• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • ViFrånLandet
    Tibell skrev 2010-08-14 21:45:56 följande:
    Usch vad jobbigt =(
    Vår dotter har samma allergier förutom ägg ( har dock inte testat ordentligt än..men snart så ). alltså mjölk, soja, havre och vete. Och vi har verkligen varit hur ledsna som helst över detta och det är väl först nu vi har accepterat det!
    Så jag vet i vilken sits ni sitter i och hur ledsna man kan känna sig !!

Min dotter äter ju också bara risprodukter ( alltså sempes mjölkfria ). Äter din son den med ?! För den innehåller nämligen sojalecitin. Så är han sojaallergiker finns det ju risk att han reagerar på den!
    Vi misstänker att dotterns förstoppning eventuellt har med sojalecitinet att göra men eftersom hon inte har fler symtom får hon äta den ( och istället få laktulos )
    Vet att det låter helt galet men hon älskar sin gröt och välling och än har vi inte kunnat hitta något bättre alternativ som hon gillar. Jag hoppas ju på att det nya receptet jag fick igår ska vara något för dottern!!
    Min dotter fick också massa prickar runt munnen som spred sig ner mot bröstet! Jag kan trösta dig med att vi, precis som ni, började analysera varför ! Men så en dag var de helt väck. Vi antar att det kanske kan ha varit att vi tvättat henne med något hon inte tål ( typ tvål med mjölk i , våtservetter mm ) eller att hon helt enkelt använt nappen för mycket! Kan tillägga att hon fortfarande blir prickig men idag analyserar vi inte varför!
    Kan ju vara så att din sons prickar beror antingen på gröten ( om han nu äter den ) eller kanske någon frukt ni precis börjat med ?!
    Jag förstår hur du känner med att du knappt vågar ge honom någon mat för precis likadant kände jag! Jag gjorde helt enkelt som så att jag backade med allt nytt och endast gav sådant jag VISSTE att hon tålde. Visst blev det lite enformigt men dottern fick en chans att må helt bra och vi fick en chans att läka ett sårande mammahjärta!

Egentligen är väl kanske inte mitt inlägg särskilt tröstande men ville bara att du skulle veta att vi är fler som sitter i samma sits och vet hur det känns!! Jag hoppas och tror att ni kommer få rätsida på erans sons allergier och att ni snart få må bra!
    Kram!!!
    Känns taskigt att skriva att det känns skönt att andra har haft det likadant, men du kanske förstår hur jag menar när jag ändå skriver det? Skönt att ni kommit över den värsta hopplösheten iaf! Hoppas att vi också gör det snart, ska ju få flytta över till en riktg allergimottagning så förhoppningsvis löser sig allt inom en snar framtid...

Sonen fick Sempers gröt och välling i början men nu får han bara Nutramigen (som välling på kvällen och som gröt enligt receptet jag gav dig på morgonen). Dock är det både majsglukossirap och majsstärkelse i den men då han inte blir jättedålig (om han alls reagerar, vi vet ju faktiskt inte om det är därför han inte blir 100% bra) så fortsätter vi med den tills vidare, får se vad dietisterna/läkarna säger sen. Så jag förstår vad du menar när du skriver att ni trots misstanke fortsätter med det hon gillar!

Prickarna verkar inte störa sonen så det gör inte så mycket att de finns där egentligen men man blir ju orolig att symptomen ska bli värre ifall han fortsätter att få vad det nu är som orsakar dem, om det är något han inte tål. Prickar kan man väl få utan att vara allergisk/överkänlig, eller..?

Han får som sagt mest ris här hemma (och kött/fisk/kycklig samt grönsaker till förstås) och i fruktväg äter han i nuläget bara banan och päron. Så han får ingenting han inte fått förut men däremot har vi helt slutat med katrinplommonpurén, men det borde ju snarare göra honom hård än lös i magen tycker man...

Tusen tack för ditt inlägg i alla fall, det värmde mer än du anar! *Kramar tillbaka*
  • ViFrånLandet
    Allrona skrev 2010-08-14 22:18:02 följande:
    VifrånLandet - jag känner mig också ofta som att jag "hittar på" allergier. Vågar knappt berätta för de närmaste ens när vi har kommit på nått nytt hon reagerar mot. Det känns ju som man analyserar allt, varenda liten prick och varenda magknip. Allt man vill är ju att barnet ska må bra! Vi vet ju inte med säkerhet att hon är allergisk mot allt vi har uteslutit, det enda vi vet är att hon mår mycket bättre när hon äter enligt dessa regler än innan vi började utesluta saker ur kosten. För mig räcker den vetskapen ganska långt!
    Det låter väldigt klokt att den vetskapen räcker för er och egentligen gör den det för oss också, vi VET ju att han blir dålig av vissa saker. Men det är väl just det där med alla runtomkring, så sent som igår sa min farmor "vadå för inte äta någonting? Får han inte ens äta kex?" Det där eviga förklarandet tar på krafterna, speciellt med de saker vi ännu inte är säkra på... Önskar det fanns ett 100%igt test man kunde ta, så man liksom kunde visa upp ett "bevis", om du förstår hur jag tänker?

