
Prickarna verkar inte störa sonen så det gör inte så mycket att de finns där egentligen men man blir ju orolig att symptomen ska bli värre ifall han fortsätter att få vad det nu är som orsakar dem, om det är något han inte tål. Prickar kan man väl få utan att vara allergisk/överkänlig, eller..?
Han får som sagt mest ris här hemma (och kött/fisk/kycklig samt grönsaker till förstås) och i fruktväg äter han i nuläget bara banan och päron. Så han får ingenting han inte fått förut men däremot har vi helt slutat med katrinplommonpurén, men det borde ju snarare göra honom hård än lös i magen tycker man...
Tusen tack för ditt inlägg i alla fall, det värmde mer än du anar! *Kramar tillbaka*