• t0va

Allergitråden

men vad fan?! Gråter
    Pratade med dietisten, hon skriver ut uttag för 2 månader som ska hämtas i deras sjukhuskök av alla ställen. Jag ska se om svärmor kan hämta ut för hon jobbar på sjukhuset, för hanen är inte hemma och jag fixar inte att åka iväg nu och hämta. Antar att de inte har öppet sent på kvällen. 

Sen måste de ofta beställa hem, och de kanske har på fredag. Men våran mat tar slut imorgon, vad f-n ska han äta då?

På det så sa hon att när han blir 6 månader så ska vi ge mjölkfria välling som finns i handeln, enago bla. Men är den en ersättning till ersättningen, jag trodde det var i stil med vanlig välling och gröt. Vi hinner inte gå över på riktig mat på 2 månader, tänker ju köra den introduktionen jätteförsitkigt så vi verkligen ser om han reagerar på annat.

Då måste vi alltså släpa med oss 6-7 burkar på tåget om det blir tåg.

Vi får inte hämta på apoteket för jag sa att alltid när vi hämtat annars så har de haft några burkar hemma av profylac men nu är det sjukhusköket som gäller. Hon sket fullständigt i att han inte har någon mat kvar och sa att jag kan ringa och se om de har någon burk liggandes. Vad gör jag annars???

Får bli att hämta ut en burk för 120kr, för althera vägrar jag och nutran gjorde honom förstoppad och trots katrinplommon är hans avföring fortfarande inte bra. 

• t0va
    Miralicia skrev 2010-12-13 12:18:05 följande:
    Hmm, fattar inte riktigt hur de resonerar och vad de har för rutiner där eller vad de håller på med över huvud taget.
    Men då är det knappast en vanlig livsmedelsanvisning som dietisten skriver ut känns det som.

Men lite ang sjukhusköket så är det via en avdelning inom det som alla former av specialnäringar (oavsett om det är modersmjölksersättningar eller sondnäringar eller liknande) går när man ska beställa den typen av produkter till avdelningarna - i varje fall på US så jag gissar att det är lika dant på ViN. 

De har knappast öppet kvällstid, men jag skulle vilja tipsa dig om att prata med dietisten att de i så fall får beställa upp det till tex barnavdelningen, så att köket levererar det ni ska få hämta ut till avdelningen så kan ni sen komma och hämta på avdelningen när det passar er så ni inte behöver anpassa er efter kökets öppettider för sådana beställningar.
    (Så gör vi på den avdelning som jag är nu när vuxna patienter har fått gå över till sondnäring som de har kvar när de sen ska gå hem. vi har beställt upp det till avdelningen så har patienten fått hämta hos oss när de inte kunnat hämta de tider "sjukhuskökets specialkostförråd" haft öppet. I dessa fall på den avd som jag är nu så är rutinen att avdelningen ska stå för sondmaten första 2 månaderna innan det går över till att gå via apoteket med hemleverans, men det borde väl gå att lösa på liknande sätt ändå att köket skulle kunna leverera till barnavdelningen så kan ni hämta där när det passar er tidsmässigt under dagen tycker jag. )
    Tack för tipset, svärmor sa att hon nog kan hämta om vi ringer och säger att det är hon som kommer. Hon kollade nu också och de hade burkar hemma på lager, hon jobbar på sjukhusapoteket. Så hon köper en burk åt oss så står vi inte utan tills på fredag. Om vi ger honom gröt på kvällen och morgonen så ska det nog räcka. Men då blev det 210kr men bättre det än att stå utan. 

Får se vad föräldrastödet säger, blir så trött på allt strul. 
  • t0va
    2små2stora skrev 2010-12-13 13:08:56 följande:
    Vilket sjukhus tillhör ni? de verkar ju köra efter egna regler.
    vrinnevi, det konstiga är att läkaren som satte diagnosen skrev ut recept på althera som vi hämtade i receptionen på barnjouren. Nu när det var dietisten istället så ska det gå genom sjukhusköket. 
    Angel Gbg skrev 2010-12-13 13:14:16 följande:
    t0va det låter som dom inte tror på dig! Att ni inte fått en äkta diagnos utan bara låter dig hållas tills han blir 6mån. Jag hade vissa tankar på att föra över dottern på vanlig välling från ICA/COOP men dietisten blev blåtokig av tanken för den har inte alls samma näringsvärde som Neocate. Hon (dietisten) menade att det var tack vare Neo som dottern inte hade tillväxtstörningar och att det mer eller mindre är omöjligt att få fullvärdig kost för ett växande barn med dom kostinskränkningar som dottern har.

