• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Cs mamma

Nu har dagis klabbat ihop så till den milda grad att jag överväger att anmäla dom för diskriminering och ni kan kalla mig bitterfittan surtant... Jag har skrikit och bråkat som dom inte lyssnar när jag förklarar vänligt + ger skriftligt info och som inte heller detta funkar så blir det nog anmälan

R.I.P Moffa! SMS:a BESEGRA 3697 till 72988 för att skänka 50 kr till Cancerfonden till hans minne
  • Kavat
    Angel Gbg skrev 2010-09-24 17:31:11 följande:
    Nu har dagis klabbat ihop så till den milda grad att jag överväger att anmäla dom för diskriminering och ni kan kalla mig bitterfittan surtant... Jag har skrikit och bråkat som dom inte lyssnar när jag förklarar vänligt + ger skriftligt info och som inte heller detta funkar så blir det nog anmälan
    Läste.. Ja, du.. Du är en bra mamma! Hjärta
  • Kavat
    2små2stora skrev 2010-09-24 16:27:57 följande:
    Kavat: Jag verkar få en magbebis till jag med
    Försöker nu ta reda på vaför han är så gasig och får magknip på nätterna. Lök försvann redan första veckan, men nu gissar jag på kålrot. Åt rotmos en dag och hemmagjord pyttipanna med kålrot i den andra dagen. 

Chrome funkar aldrig att ta hem pdf-filer med. Jag kunde inte öppna den med det, däremot funkade firefox sista jag testade. 
    Tråkigt...
    Du får väl gå den hårda vägen också och utesluta mjölk helt först kanske?

Jag tycker faktiskt att jag klarar mig bra, men saknar mjölk, kall mjölk och ost... Men det är ju inte så länge man ammar. Och knasigt nog så försvann min hosta! Ska blir väldigt intressant att se om den berodde på mjölk, pulmicort eller graviditet sen.

Nu tror jag ketshupen ryker här för han blir bara prickigare och prickigare... Knasigt nog äter vi ketshup varje dag tror jag..
  • Cs mamma

Felix ketchup är utan selleri

R.I.P Moffa! SMS:a BESEGRA 3697 till 72988 för att skänka 50 kr till Cancerfonden till hans minne
  • Kavat

Vi hade ett helt ok möte med dagis idag! Klart över förväntan. Hoppas bara att det blir lika bra som det lät idag. De hade tänkt till innan och det verkade som de pratat sig samman och verkligen tänkt. Får extra städ innan vi kommer på morgonen och sen efter lunchen.
    Sen påtalade ju rektorn för hundrade gången att vi borde egentligen gå på allergidagiset...
    Men hon vet att vi har katt, mamma och pappa har hund osv. Vi är inte välkomna dit. Men likförbannat ska det påpekas varje gång vi pratas vid.

• 2små2stora
    Kavat skrev 2010-09-24 20:20:58 följande:
    Tråkigt...
    Du får väl gå den hårda vägen också och utesluta mjölk helt först kanske?

Jag tycker faktiskt att jag klarar mig bra, men saknar mjölk, kall mjölk och ost... Men det är ju inte så länge man ammar. Och knasigt nog så försvann min hosta! Ska blir väldigt intressant att se om den berodde på mjölk, pulmicort eller graviditet sen.

Nu tror jag ketshupen ryker här för han blir bara prickigare och prickigare... Knasigt nog äter vi ketshup varje dag tror jag..
    Det blir inte mer knöl för att jag ätit mjölk. Det kan vara så enkelt att tarmarna inte är mogna än. Han är trots allt prematur och skulle fortfarande ligga i magen.
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • cofiepropp

Håller på att bli tokig... Lilltösen  är, som tre av sina större syskon varit, allergisk mot mjölkproteinet.. Jag ammar inte o lilltösen är nu snart 4 månader... Tösen har levt på Nutramigen sedan 1 v ålder och nu tvärvägrar hon Nutran. Tar inte heller Althera. Tips??
    Vaniljsocker i hjälper inte, ej heller socker...
    Hon har fått en del smakportioner men strulade redan innan dess med Nutrmigenet..
    Finns det någon annan ersättning som någon provat ist för nutramigen som funkat bättre..

• Kavat
    Kavat skrev 2010-09-24 23:13:09 följande:
    Men med kamel.. Tror dock mer på tomat än selleri.
    kanel!
    I natt var han hopplös igen. Vaknar, men är inte speciellt hungrig eftersom han åt varannan timme... Selleri i buljongen jag åt igår. Så nu blir det tomat och sellerifrii ett par dagar så får vi se...

Det luriga är att man inte vet hur långt efter han ammat som han får ont.. Eller blir prickig...
  • 2små2stora
    Kavat: här verkar det räcka för tillfället att utesluta de normala gasbildande sakerna som lök och allt som heter något med kål.

Hoppas att du snart kommer på vad det är som ställer till det för er.  
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
Svar på tråden Allergitråden