• t0va

Allergitråden

Jag blir mer övertygad att prfylac är rätt, inatt sov min skrutt hela 9 timmar i sträck, de första 3 i sängen och sen i gungan. Han somnade helt själv i sängen precis som innan han blev sjuk och matbytet. 

Kom att tänka på att han slemma igen på nätterna, nu somnade han i sin säng men efter några timmar så blir det täpt och han rosslar lite så han måste sitta upp och sova, då blir det i gungan som är bättre att sova i än babyskyddet. Kanske bara luftvägsinfektion eller kanske något annat. På dagen blir det inte så.

Men det är så skönt att han är sig själv igen... ja alla barn gråter och skriker men inte sådär hysteriskt.  

• t0va

Tack, ska ta upp detta med vårat nya bvc. Igår när vi hade en vän här på besök så kommenterade han att Theo snarkar som en hel karl. 

En helt annan sak, om vi diskar i diskmaskin är det dumt att köra hans saker med våra, eller är det så att det blir rent och då är det ingen fara? Är ju bara mjölken som vi vet om än så länge. Han har egna bestick och tallrikar osv. och har fått ett eget skåp att ha sina saker i nu så vi inte får med annat som han kanske reagerar på.

• t0va

Ännu en fråga, om vi får recept på mat. Blir väl 6 burkar/uttag antar jag. Kan vi hämta ut 2 omgångar samtidigt då? Så slipper vi ränna runt och leta efter maten i en annan stad under julen. 

• t0va
    Angel Gbg skrev 2010-12-11 22:36:17 följande:
    Jag har både beställt flera uttag på en gång och beställt till annan adress just för att slippa släpa.
    ok, den här gången ska vi ju få profylac igen och den har vi tidigare kunnat hämta på valfritt apotek men nu har vi ju beställa hem lappar, går det att ta sånt även på det. Skulle ju vara jättesmidigt att kunna få hemskickat till mina föräldrar nu i jul, för vi ska troligen åka tåg dit. Släpa på mat+barn med tillbehör och packning blir inte lätt. 
  • t0va
    Angel Gbg skrev 2010-12-11 22:47:29 följande:
    Alltså du har väl fått vita recept dvs livsmedelshänvisningar? Då är det bara att när du skickar in dom så skriver du leveransadressen till dina föräldrar och under övrigt får du skriva om det ska ställas utanför huset eller om din mamma eller så ska signera. Funkar superbra!

När man skickar in så kan man beroende på landsting ibland välja att hämta på apotek eller få hemlevererat. Vissa levererar bara hem. Eller hem säger jag, dom levererar dit du vill. Men om du kan välja mellan leverans och avhämtning på apotek så kostar leverans 39kr så det är värt pengarna flera ggr om
    Kalas, jo det är vita livsmedelshänvisningar vi har fått. Men ingen upplyste om att man kan få det hemskickat utan det var när vi skulle hämta altheran som de sa att vi var tvugna att skicka in själva. Men på den lappen vi skrev ut från apotekets hemsida stod det att alla leveranser hem var kostnadsfria, men lappen som var från förra året stod det att det kostade 39kr, men skit samma det är ju värt det. Speciellt om vi nu måste åka tåg om vi inte hinner laga bilen. 
  • t0va
    Kavat skrev 2010-12-11 22:55:28 följande:
    Räcker 6 burkar i 2 månader?
    nej 3 dagar/burk på profylac, eller kanske lite mindre nu när han käkar 120ml ca 5 gånger/dygn. Typ 20-24 burkar går det åt på 2 månader. 
  • t0va

Ok, ja den läkaren som satt diagnosen som vi visserligen inte träffat men som har pratat med läkaren på föräldrastödet skrev i hans journal att det inte är något tvivel om att han har mjölkproteinallergi eftersom provokationen blev som den blev och han mådde så otroligt mycket bättre efter att vi uteslöt mjölkmat. 

Att det skiljer sig så emellan vad de säger för vi fick till besked att tester är så dåliga på små barn så de gör det inte om det blir så tydligt resultat på provokationen.

Men då ska jag säga till dietisten och se vad hon säger. Förhoppningsvis är hon en vettig människa och har mer koll på den biten än sköterskan och läkaren.  

