• t0va

Allergitråden

Nu ska vi göra ett försök med provokation men jag känner mig så vilse, läkaren sa ju börja med 200ml och se men henne litar jag inte på. Han har inte fått andnöd innan utan "bara" kräkningar, gaser och jätteont i magen. Kan det vara lämpligt att testa med en matsked först och sen öka och när testar vi, efter, före eller mellan hans vanliga mål? 

Får han reaktion så får vi komma till barnkliniken men vi ska testa själva först.  

• t0va

Nu har jag gjort en provokation, han fick en halv matsked med babysemp nu på morgonen för han var på strålande humör och har sovit bra inatt. ca 30min senare så var han mer kinkig och fick profylac och åt 220ml... då hade han ätit 3timmar innan och i vanliga fall äter han max 180ml då, och så kom kräkningarna. 

Nu sitter han i gungan och så får vi se om det blir någon mer effekt, kör på med våra vanliga förmiddagsrutiner med leka, frukost, gunga ev. sova. Så det inte blir några konstiga beteenden för att han blir övertrött eller liknande.

Pratade med sköterskan igår på föräldrastödet och hon blev så arg när hon hörde vad läkaren hade sagt. Sen sa hon att bvc-sköterskan hade ringt veckan innan och sökt henne. Det sa inte bvc-sköterskan till oss i måndags. JAg blir så sur när de går över vårat huvud. Men sköterskan hade inte fått tag på henne än så vi vet inte vad det gällde.

Byta BVC är vi pågång med i alla fall och det tyckte de på föräldrastödet var en bra idee.  

• t0va

Om vi ska börja med mjölkfri gröt finns sånt i mataffären eller är det apoteket där med som gäller? Han är 3månader nu så det är ju från 4mån gröt vi är ute efter. 

• t0va

Tackar då ska vi kolla lite i affärerna, för nu är jag övertygad om att han fortfarande har problem med mjölken. Idag har han varit så kinkig och riktigt ledsen och spände kroppen som i båge efter att han ätit, precis som det var förut. För att inte tala om kräkningarna, jag har bytt 5 bodys nu sen 10 tiden... precis som förut. På mjölkfritt så har det gått med samma body hela dagen. 

• t0va
    Kavat skrev 2010-11-11 15:20:23 följande:
    Då har du enligt min mening satt diagnosen. Jag hade inte fortsatt provocera.
    näe det blir inget mer med den saken får hoppas att magen inte blir helt åt fanders, jag tycker han sitter och pruttar mer än vanligt, har klämt större delen av eftermiddagen. Men det är ju svårt att bedöma också, men det känns som om han är mer gasig. 

Tänkte meddela bvc det och se om de fixar en remiss pronto som de lovade annars så gör de på föräldrastödet det. Men bvc får en chans för de kan jag få tag på fortare.  
  • t0va

Vi köpte enago och provade lite nu och han älskade det, sa bara smask så var allt uppätet. Han fick en liten smakprotion och jag lät det vara lite tjockare konsistens och det gick kanonbra. Mat verkar vara hans grej. :D

• t0va

Angel: tufft, jag fattar inte varför sånt ska strula så mycket. Själv har jag varit i den svängen som assistent i skolan och det ska alltid vara problem. Är så synd för de som lider är ju barnen, hoppas det löser sig för er. 

En sak jag funderade på, när vi börjar med riktig mat åt theo är det viktigt att inte använda samma träskedar som vi har till matlagning osv? Än så länge är det ju bara mjölk som han reagerat på, vi har visserligen inte testat mer än lite gröt än så länge. Eller räcker det att man diskar sakerna?

Idag har han varit så trött, han sov 7 timmar i sträck och sen 3 till och var bara vaken 2 för att sen sova 4 och somna när vi var på stan också i 2 timmar. Han som nästan aldrig sover mer än 1 timme totalt på dagen. Sambon funderade på om det inte kan vara för att gårdagen var så tuff för honom med mjölkprovkationen. Idag har han varit glad och pigg igen :D 

• t0va

tackar, jag tänkte önska mig en ny mixer i julklapp men då behåller jag nog den gamla till oss ett tag, vi använder massa mjölk i våran matlagning och jag vet att sambon inte är bäst på att diska alla gånger. Sen är båda av oss allergiska och överkänsliga mot enhel del så risken att sonen har fler allergier känns som rätt så stor. Kör heldre då med det säkra för att utesluta att han får i sig ämnen från våran mat tills vi testat och sett om han reagerar på något mer. 

• t0va

Jag har fått nötallergi i vuxen ålder men det är bara rena nötter som jag reagerar på än så länge.
    Har pollenallergi så äpple och kiwi har jag känt av några gånger men det har varit när det varit mycket pollen ute, annars så går det bra.  

• t0va

Nu var det 1 vecka sedan vi gjorde mjölkprovokationen lite innan så började vi testa med gröt så han ska stå sig lite bättre och det funkar. Nu istället för att äta var 3:e timme på natten så har han sovit 6-7timmar flera nätter. 

Men han fortsätter kräkas, är inte riktigt lika illa som på mjölktiden men som idag på mammagruppen så fick han mat på sångsammlingen och 5min efteråt när det var fika så kräktes han som en fontän över den ansvarige som höll honom. Sen blev det ännumer så tillslut åkte kläderna av så vi kunde toka av honom lättare.

Han är mer kinkig nu och sover massor, men dregglar otroligt mycket också. Nu fick han ny pyjamas och 20min senare är den helt fuktig. Så jag funderar på om det kan vara tänder på gång som gör att han dregglar så mycket och är kinkig men om det är reaktion på gröten, är havregrynsgröt och enago kan det bli kräkningar då också ?

Om de reagerar på gröt så är det väl oftast gluten då men ger sånt kräkningar?  

Svar på tråden Allergitråden