Sök ny läkarkontakt! Är mitt enda tips. Att be föräldrastödet om hjälp kanske kan fungera nu och att ni får det ni vill utskrivet men det hjälper inte för att ändra deras inställning till er och därför är jag mycket tveksam till det och ser det snarare som en lösning B eller ännu lägre i prioriteringen.
     ja något är knas. överläkaren på allergimottagningen skrev i sitt mail att det inte är någon snack om saken, solklar allergi och vi behöver inte komma på besök hos honom förrens om ett år. undertiden skulle vi få ersättning. Men nu när den ersättningen han skev ut inte fungerade så kontaktade jag allergisköterskan och hon sa inget om att äta välling när han blir 6 månader, men att det är dietisten som skriver recept. 

Jag tror att föräldrastödet kan hjälpa oss att få träffa läkaren för det verkar ju behövas. Läkaren som är chef för föräldrastödet jobba på barnkliniken så då slipper vi försöka tjata oss igenom. De är precis som oss så trötta på allt strul. De är en liten extern del av landstinget men har massa kontakter med vården. De ser till vårat bästa som resten av vården inte verkar göra. 

Jag hade en plan om att få prata med dietist om hur vi ska lägga upp intoduktinen av mat nu efter nyår men om inställningen är ersätta ersättningen med välling så kan jag nog lika gärna fråga min kanin.  
  • t0va

ja... tur att svärmor köpte en burk profylac igår. RIngde dietisten som inte svarade så jag lämnade meddelande men ingen ringde upp. Så då ringde jag barnkliniken istället och frågade, den sköterskan lovade att ringa dietisten, för det var den vägen vi måste gå. 

Så tillslut ringde dietisten upp, fy fan... jag förklarade och hon sa att han kan få nutramigen, men jag sa att han blev förstoppad av det. Lixom vi har ju det hemma men då blir han troligen förstoppad igen och den biten har precis börjat komma igång nu.

Men hon kunde inget göra vi måste vänta tills på fredag, eller köpa själva nu emellan. Hon hade en burk peptitid eller vad det nu hette som hon ställer i receptionen och vi kan hämta. *suck* Så jag ska be svärmor skutta förbi och hämta om det nu skiter sig med att maten inte kommer tills på fredag. Leveranser kan ju försenas osv. Svärmor jobbar ju med sjukhusets varor så hon vet hur det kan bli ibland.

Så har vi kanske något som kan funka, för köpa så mycket mer själva har vi inte råd med tyvärr. Speciellt inte när vi fått köpa både nutran och atlheran och det inte har fungerat, på det nu då 1 burk profylac.

Vi späder ut det lite med gröt så ska han klara sig på en burk tills på fredag em. Föräldrastödet blev galna när de fick höra vad som hänt, imorgon ska vi dit igen får se vad de säger. Helt sjukt system. Måste väl gå att skriva ut en livsmedelshänvisning utan att gå genom sjukhusköket... jag fattar inte den byråkratin.  

• t0va
    2små2stora skrev 2010-12-14 14:43:57 följande:
    Här går det inte genom sjukhusköket utan jag får hem en livsmedelsanvisning på papper som jag får skicka in till apoteket sedan beställer jag via apoteket så levereras det hem eller till ombudet.
    Så var det när vi fick det genom läkaren som skrev diagnosen, hemleverans av maten och det var smidigt. Men just den sortens mat reagerade han på, så vi vill ha den vi har kört innan men då går det tydligen inte att gör så. *suck* Bara skiten kommer på fredag så löser det sig för ett tag, om dietisten nu inte har skrivit ut förlite, villket jag antar att hon gjort. 

Hämtade burken pepticade eller vad den nu heter, den får vara nödlösning, har ju lärt mig nu att man behöver sånt.  
  • t0va
    Angel Gbg skrev 2010-12-14 17:11:50 följande:
    t0va När åker ni söderut?
    Tisdag eller onsdag
  • t0va

Men gud så dåligt att inte skriva ut allt som är i. 

Vi var på föräldrastödet idag och de blev rätt så trötta på alla turer och sa att om vi inte hade löst det med att svärmor köpte en burk eller om det inte kommer mat på fredag så ringer de barnavdelningen och kollar vad som finns på lager där. Sen pratade sambon med en pappa i pappagruppen och de hade tydligen fått neocate eller vad det nu heter och var så nöjda. Deras barn är bara 2 månader men vi ska se vad de har fått för info om mat senare.  

