• t0va

Allergitråden

kom på nu alvedon och panodil suppar och flytande är väl ok för mjölkproteinallergiker? Theo ska vaccineras imorgon så vi har köpt febernesättande men jag tänkte inte på att fråga och fattar inte vad det innehåller. 

• t0va
    Miralicia skrev 2010-11-17 20:36:27 följande:
    Inga problem
    Jättetack, är massa att hålla ordning på ju ;) 
  • t0va
    Kavat skrev 2010-11-17 21:19:25 följande:
    Vad fick han för mat innan han kräktes så?

Det tar ju två veckor för mjölken att gå ur kroppen, så än är det risk att det är mjölken.

Om de reagerar på gröt så beror det på vad den innehåller. Enago är väl smaksatt? Visst kan det vara gluten, men troligare att det är vete eller/och havreallergi - om det är sädesslag som han reagerar på. Testa att ge egen risgröt på Pama minutris kokat på Carlshamns risdryck och berika med Profylac och sen ev någon fruktpuré till som du vet att han tål så magen hinner lugna sig. Alltså så att du undviker vete och havre någon vecka och sen ger du lite försiktigt igen och ser vad som händer.
    Ge helst så rena saker du bara kan nu i början. Alltså en sak i taget och inte en gröt som innehåller 10 olika saker.

Föresten, han är väl inte så gammal kom jag på nu! Då ska du absolut vänta lite med Enago, den är väl från 5 månader? Det är nog tokmycket för mycket vete och havre för en sådan liten mage som dessutom inte mår helt bra efter provoceringen.
    Näe han är 3månader men den sköterska jag pratade med sa att det var ok... fast varför litar jag på vården. *korkat* 

Men går det med risgröt då eller är det också förtidigt? 

Är ju just av denna orsak som vi ville få komma till allergisköterskan så vi vet vem vi pratar med och inte folk i telefon som ger tips och hävdar att de kan. Imorgon är det vaccinering så då ska vi säga till att vi gjort provokation och att det inte funkade så de måste skriva remissen nu, för de lovade ju det nu. Och jag ska ha med ipoden och spela in mötet. 
  • t0va
    Miralicia skrev 2010-11-17 23:16:09 följande:
    Dags att börja ge gröt vid 3 månader FörvånadSkrikandes Det är på tok för tidigt med all form av gröt, magen och tarmarna är inte mogna att hantera det än.

Den gällande svenska rekommendationen från livsmedelsverket är helamning i 6 månader därefter introduktion av smakportioner ihop med delamning i ett år eller längre (WHOs rek säger 2 år eller längre).
    Tidigare var rekommendationen introduktion av smakisar 4 månader och alldeles för många BVC-sköterskor håller kvar vid det (samtidigt som de hävdar att de måste följa vetenskap och beprövad erfarenhet och följa de riktlinjer som utfärdas från olika håll och när det handlar om mat och kostråd är det livsmedelsverket som säger 6 månader och sen är det enligt sköterskorna panik att introducera senast på 4-månadersdagen Obestämd )

Kommer inte ihåg om du ammar eller om du ger ersättning, men vänta till minst 4 månader, gärna 6 eftersom han ändå har visat sig vara allergisk, så att immunsystemet får en chans att hinna mogna till lite. Men följ ditt barn och stressa inte på utan följ hans intresse när han börjar visa intresse för annan mat, men minst till nån gågn mellan 4-6 månader.
    Tackar, han får ersättning. Ammade de första 3 dagarna men det gick inte för han rasade i vikt så då blev det bara ersättning. Villket var tur för så dålig som jag blev sen efter förlossningen så hade det inte gått att amma. 

Som sagt, hoppas vi får komma till sjukhuset och träffa de som kan sånthär och inte få dåliga råd från folk. De tyckte att han åt för ofta på nätterna och sov så lite så det behövdes något annat.  
  • t0va
    Miralicia skrev 2010-11-17 23:34:57 följande:
    Tyckte du det med eller gjorde de ett problem av något som egentligen inte var ett problem?

