• t0va

Allergitråden

Måste bara få dela med mig, vi har ju haft helvetesnätter där theo vaknat och gallskrikit pga. mjölkallergin innan vi hittade vad som var fel, han vägrade sova någonstans. Just då kämpade vi med att få honom att sova i sängen så när han fick mjölkfritt och mådde bättre så gick det inte med sängen. Han gallskrek precis som förut när han vaknade. Så då har han sovit i gungan för att först få vakna och känna sig trygg med att vakna, att inte ha ont när han vaknar. Nu verkar det ha funkat, för inatt la jag honom i sängen som står i vardagsrummet för han vill inte somna i sovrummet än. Han somnade helt själv utan napp eller flaska efter ca 30min gny och prat, jag var i köket och diskade. 

Nu vaknade han TIO timmar senare och var jätteglad, åt 200ml och ligger i sängen och snackar igen. Jag fick tips om att sova med hans sängkläder men hittade bara kudden i förrgår natt så inatt fick han ha en använd tshirt som jag haft och sovit i några nätter, så den luktade mamma. :)

Jag är övertygad om att mjölkstrulet gjort så han blivit rädd för att sova i sängen, vem skulle inte bli det om varje gång man vaknar där har jätteont. Var ju inte förrens vi fattade vad som var fel som han fick sova i soffan och gungan istället. Vi pratade med psykologen som höll med om min sovteori men hon trodde han blivit beroende av att gunga för att sova och så fel hon hade.

Nu slipper vi ju förstöra mer genom att hålla på att provocera varje månad som bvc tyckte. Äntligen kan han få må bra. :D 

• t0va

Nu fick vi den nya mate, skickade beställningen i måndags och igår kom posten, det gick fort och han äter altheran. Någon som vet hur mycket färdig ersättning det blir på en burk, jag hittar inte att det står någonstans. På profylac klarade han sig ca 3 dagar/burk men det här är fler mått/måltid. 

En fördel är att han luktar godare nu, mer syrligt :)  

• t0va
    2små2stora skrev 2010-12-03 14:05:09 följande:
    1 burk ger 3.4l ersättning,.
    Tack, då blir det nästan 3 dagar/burk. 
  • t0va
    Tibell skrev 2010-12-04 11:39:23 följande:
    Vad tror ni om denna till minstingen ??

www.bluebox.se/showinfo.asp?id=a07134&method=...

Vad vi vet så är hon inte luftburet allergisk mot vete..så denna borde väl kunna funka ?
    Ingen aning om det fungerar men vi har en liknande fast kanin åt Theo, fast han har inte riktigt fattat vad han ska göra ;) 
  • t0va

Någon som vet om det är skillnad på profylac och althera? Nu har sonen ätit Althera i 2 dygn och jag tycker han kräks så mycket igen. Fast jag tror han har tänder som bråkar för nu tuggar han på mig så fort han kommer åt.

• t0va
    Kavat skrev 2010-12-05 11:09:10 följande:
    På rak arm, det är laktos i Althéra.
    ok, vi testar nu att ge mindre mat, får se om det hjälper annars provar vi profylac igen. Svårt att veta vad som är vad, han är så retlig nu och inget hjälpte igår när han skulle sova, så tillslut fick vi ta en tur i bilen. 
  • t0va

Kan spädbarn reagera på laktos? Idag är theo helt hysterisk igen, inget funkar och han vill bara äta. Åt 3dl i förmiddags! Han som ligger på 180ml nu annars. Han åt för 2 timmar sen och kräktes massor, nu vrålar han helt hystreiskt och vägrar sova. Känns precis som med mjölkmaten, så nu har vi profylac för 7 dagar till och kör det, blir han bättre så får de väl skriva ut den istället. För hans skrik är skärande och inte övertrött. Massa gaser i magen men han verkar inte ha ont så som förut, emellanåt så skrattar han massvis. Får se hur han är imorgon på mammagruppen, är han hysterisk då så är något verkligen knas för där somnar han alltid. 

Att det ska vara sånt strul...  

• t0va
    ELI79 skrev 2010-12-07 18:13:55 följande:
    Någon som har något tips eller liknande hur man klarar av så mycket skrik. Sonen har ju alltid skrikit men nu tycker jag det är värre än värst. Han är ju så stor nu så ljudet gör mig galen. Känns som så fort han ser mig så börjar han skrika...när jag hämtar på dagis blir han helt galen. Jag kanske läser in för mycket men jag känner det som om "åhh nu kan jag äntligen pusta ut för mamma kommer..:" för när mannen hämtar (en dag i veckan) så skriker han ALDRIG! Då får han sitt vanliga ryck vid maten men bara 10 min ist för 60 min som när jag har dem.

Han GALLSKRIKER frnå att jag hämtar dem, tills vi kommer hem, klätt av honom, lagat mat (oftast har jag bara mat som jag kan värma) och vi andra hunnit äta färdigt. Då har det gått sisådär 60-75 minuter... DÅ lugnar han sig. Det värsta är att han drar med storebror på det hela, i tröttheten hos storebror smittar det av sig.

Jag har ångest dessa 1-1½ timme VARJE dag, känner att jag inte vet hur jag ska hantera det längre. Har ni nåt råd eller är det bara at vänta tills han mår bättre? Känns ju som om det mycket är en "rädsla" för något som triggar honom.

Någon som känner igen att era allergiska barn varit väldigt känsliga för utomstående?

Om någon utomstående är hemma hos oss när vi ska äta mat så vägrar han äta, det bara GÅR  inte...

Är detta en personlighet tror ni eller har det med allergin att  göra? tänkte om det var något man kan "öva" på?
    Hur gammalt är barnet? Ser du andra situationer där det blir samma situation, tex. när det händer saker plötsligt att man byter aktivitet osv. 
    Angel Gbg skrev 2010-12-07 18:12:26 följande:
    Mycket mycket ovanligt. Som jag förstått är laktosen i all mjölk inkl människans likadan
    ok... nu somnade han med flaskan i munnen precis som på mjölkmaten. Magkäslan säger att Althera inte funkar, men nu är vi i alla fall inne i svängen på sjukhuset. Kanske kan hinna ringa allergisköterskan imorgon mellan allt annat som måste fixas. 

Kanske kan vara vettigt att börja skriva dagbok igen på hans symtom.  
  • t0va
    ELI79 skrev 2010-12-07 18:51:33 följande:
    Han blir 2 år nästa vecka.

Vad menar du? Blygheten eller skriket?
    bägge, jag vet att jag var lite sån när jag var liten. För jag hade svårt när jag blev avbruten på förskolan av att föräldrarna kom och hämtade och då blev resten av min kväll helt förstörd. Jag var tydligen blyg då med och även i skolåldern också. 
  • t0va
    Angel Gbg skrev 2010-12-07 18:35:37 följande:
    Tova: Vissa barn tål inte alla "mjölkallergi" ersättningar. Min reagerade på Nutramigen (Althea fanns inte på den tiden) och Profyllac hade leveransproblem så den testade vi aldrig och Neocate funkar super och gjorde det direkt.
    ok, tackar. Nu gav jag upp så pappa ligger i sängen och matar, nu har theo fått 240ml och är påväg att somna. Får hoppas det går över, när vi gick från mjölk till profylac så såg vi skillnad på 1.5dygn. Men nu skriver jag upp allt också. 
Svar på tråden Allergitråden