Miralicia skrev 2010-12-12 11:23:34 följande:
Var i Östergötland finns du? Du kan PM:a om du inte vill skriva ut det här i tråden. Kan se om jag kan komma med några tips.
(Eftersom du pratat om föräldrastöd tidigare så gissar jag på att du är i krokarna av L eller N där jag vet att det finns, osäker på hur det är i tex M, M eller F.)
Vete blir vanligtvis dyrare. Tyvärr har jag ingen koll på hur det är med livsmedelsanvisning vid vete eftersom det är jag själv som vuxen som inte tål vete här hemma. Och livsmedelsanvisning har vi aldrig haft till dottern vad gäller övrigt eftersom jag ammade länge även om hon är multiallergiker, så på det området är jag lite osäker.
Försökte leta lite på
lio.se, men hittade bara lite om sondnäringar och komjölksproteinfria ersättningar just nu och konstaterade att man här i landstinget inte kan få Nutra LGG eller Nutra AA på livsmedelsanvisning enligt det PM som gäller fram till mars 2011. Eftersom det är utfärdat i mars 2009 så finns inte de nyare ersättningarna som Althera eller Pepticate med i det PM:et så jag vet inte om det har kompletterats med något senare eller om det blir först från mars de kan komma med för anvisning. Det kan vara förklaringen till att du fått besked om att de inte kunde skriva ut flera burkar av Althera på en gång när du testade med det (eller blandar jag ihop dig med någon annan nu, har varit lite mkt som snurrat i huvudet på mig senaste tiden senaste tiden)
N bor vi i, du har nästan rätt. Vi provade själva profylac och fick på anvisning 1 burk/uttag får bvc, vi frågade om det och fick hära att det bara går att få en burk, så läkaren på bv bytte till nutramigen men de sa att vi skulle ha socker i. Samtidigt så ordnade föräldrastödet så vi fick remiss till barnkliniken men överläkaren där ansåg att det var så solklart vad som var fel att vi inte behövde komma dit. De på föräldrastödet har ju sett förändringen och kunde intyga hur ont han hade och hur bra han mådde nu.
Men den läkaren ansåg att althera är bättre än nutran som han blev förstoppad av så därför fick vi det och då i 6 burkar/uttag. I onsdags pratade jag med allergisköterskan om att althera inte funkar, sonen har samma symtom som på mjölken och vi vill gå tillbaka till profylac som har fungerat problemfritt. Men hurvida det gick att få fler burkar kunde hon inte svara på. Så imorgon ska jag jaga dietisten.
Vi har recept kvar med 1 uttag/burk om vi inte får tag på dietisten imorgon för på tisdag tar de burkar vi har slut. Vi hade ett litet lager tack vare en snäll människa ;)
Så antingen får de skriva ut profylac i fler burkar, och apoteket vi var på sa att de har fått sådana beställningar tidigare, eller så får de skriva ut det som angel gbg tipsat om, neo något. För althera blir det inte mer.
Om de skulle strula mer så får sköterskan på föräldrastödet ringa åt oss och röja för de anser att det får vara slutexperimenterat nu. På fel mat mår sonen så dåligt och bara skriker på rätt så leker han själv och är jätteglad.