(vilket absolut inte är ovanligt agerande av en del bvc-sköterskor Obestämd )
    jo emellanåt men inte varje natt. Nu när han sovit 6-7 timmar på natten och ca 12 timmar totalt så har han börjat sova även på dagen, innan var det ca 20-30min 2 gånger nu blir det 1-2 timmar 2-3 gånger/dag. 

Fast det är ju svårt att veta vad som är vad också, det känns som om han har tänder på gång så han tuggar på saker nu.

Imorgon blir det byte av bvc, har hittat en privat som ska vara bra och de ska ha lediga platser, tar vaccineringen på gamla först, på det andra stället har jag fått hjälp med astman bla. när min vårdcentral vägrade.  
  • t0va

nej han har sovit dåligt länge, nu var vi på bvc och de sa samma  sak igen, och när han är 4 mån ska man ge mat osv.... det gick in i ena örat och ut i andra. Vi sa till om provocationen och fick ett "jag ska säga till läkaren men ni får nog göra om det om någån månad för det växer ofta bort" så det är inte säkert att det blir remiss från bvc, men ett nytt recept skulle vi få. 

Tur att föräldrastödet kan fixa remiss...

Om han inte äter mjölkmaten nu på säg ett halvår är det farligt eller varför denna hets att testa stup i ett?  

• t0va
    ViFrånLandet skrev 2010-11-18 21:42:47 följande:
    Vår son klarar av Idomin men nog tror jag att man kan reagera på den? Har för mig att jag hört/läst det någonstans... Fast hellre ananas än salvan kan jag tycka, är ju inte jättesvårt att undvika ananas som tur är!

Vad har han för andra allergier?
    Hoppas det blir bättre. 

Jag har också läst att man kan reagera på idomin, vi kör med någon annan salva, minns inte vad den heter för det känns som om man kan få reaktion på jordnöt som finns i salvan.

Här har vi haft ett helvete ikväll, Theo har gallskrikit men förhoppningsvis har det varit pga. vaccineringen. Men han kräks fortfarande, han kräktes massor på bvc. Tur att vi bara har 100m dit för sockarna blev plaskvåta av kräks så han fick åka hem barfota. Men nu kör vi bara på ersättning så får vi se om det går över.  
  • t0va

Jaha... inget recept än. Vi sa till i torsdags att vi behövde mer profylac och de lovade att receptet skulle vara klart idag, inte ett ljud än och så skulle vi få besked om remiss eller inte. Vi har mat så vi klarar oss men som vanligt så tar det ju tid och tänk om apoteet inte har det hemma. 

• t0va

men... nu ringde bvckärringen igen... dels går det inte att få e-recept så vi måste gå dit, fine är bara 100m. Men de skriver inte ut profylac utan nutramigen för profylac går bara att få en burk i taget och vill vi ha fler åt gången och inte betala 120kr var 3:e dag så blir det nutra men då ska vi blanda i en tesked socker så den blir sötare för det är skillnaden mellan profylac och nutran. 

Ni som vet är det så, jag är inte sockerhysterisk men det känns ju helt galet. Och på apoteket reagerade  de ju när vi kom sist med receptet och bara fic en burk åt gången för de sa att så har de inte varit med om tidigare. Jag ringdesvärmor som jobbar på apotek så hon ska kolla upp det med sina kollegor. *suck* så gick hela denna dagen åt att fjanta lite till. 

Någon som vet hur det ligger till är östergötland det handlar om och här är allt möjligt eller kanske rättare sagt omöjligt,  

• t0va

Nej vi har bara kört med profylac, och nu är han ju dålig efter vaccineringen också så byta mat igen... Ska se vad svärmor säger så ska vi fråga på vårar apotek sen när vi åker och handlar. Verkar sjukt att det inte går att skriva ut mer än en åt gången. Jag kan acceptera om det är en prisfråga men då får de ju säga det. BVC sa att det var exakt samma förutom att profylac är sötare i smaken, åh herregud att det aldrig ska gå smidigt. Imorgon ska jag träffa sköterskan på föräldrastödet som lovat att hjälpa om BVC krånglar. Nu borde vi få remiss till allergisköterskan, jag provade att ringa men de har telefontid imorgon.

Svar på tråden Allergitråden