• t0va

Allergitråden

ELI79 skrev 2010-12-07 19:12:12 följande:
    nä när det gäller att bli avbruten i leken både hemma o på dagis så är det inget problem. Han blir jätteglad när jag kommer och kastar sig i famnen på mig och visar alla saker som finns osv...allt börjar när vi kommer ut i hallen o han liksom kommer ifrån dagis (de är alltid sist när jag hämtar...)

blygheten tror jag har en grund i hans allergi. Det blev bättre när vi fick bort vete. INnan fick inte ens någon komma i närheten av honom!! vi skolade ju in honom då o det var jättemkt problem. inte ens mormor fick ta i honom...sen tog vi bort vete o då var han som förbytt...hur glad o nöjd som helst. enkel att ha att göra med.
    men oj så jobbigt. Jag tror att allergi kan ställa till mycket med en, speciellt om man är liten och kanske inte förstår vad som pågår heller. Har för mig det var fler som skrev att deras barn hade "annorlunda" beteende som de kopplar ihop med allergin. Hoppas att ni hittar lösningen. 

Här vägrar han sova, nu har han ätit 260ml och vi har pallat upp flaskan som är tom med täcket. Precis som innan vi bytte till mjölkfritt. Hoppas allergisköterskan fattar.  
  • t0va
    Kavat skrev 2010-12-07 20:33:04 följande:
    www.nestlenutrition.se/healthcare/se/products...
    Ingredienser:
    Mjölksocker, maltodextrin, vegetabilisk olja, hydrolyserat vasslepul-
    ver, emulgeringsmedel (citronsyraestrar av mono- och diglycerider
    av fettsyror), kolinbitartrat, taurin, inositol, L-histidin, L-karnitin,
    mineralämnen (natrium, kalium, kalcium, järn, magnesium, zink, jod,
    koppar), vitaminer (A, D, E, K, C, tiamin, riboflavin, niacin, B6, folacin,
    B12, biotin, pantotensyra).

Vad jag kan se så är det bara laktosen som skiljer från Profylac. Profylac är ju också gjort på vasslem men har inte laktos(mjölksocker) i sig. Har dock inte jämfört då jag inte hittar ingredienserna för Profylac på nätet.

Supertack, jag jämförde med profylac och du har rätt är bara mjölksockret som skiljer. Får se vad de säger, nu ska jag försöka hitta någonstans att sova. Theo ligger på min madrass med mina kuddar och täcken. Vågar inte flytta honom nu när han äntligen har somnat. Tur att vi har gott om kuddar och extratäcken. 

Kom på nu att så han gallskrek idag när vi kom hem precis så var det den kvällen vi gav upp att bråka med vården och köpte oss en burk utan recept. Den kvällen satte jag theo i bilen och åkte runt i 2 timmar så han skulle få sova och jag skulle få lugn och ro. Tror sambon funderade på om vi var påväg att lämna honom då.

Jag antecknar på i min dagbok.  
  • t0va
    Angel Gbg skrev 2010-12-07 20:43:06 följande:
    Sen kanske dom har olika hydrolyseringsmetod och hydrolyseringsgrad....
    mm... på profylacburken står det extensivt hydrolyserat vassle vad nu det betyder på svenska. 
    kollade på nutramigen även om det inte är samma där står det höggradigt, så det finns olika saker där med.

Att man  ska behöva vara kemist eller liknande för att få ordning. Har ju fattat att ni med allergiska barn och även ni som är allergiska själva får läsa på massor. 
  • t0va
    Angel Gbg skrev 2010-12-07 21:04:36 följande:
    Jag VET att iaf 2006 så var det olika mjölkproteiner som hydrolyserades i Nutramigen respektive Profyllac samt att det var olika metoder så alla var på mig som tusan att bara för att C reagerade på det enda betydde det inte att det andra också hade gett reaktion.

Personligen känner jag att sure det är billigare med dessa ersättningarna men OM en mamma kommer och säger att problemet kvarstår när man testat en av dom billigare så bör man slippa mixtra och tjaffsa och dom bör skriva ut Neocate så man kommer runt hela mjölkproblmematiken.
    är neocate utan mjölkprotein? 

Och vad kostar det inte när jag bryter ihop totalt, man fixar inte hur länge som helst att se sitt barn må dåligt och inte få ordning på det. Jag hoppas lite på att han blir galen imorgon på mammagruppen så sköterskan får se det, hon såg honom när han hade superont i magen sist pga. mjölken.

Är lite extra jobbigt att vi är emellan 2 bvc också, fast jag är rätt säker på att det är maten som strular nu och inget annat. Ja han har varit sjuk och kinkig men inte ens när han var jättesjuk så skrek han och betedde sig såhär.  

Men det förklarar varför jag sovit så dåligt de senaste dagarna, jag har inte somnat efter matningarna utan legat i 1 timme och vänt och vridit mig. Antar att det är mammahjärtat som inte kan slappna av.

Är så tacksam att ni finns och kan ge stöttning, annars hade jag nog trott att jag blivit galen, men nu är det tom. så att pappan tog upp att han tyckte Theo är mer gasig. Då är det skillnad.  

