• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Miralicia
    FrökenLindström skrev 2010-08-16 22:21:08 följande:
    Här är man borta på semester ett par dagar och så skriver ni så mycket att jag knappt hinner läsa ikapp

Kommer med min fråga igen då jag inte såg något svar.

Provocerade dottern med sojalecitin och hon blev SÅ arg och ledsen, skrek och skrek jättelänge! Grejen är bara den att när hon vanligtvis ätit soja så blir hon lös i magen, inte skrikig. Kan det bara vara så att hon var typ trött och tål lecitinet? Kanske borde provocera igen och se om jag får samma resultat?

Vår dietist sa för övrigt att hon kan äta guld-soya eller sån som man färgar maten med. Hade i lite i hennes kycklinggryta idag och en timme senare bajsade hon ner sig totalt. den innehåller 1 % sojasås men som hon förklarade innehåller den inte sojaproteinet. Är det verkligen sant?

(och måste även berätta, ni som sagt att era män inte verkar ta det på allvar o så där. Jag var iväg på egentid häromdan när sambon ringer och frågar om E kan äta ICAs grillkorv. Det vet ju inte jag i huvudet så jag frågade om han kunde läsa på den. Då sa han att det stog "mjölk, ägg, soja, baljväxtfri." Eh, ja men då kan hon äta den, sa jag och fick till svar "ja jag trodde också det, men ville bara dubbelkolla". Så söt är han
    Nja, det där med att sojasås inte innehåller sojaprotein är väl en modifikation. Eftersom den är baserad på soja så finns det naturligtvis proteiner kvar i, men eftersom sojabönorna genomgår en jäsningsprocess under tillverkningen så påverkas strukturen på proteinerna av detta, så att en hel del sojaallergiker klarar av sån kinesisk sojasås, men att därifrån få det till att den inte innehåller några protein alls är en helt annan sak. Att många klarar av det betyder inte att alla tål det och reagerar man på produkter som innehåller sojalecitin så lär man reagera även på produkter som innehåller sojasås även om det bara är 1%.

Vissa såna som främst är som såskulör innehåller mindre mängder med sojasås (och därmed lite jästa sojaproteiner), har sett med både 1 & 4 % sojasås i sånt som kallas för såskulör. Vill man ha såskulör som är utan allt så finns Ekströms collorit, en liten svart plastflaska. Den innehåller saltvatten som färgats med sockerkulör. Ger ingen smak mer än salt, men färg, så dosera droppvis.
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • ViFrånLandet
    Tibell skrev 2010-08-15 15:40:26 följande:
    Nu kommer konstiga jag med mina märkliga frågor !
    Men när dottern ( mjölk, soja, vete och havreallergisk ) föddes kände jag direkt att något var "speciellt" med henne! Redan i graviditeten mådde jag märkligt med magknip, illamående och plötsliga kräkningar lite titt som tätt hela tiden!
    När hon sen började minska i vikt och inte ens maratonammande hjälpte och när tillsist utslagen kom ( utöver magknipen, missnöjdheten, förstoppningen ) fattade ju vi att något var fel. Men inte ens efter vi slutade amma och bytte till mjölkfri ersättning kände jag att det var "nog". Jag kände direkt på mig att hon kommer att ha fler allergier och Oj vad rätt jag hade! Och då hade hon ändå bara en kost som bestod av Althera! Det måste ju ha varit min magkänsla som stämt hela tiden!!
    Har ni kännt likadant med era barn ?!
    Gabriel är mitt första barn så jag har ingenting att jämföra med men jag tror jag hade en ganska vanlig graviditet, han var vildare än vildast (vilket han även är nu Flört) men annars kände jag nog inget särskilt. Började iofs att äta ris under graviditeten, något som jag i princip aldrig ätit förut. Himla tur att jag lärde mig tycka om det med tanke på att det är det enda G äter i princip..!

När vi ändå pratar om graviditeter och "den första tiden" och så där... Jag har hört, lite osäker på vartifrån, att för tidigt födda barn har lättare att få allergier än barn som stannar i magen tiden ut. Någon som vet om det stämmer? Hur är det med era barn? Gabriel räknades som lätt prematur när han kom i v.36+3 och tänkte om det kunde ha något samband. Inte för att det spelar någon roll egentligen men det vore lite roligt att veta om det finns någon sanning i påståendet.

Förövrigt är det blodprovsdags idag, ni kan väl hålla en tumme?
  • Tibell

Någon som är bra på engelska och vet om något utav dessa är mjölk ( eller vete )
    AMMONIUM LAURYL SULFATE, COCAMIDOPROPYL BETAINE, HYDROLYZED KERATIN, CITRUS MEDICA LIMONUM PEEL EXTRACT, DICAPRYLYL ETHER, LAURYL ALCOHOL, AMMONIUM CHLORIDE, COCODIMONIUM HYDROXYPROPYL HYDROLYZEDWHEAT PROTEIN, ASCORBIC ACID, PROPYLENE GLYCOL, DISODIUM EDTA, CITRIC ACID, HEXYLENE GLYCOL, TRIETHANOLAMINE, METHYLCHLOROISOTHIAZOLINONE, METHYLISOTHIAZOLINONE, BUTYLPHENYL METHYL PROPIONAL, GERANIOL, HEXYL CINNAMAL, LIMONENE, LINALOOL, PARFUM(FRAGRANCE), CI 61570

ViFr¨nLandet: Håller tummarna så hårt jag kan !!! Lycka till

• crazy hannah

Håller alla tummar och tår jag har......

