• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Kavat
    Angel Gbg skrev 2010-09-20 19:32:26 följande:

Om det bara blir värre och värre så har ni missat något som han är allergisk mot. Det säger all min erfarenhet! Hur noga vi än vad innan så spelade det ingen roll innan vi fann allt.

Min erfarenhet säger samma sak...
  • Eligrabbarna
    Kavat skrev 2010-09-20 19:39:01 följande:
    Eligrabbarna skrev 2010-09-20 18:50:23 följande:
    Hur vanligt är det att man reagerar med andra symtom än eksem vid kontaktallergi...eller alltså typ om man bakar med vetemjöl o sen att det yr runt? fått för mig att det mestadels är eksem då men jag kan vara helt ute o segla.

Jag funderar mer o mer på om det inte är så at han är känslig för att man har mjöl hemma...för nu har jag ingen aning om vad han fått i sig ooch har ett hemskt humör o sover dåligt.
    Tror inte direkt på att den minimala mängd korn han får i sig av flingorna ska påverka honom när han kunnat äta både havre och råg utan att reagera på samma vis.
    Jag tror faktiskt mer på flingorna om han nu inte blir bättre. För vete, råg, korn och havre är ju "släkt" och det finns ju som sagt personer som bara reagera på en sak eller på några eller alla. Vad är det som säger att han inte är allergisk mot vete och korn? Precis som vissa tål ärtor men inte bönor osv.

Och om han bara blir sämre betyder väl i så fall att han blir mer och mer allergisk mot korn och reagerar mer och mer på mindre och mindre mängd.
    Sen är det som vanligt det där med vattenglaset. Lite funkar men misstag med macka, mjöldamm, var det play doh på dagis också? och flingor, ja, där gick gränsen?
    Jag har som sagt ingen aning. Men lite andra tankar i alla fall.
    jo jag förstår men min tanke är "hur fan får jag bort allt?" om edt nu är så att han är så allergisk så blir det ju  väldigt svårt att ha honom på dagis om han ska vara helt fri från allt damm, o allt sånt?!
    kanske bara är dum,  men jag tycker det känns otroligt svårt.

vi har tagit bort flingorna nu så vi får väl se vad som händer...
  • Kavat
    Eligrabbarna skrev 2010-09-20 19:41:31 följande:
    jo jag förstår men min tanke är "hur fan får jag bort allt?" om edt nu är så att han är så allergisk så blir det ju  väldigt svårt att ha honom på dagis om han ska vara helt fri från allt damm, o allt sånt?!
    kanske bara är dum,  men jag tycker det känns otroligt svårt.

vi har tagit bort flingorna nu så vi får väl se vad som händer...
    Ja, det finns en anledning till att jag varit hemma med sonen tills nu... Nu är det dock dagisdags, får nog chans att återkomma.
  • Kavat

För övrigt gör inte Angels Lyxkaka med olja istället för margarin.... Det som inte går att äta går att döda med, eller vad säger uttrycket?! Drömmer Flört

• Eligrabbarna
    Kavat skrev 2010-09-20 19:54:54 följande:
    Ja, det finns en anledning till att jag varit hemma med sonen tills nu... Nu är det dock dagisdags, får nog chans att återkomma.
    mm det hade jag också varit om jag hade kunnat men det funkar inte har ändå sett till att jobba natt så han bara behöver vara där halvtid ist för heltid som han annars hade behövt vara då vi båda jobbar heltid.
  • Tibell

ELI : Kan det inte vara lite som K Kavat säger med vattenglaset ?? Det har ju hänt en del olycker på senaste tiden och det tar ju ett bra tag för magen att läka.
    Vi hade ju samma problem med minstingen.. Hon blev ju aldrig bra trots att vi tog bort allt hon inte tålde. Tillslut gick vi ner på en extremt ensidig kost ( bara ris egentligen ) och lät magen läka och idag mår hon hur bra som helst =)
    Han kanske behöver en mycket mer skonsam kost mot magen så den får vila lite så kanske hans allergier blir bättre de med!! Om hans mage nu är "sårig" så kanske han skulle äta väldigt väldigt snäll mat. Inga starka kryddor mm
    För han har väl en rätt så känslig mage ??