• t0va
    mithrandil skrev 2010-12-15 20:48:58 följande:
    hej på er! har en fråga.
    Hur kom ni på att era spädbarn led av komjölksallergi?

Min dotter är 5mån, hon var super rosslig i bröstet och hade svårt att andas + svå hosta i över 2mån, men sen gick det över, nu rosslar hon bara ibland. flera läkare tyckte hon var för bra för att undersökas och behandlas men nu så sover hon hemskt dåligt, är grinig, gnällig och klängig på dagarna och så tillråga på allt har hon börjat kasta sig fram och tillbaka när jag försöker mata henne. hon gråter och vrider sig och skriker något så hemskt. Äter aldrig upp maten längre heller för den delen men eftersom hon bara äter ersättning försöker jag få i henne så mycket som det bara går. Ibland lämnar hon bara 30ml men ofta så mycket som halva flaskan.

Kan det vara mjölkallergi?
    Min son kräktes massor från första dagen, han ammades i 3 dagar men fick ersättning dag 2 tror jag för han rasade i vikt. Han kräktes hur mycket som helst både under måltiden och långt efteråt, han åt hela tiden. Sen blev han mer och mer gasig i magen, böjde kroppen som i båge under matningen, tillslut så låg han och grät ochskrek i sömnen och vred sig runt. Dagen vi gav upp och köpte profylac så skrek han helt hysteriskt så jag satte honom i bilen och gav mig ut i natten och körde i 2timmar så han somnade och jag kunde få lite ro och tänka. 

Han sov dåligt både på natten och dagen. 1.5 dygn efter att vi började med mjölkfritt så blev han "normal", då kom första leendet, tror han var runt 7 veckor.  

Samma sak hände när vi testade vanlig ersättning, då kräktes han massor igen, hade mycket gaser och åt massor.  
  • t0va
    mithrandil skrev 2010-12-15 21:13:01 följande:
    Tack.. allt det där stämmer in på min dotter när jag funderar och tänker på hur hon alltid varit. Fast hon kräkte inte när jag bara ammade och hon kräker inte så mycket. Men hon kan kräkas så länge som 4timmar efter mat och då ska det ju inte kunna vara att hon ätit förmycket.

Men det jag tycker är lite konstigt är att det tagit såhär lång tid innan man ens funderar i dom banorna?
    Hon är ju ändå snart 6mån.
    ja... vi tog upp det med bvc som sket fullständigt i det, "alla barn har ont i magen och kräks" var inte förrens föräldrastödet vi går hos såg honom som vi fick bekräftat att han inte alls är som alla barn. Vi fick inte recept heller och blev inte trodda av bvc, de vägrade skicka remiss till barnkliniken så det var bakvägen via föräldrastödet som är kopplat till landstinget som vi fick remiss. Helt sjukt men det verkar vara "alla barn är sådana"-attityder som spökar. 

Precis min kille kräktes också hela tiden, tom. när vi gav 40ml efter 4 timmar så kunde han kräkas, så liten magsäck hade han inte.

Hoppas det blir bättre nu.  
  • t0va
    mithrandil skrev 2010-12-15 21:34:59 följande:
    det är sjukt hur läkare och andra instanser som ska hjälpa är.
    vår dotter har rosslat och pipit om andningen + hostat i över 2mån men bara för hon kunde le och för att hon gick upp i vikt enligt kurvan så var hon inte i behov av undersökning eller behandling. Helt sjukt.

Tack.. vilken mjölkfria ersättning rekomenderar du?
    Vi testade nutramigen på vår son när han misstänktes ha komjölksallergi.
    kan jag bara börja med den rakt upp och ner imorn eller måste man vänjas vid den?
    Sjukt... min son ökade också i vikt som han skulle och när det var som värst och han åt kopiösa mängder så ökade han om jag inte minns fel med 300gr på 1 vecka och hoppade upp 2 hopp på normalkurvan. 

Vi provade profylac för att den var billigare än nutramigen när vi köpte själva, sen fick vi köpa av en snäll person som hade över tills bvc fick tummen ur, men de skrev ut nutramigen och den blev han förstoppad av och vi fick althera istället, men på den fick han tillbaka alla sina mjölksymtom, troligen för att han reagerade på laktosen i den. Men vad jag har förstått så är det väldigt sällsynt så Althera är nog inte helt fel som K Kavat skriver. 
Svar på tråden Allergitråden