Mamsie: men oj så korkat av teatern, ok att man kanske inte är så jättepåläst om allergier men speciellt när det gäller små barn så anser jag att man får se till att bli påläst om man ska ha sådana aktiviteter. Hoppas det blir någon klarhet i vad som hänt.  
  • t0va
    Kavat skrev 2010-12-07 21:43:07 följande:
    Visst funkade väl Profylac bra? Minns inte nu, men var det inte något som krånglade lite med den med?
    Var det krångel kräv Neocate eller Nutramigen AA (viktigt AA!!!). Annars om du vet att Profylac funkade så är det ju bra att slippa byta till ny sort tänker jag.
    jo profylac fungerade jättebra, tror han var lite hård en period men det var säkert något annat. På 1.5 dygn när vi bytte så blev han glad och första riktiga leendet kom den morgonen Hjärta Så jag tror profylac funkar men det skrev de tydligen bara ut en burk i taget, jag har inte riktigt fått svar på varför och vad det handlade om. Kanske kan man få fler om man testat andra varianter. 

Nu vaknade han igen och skrek men efter att han fått kräkas på pappa och rapat så blev det bättre, men han är allt bra gasig i magen. Får se om han somnar om. 

Är nutra AA också helt utan mjölkproteiner?  
  • t0va

nu fick jag tag i allergisköterskan, hon trodde väl att det kan vara så att han är känslig för laktosen, så vi ska prova profylacen vi har hemma, jag bytte över redan igår och om vi ser skillnad så skriver dietisten ut recept. för tydligen kan man få profylac på fler än en burk åt gången. 

Håll nu tummarna att det är så "lätt" att han blir bättre. För idag vaknade han 5 och lekte men somnade om, men han har varit vaken sen 7 nu, sov 20min men vaknade orolig... blir en kul mammagrupp idag tror jag... Tänkte åka tidigare så han kanske får en timmes sömn i bilen, istället för 20min. För i bilen sover han oftast även när det bråkar.  

• t0va

Nu somnade lille Theo i gungan på 10minuter, igår tog det 2 timmar av tröstande, bärande, matande och säkert mer som jag inte minns. Känns rätt så solklart att maten är problemet. För vad är sannolikheten att han blir dålig vid matbytet och glad igen när vi byter tillbaka. 

Jag pratade med sköterskan på föräldrastödet och hon var frågande till varför de har laktos i ersättningen, hon sa att althera hade hon aldrig hört talas om innan men läkaren som skrev ut tillhör inventarierna på allergimottagningen. Så han gjorde säkert det han trodde var rätt men är det för att få barn är känsliga mot laktos och det är bra på något sätt?  

• t0va
    Erre skrev 2010-12-08 20:52:22 följande:
    Tova: min son tålde inte althera. Jättejätteallergiska barn (som min son som hade 17 på provet fastän han varit mjölkfri ett tag via amning) då det är baserat på sönderspjälkat mjölkprotein. Som nutra. Nu har Maximilian neocate som är HELT rent.
    Jättetack, är så skönt att höra, inte att han inte tålde det, men att det finns sådana. Sköterskan var i alla fall trevlig och frågade vad jag ville göra. 

Vet du om det finns någon fördel med att det inte är helt rent om man nuinte är superallergisk? 
  • t0va
    trållmor skrev 2010-12-08 23:27:49 följande:
    ELI79: din beskrivning av din son låter precis som Aliinas reaktioner. Hon blir en superpigg tjej på natten när hon får vete!!! Och det även av vetestärkelse, eller om vi ger havregryn som inte är sempers rena havre. Hon blir ju även dålig i magen, men eksem är hon sparsam med. Länge försökte vi övertyga oss själva om att det handlade om "trots" eller egen vilja odyl men när vetet försvann så fick vi tillbaka våran goa tjej och framförallt nattsömnen
    Var samma sak med Theo nu med mjölken, han vaknade alltid kl 4:30 och var jättepigg, nu när vi testade Altheran så blev det samma igen. runt 5-tiden vaknade han och skulle leka, när han åt profylac så somnade han om efter maten nästan alla gånger och vaknade inte och var pigg och snackade. Även om de stunderna fanns någon enstaka gång. 

Blev så att sambon inte orkade sova i samma rum som theo för han alltid låg och snackade, ofta i en timme mitt i natten. Slog aldrig fel.  
  • t0va
    ELI79 skrev 2010-12-09 10:03:43 följande:
    Nu har jag pratat med dietisten igen och hon är superbra! Hon tyckte absolut det lät som veteallergi och hon sa att om vi inte hade fått ordning på hans utbrott eller hans stora mage trots strikt vetefritt inom ett par veckor så skulle vi höra av oss så skulle hon fixa läkartid för då behöver han utredas mer. Så det känns bra! Hon tror verkligen på mig och det känns så skönt!
    Så underbart :D 

Idag har theo varit på bra humör, han gallskrek 1 gång men det var mitt fel för jag glömde tiden och tänkte inte på att han inte ätit på lång tid. När han fick lite mat så var han charmig och glad igen. Så vi kunde fortsätta gå i affärer och nu sover han fortfarande, ligger i babyskyddet på vagnen. Ofta vaknar han direkt när bilen stannat men nu har han sovit 4.5timme. Tror han är trött, men det har varit full fart med massa lek och skratt.

Hoppas det håller i sig över helgen för då ringer jag dietisten på måndag och fixar recept.  Det måste bli lugnt tills vi ska börja med lite smakportioner. 
Svar på tråden Allergitråden