• Eligrabbarna
    Tibell skrev 2010-09-20 20:03:45 följande:
    ELI : Kan det inte vara lite som K Kavat säger med vattenglaset ?? Det har ju hänt en del olycker på senaste tiden och det tar ju ett bra tag för magen att läka.
    Vi hade ju samma problem med minstingen.. Hon blev ju aldrig bra trots att vi tog bort allt hon inte tålde. Tillslut gick vi ner på en extremt ensidig kost ( bara ris egentligen ) och lät magen läka och idag mår hon hur bra som helst =)
    Han kanske behöver en mycket mer skonsam kost mot magen så den får vila lite så kanske hans allergier blir bättre de med!! Om hans mage nu är "sårig" så kanske han skulle äta väldigt väldigt snäll mat. Inga starka kryddor mm
    För han har väl en rätt så känslig mage ??
    jo så är det säkert. problemt är fortfarande dagis... kan ju fixa det hemma men väldigt svårt att få till det under en kort period på dagis får väl göra det bästa av situationen...
  • Tibell

Du kanske kan fixa egen mat att ta med så länge ?? Han kanske inte alls är sååå känslig för vete utan att det helt enkelt blivit för mycket för hans mage?! Så var det för lillan. Hon var ju extremt känslig mot mjölk men nu när hennes mage fått läka ( hon har ätit endast välling, ersättning och gröt hela semestern) så kan hon idag slicka på ett glas som innehållt mjölk utan att reagera! Och det känns såklart skit skönt =)

På måndag ska vi till nya läkaren med minstingen!! Ska bli riktigt intressant och se om vi kommer få mer hjälp nu.. och intyg också såklart!!
    Men när jag pratade med sköterskan i tele och frågade om det fanns någon möjlighet att få remiss till lapptest sa hon " vi bryr oss egentligen inte om testresultat utan går mer efter patientens reaktioner" Och det tycker jag såklart är skit bra. Men för min egen del skulle jag väldigt gärna få ett lapptest gjort på henne eftersom jag inbillat mig att en del av hennes allergier kommer synas där! Och för mig är det super viktigt att få det svart på vitt eftersom mina hjärnspöken bråkar hela tiden. Ibland kan jag få för mig att vi inbillat oss allt och att hon inte är allergisk mot någonting alls. Ja ni hör ju själv hur dumt det låter.
    Men tror ni man kan skriva en egenremiss eller vad det nu heter till närmsta sjukhus som utför lapptest och hålla tummarna ??

• Dalkulla74

Jag har en liten fundering..vet inte om ni pratat något om det tidigare. Mina barn är båda allergiker, en del syns på tester och en del märks istället på dem..och så är det säkert en del som vi inte lyckas klura ut än som de reagerar på.

Det jag funderar en del på själv är om det kan vara så att det är en BRIST på något som gör att de inte tål födoämnena så bra Min son får Eskimo kids (omega-tillskott) sedan 1,5år tillbaka och hans hud är ju helt klart mjukare och vi tycker oss se att eksemen också har avtagit sedan dess. Det är ju visserligen som ett sätt att smörja huden fast från insidan men eftersom det har gett gott resultat med det tilllskottet så har funderingen snurrat lite, kan det finnas något mer som skulle kunna göra honom motståndskraftigare eller rent utav vara nyckeln till varför han reagerar födoämnen? Att man TILLFÖR något istället för att plocka bort och plocka bort för att testa och hoppas på att man kommit på lösningen.

Vad säger ni, är det bara frustrationen hos mig som förälder som får mig att tänka så eller är ni någon mer här i tråden som funderat i samma banor och kanske kommit fram till något genom att forska själv eller frågat doktorer eller liknande?

Svar på tråden Allergitråden