Oj, nu har jag inte tid att sitta här längre, kalas nr 2 börjar om knappt en timme så det är nog dags att sätta fart.. Tack för ditt inlägg i alla fall, det värmde det också =)
  • Allrona

Jag önskar också att det fanns ett test att ta så man visste säkert vad hon reagerar mot. Det känns som en enda lång gissningslek att klura ut alla allergier. Tyvärr tycker jag vi har fått dålig hjälp av barnallergimottagningen så nu skippar vi dem ett tag, det känns som jag får bättre info i den här tråden än av läkarna!

• Eligrabbarna

Håller med er alla. Vi hittade ju mjölk o soja och sonen blev bättre men långt ifrån bra. Vi fattade nada. När jag hittade till denna tråd fick jag kunskap och idéer om vad det kunde vara o speciellt kavats son var lite lik min.

Testade att ta bort vete. Sonen blev helt bra!!!!! Ett helt nytt barn.
    Nu i sommar har vi provocerat m mjölk o soja i han tål detta.

Jag känner mig väldigt säker på att han aldrig varit allergisk mot mjölk o soja men när han hela tiden fick en dålig mage pga vete så blev mjölk (som i sig ju är jobbigt för känsliga magar) alldeles för mkt och därför fick han reaktioner som om han var allergisk.

Tänk om det hade funnits test, då hade han sluppit plågas i 15 månader!!! Om jag inte hade hittat tråden eller stått på mig hos läkaren om att nåt var fel- då hade han än i dag fått må dåligt:(

• Tibell

Nu kommer konstiga jag med mina märkliga frågor !
    Men när dottern ( mjölk, soja, vete och havreallergisk ) föddes kände jag direkt att något var "speciellt" med henne! Redan i graviditeten mådde jag märkligt med magknip, illamående och plötsliga kräkningar lite titt som tätt hela tiden!
    När hon sen började minska i vikt och inte ens maratonammande hjälpte och när tillsist utslagen kom ( utöver magknipen, missnöjdheten, förstoppningen ) fattade ju vi att något var fel. Men inte ens efter vi slutade amma och bytte till mjölkfri ersättning kände jag att det var "nog". Jag kände direkt på mig att hon kommer att ha fler allergier och Oj vad rätt jag hade! Och då hade hon ändå bara en kost som bestod av Althera! Det måste ju ha varit min magkänsla som stämt hela tiden!!
    Har ni kännt likadant med era barn ?!

• Eligrabbarna
    Tibell skrev 2010-08-15 15:40:26 följande:
    Nu kommer konstiga jag med mina märkliga frågor !
    Men när dottern ( mjölk, soja, vete och havreallergisk ) föddes kände jag direkt att något var "speciellt" med henne! Redan i graviditeten mådde jag märkligt med magknip, illamående och plötsliga kräkningar lite titt som tätt hela tiden!
    När hon sen började minska i vikt och inte ens maratonammande hjälpte och när tillsist utslagen kom ( utöver magknipen, missnöjdheten, förstoppningen ) fattade ju vi att något var fel. Men inte ens efter vi slutade amma och bytte till mjölkfri ersättning kände jag att det var "nog". Jag kände direkt på mig att hon kommer att ha fler allergier och Oj vad rätt jag hade! Och då hade hon ändå bara en kost som bestod av Althera! Det måste ju ha varit min magkänsla som stämt hela tiden!!
    Har ni kännt likadant med era barn ?!
    Alltså min son har varit väldigt speciell hela tiden. Jag sa till min man redan när sonen låg i magen "denna kommer vi få att göra med". Han var ALDRIG stilla alltså. Fanns nästan ingen period då han var stilla...jag menar, bebisar brukar ju ändå sova lugnt i magen ibland...men ALDRIG.

När han sedan kom ut så vägrade han äta (liksom min stora grabb) han gick inte att amma! Han bara skrek. Skriken började redan på bb, med lågt blodsocker till följd av matvägran och vi fick vara kvar för extra kontroller på honom pga det låga blodsockret. Fick truga i honom ersättning redan från dag 2 på bb.

Väl hemma så var han "annorlunda" hela tiden med maten, närheten, sov dåligt och lite för att vara så liten...sedan kom skriken och magknipen efter bara några veckor.

Det har alltid varit "nåt" med honom. Vi har haft jobb med honom dygnet runt. Storebror var miltals ifrån hur jobbig lillebror var fast storebror hade kolik i 3 månader.

Så ja..jag kände tidigt på mig att det var nåt "speciellt" md honom. Frågan är bara vad det beror på alla barn är inte lika. Det jag och min man dock diskuterat flertalet gånger sen han föddes är hur rätt jag hade ens INNAN han var född!! Märkligt!
  • Tibell

Innehåller playdolera mycket vete ?! Eller är det bara små mängder ?!

• Kavat
    Tibell skrev 2010-08-15 22:16:26 följande:

Innehåller playdolera mycket vete ?! Eller är det bara små mängder ?!

Typ bara vete..
  • Tibell
    Kavat skrev 2010-08-15 22:18:33 följande:
    Typ bara vete..
    oj =( Inte konstigt lilltösen bajsat vatten hela dagen!!!
    Vi hittade henne med en liten liten bit lera i munnen igår. Men hon hann inte svälja något som tur var.
    Men det räckte tydligen ändå för att ge reaktion! Och jag som undrat varför hon varit så himla dålig i magen idag samt inte velat äta eller varit sååå svår att natta!
  • Tibell

K Kavat : Hur är det fresten..mår ni bra?!  Kan tänka mig att ni njuter av liten * inte alls avis* ;)

Svar på tråden Allergitråden