• t0va

Angel Gbg: som vanligt så är det viktigt att man hamnar hos en vettig person då. Östergötland finns jag i och här är det ofta konstiga regler men kring allergin kanske de har lite mjukare regler då eftersom läkaren skrev att det inte var något snack om saken och vi får kallelse dit om ett år för att se om det gått över. 

Är vete som med andra livsmedel att det blir dyrare om man inte kan äta det? Har så dålig koll på vad det finns i för saker.  

• t0va
    Miralicia skrev 2010-12-12 11:23:34 följande:
    Var i Östergötland finns du? Du kan PM:a om du inte vill skriva ut det här i tråden. Kan se om jag kan komma med några tips.
    (Eftersom du pratat om föräldrastöd tidigare så gissar jag på att du är i krokarna av L eller N där jag vet att det finns, osäker på hur det är i tex M, M eller F.)

Vete blir vanligtvis dyrare. Tyvärr har jag ingen koll på hur det är med livsmedelsanvisning vid vete eftersom det är jag själv som vuxen som inte tål vete här hemma. Och livsmedelsanvisning har vi aldrig haft till dottern vad gäller övrigt eftersom jag ammade länge även om hon är multiallergiker, så på det området är jag lite osäker.

Försökte leta lite på lio.se, men hittade bara lite om sondnäringar och komjölksproteinfria ersättningar just nu och konstaterade att man här i landstinget inte kan få Nutra LGG eller Nutra AA på livsmedelsanvisning enligt det PM som gäller fram till mars 2011. Eftersom det är utfärdat i mars 2009 så finns inte de nyare ersättningarna som Althera eller Pepticate med i det PM:et så jag vet inte om det har kompletterats med något senare eller om det blir först från mars de kan komma med för anvisning. Det kan vara förklaringen till att du fått besked om att de inte kunde skriva ut flera burkar av Althera på en gång när du testade med det (eller blandar jag ihop dig med någon annan nu, har varit lite mkt som snurrat i huvudet på mig senaste tiden senaste tiden)
    N bor vi i, du har nästan rätt. Vi provade själva profylac  och fick på anvisning 1 burk/uttag får bvc, vi frågade om det och fick hära att det bara går att få en burk, så läkaren på bv bytte till nutramigen men de sa att vi skulle ha socker i. Samtidigt så ordnade föräldrastödet så vi fick remiss till barnkliniken men överläkaren där ansåg att det var så solklart vad som var fel att vi inte behövde komma dit. De på föräldrastödet har ju sett förändringen och kunde intyga hur ont han hade och hur bra han mådde nu. 

Men den läkaren ansåg att althera är bättre än nutran som han blev förstoppad av så därför fick vi det och då i 6 burkar/uttag. I onsdags pratade jag med allergisköterskan om att althera inte funkar, sonen har samma symtom som på mjölken och vi vill gå tillbaka till profylac som har fungerat problemfritt. Men hurvida det gick att få fler burkar kunde hon inte svara på. Så imorgon ska jag jaga dietisten.

Vi har recept kvar med 1 uttag/burk om vi inte får tag på dietisten imorgon för på tisdag tar de burkar vi har slut. Vi hade ett litet lager tack vare en snäll människa ;)

Så antingen får de skriva ut profylac i fler burkar, och apoteket vi var på sa att de har fått sådana beställningar tidigare, eller så får de skriva ut det som angel gbg tipsat om, neo något. För althera blir det inte mer.

Om de skulle strula mer så får sköterskan på föräldrastödet ringa åt oss och röja för de anser att det får vara slutexperimenterat nu. På fel mat mår sonen så dåligt och bara skriker på rätt så leker han själv och är jätteglad.  
  • t0va
    trållmor skrev 2010-12-12 12:09:02 följande:
    Här skriver de ut så att ett uttag räcker precis i en månad, men nu har hon sagt att livsmedelshänvisningarna vi får i fortsättningen ska räcka i ett år på fyra uttag, men det är samma mängd hon har skrivit ut. Så jag vet inte riktigt hur resonemanget är???
    Ja det är väl vårdlogik som vanligt... Obestämd

Heter ditt barn Timon, som i lejonkungen, så sött :) 

Svar på tråden Allergitråden