Kram

Inom mig lever en mager kvinna som desperat vill komma ut. Jag brukar tysta ner henne med kakor.
  • Miralicia
    Tibell skrev 2010-08-17 08:26:06 följande:
    Någon som är bra på engelska och vet om något utav dessa är mjölk ( eller vete )
    AMMONIUM LAURYL SULFATE, COCAMIDOPROPYL BETAINE, HYDROLYZED KERATIN, CITRUS MEDICA LIMONUM PEEL EXTRACT, DICAPRYLYL ETHER, LAURYL ALCOHOL, AMMONIUM CHLORIDE, COCODIMONIUM HYDROXYPROPYL HYDROLYZEDWHEAT PROTEIN, ASCORBIC ACID, PROPYLENE GLYCOL, DISODIUM EDTA, CITRIC ACID, HEXYLENE GLYCOL, TRIETHANOLAMINE, METHYLCHLOROISOTHIAZOLINONE, METHYLISOTHIAZOLINONE, BUTYLPHENYL METHYL PROPIONAL, GERANIOL, HEXYL CINNAMAL, LIMONENE, LINALOOL, PARFUM(FRAGRANCE), CI 61570

ViFr¨nLandet: Håller tummarna så hårt jag kan !!! Lycka till
    Hydrolyzed wheat protein = Vete
    ingen mjölk
  • Miralicia
    Miralicia skrev 2010-08-17 10:21:28 följande:
    ingen mjölk
    Förekommer i en hel del schampon & balsam - i synnerhet volymvarianter som tex Eldorados volymschampo/balsam och sen innehåller alla Naturelles schampon och balsam det, men de harr faktiskt föredömlig märkning på framsidan där det står "Med veteprotein" (eller om det står innehåller veteprotein). Finns en hel del till schampon och balsam som innehåller det men som jag inte kommer på just nu.

Här hemma brukar jag varva runt med en del sorter av VO5, Fructis, Nivea, Sunsilk och nån av Barnängenvarianterna - och det får resten av familjen anpassa sig till (eftersom det är jag som handlar så har de inte så mycket att säga till om ) eftersom jag får klåda ifall de använt något annat schampo/balsam som innehåller vete om jag inte skurar ur badkaret noga innan jag hoppar i, och det är inte att man alltid orkar om man bara ska ta en snabbdusch, så därför får det bli vetefritt schampo mm till hela familjen.

Barnängen har nån variant med yoghurt=mjölk, men den heter något med yoghurt och Gliss har/har haft någon/några som innehållit soja.
  • Tibell
    Miralicia skrev 2010-08-17 10:21:28 följande:
    ingen mjölk
    Okej..tack =)

Lilla damen var med mig i duschen igår och jag använder mig av TRESemmé ( innehållsförteckningen jag frågade om ) och idag ser hon helt hemsk ut i huden. Precis prickig/rödflammig över magen och ryggen, samt under hakak/bak i nacken och hela huvudet fullt.
    Det uppstod strax efter duschen och ser ännu värre ut idag!
    Eftersom hon var jätte smutsig efter att precis ha ätit mat tvättade jag av henne lite snabb..med en ytterpytte klick av schampoot..skitdumt jag vet!
    Så om det var pga av veten eller bara det faktum att det är parfym i vet jag ju inte...Men NÅGOT är det..för fy som hon ser ut =(

Sen har hon också haft feber i helgen ( men även förkyld ) så det kan ju vara 3-dagars febern med. Även om det stod att barnet inte får prickar i huvudet och oftast också på armar och ben ( vilket hon inte har )
    suck
  • ViFrånLandet

Älsklingen & ni andra med kontaktallergier: Låter jättejobbigt att ni/de inte kan utsättas för vissa ämnen utifrån heller, lider verkligen med er! Vår lilleman har hittills inte visat några som helst tecken på att reagera så, bara på sådant han äter och jag tycker det är nog så jobbigt... Skänker er en tanke!

Nu ska jag försöka få i honom lite tidig lunch och sedan kladda fast emlaplåstren för att sedan bege oss till stan för test. Tack och lov är han på klockrent humör så jag hoppas det ska gå bra. Jag återkommer alldeles säkert efteråt!

Kram och tack för era "lycka till" Skrattande

• Tibell

Fast jag funderar nog på om det kan vara 3-dagars febern ändå! För hon är reagerar ju inte med utslag när hon ätit något med vete,,varför skulle hon då få det via kontakt ?!
    Jag hade visserligen tvättat mig om händerna med en tvål som innehöll mjölk såg jag sedan och smörjde henne...så det kan ju vara det med!
    Men jag gissar ändå på 3 dagars febern. Hade inte min lilla busunge här hemma slarvat bort minneskortet hade jag kunnat visa hur se ser ut!

Svar på tråden Allergitråden