• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Eligrabbarna
    Kavat skrev 2010-09-21 15:35:50 följande:
    po-fiber
    bara pofiber?
  • Eligrabbarna
    Lalalong skrev 2010-09-21 17:41:53 följande:
    Jag skrev för några dagar sen om min flicka som har kinder som blossar upp (går även ner runt munnen och över näsbenet och upp i pannan. Men det är mest markant på kinderna). Fick inget svar då, så jag antar att ni inte vet just det jag frågade om. Det har i alla fall blivit värre och värre. Vi har fått en tid på sjukhuset om 3 veckor, men det är ju länge dit.

Nu tänkte jag höra med er om ni vet hur vi bör förhålla oss. Ska vi utesluta allt som hon verkar reagera mot (hon är inte allmänpåverkad och har inte ont av det... är "bara" en obehagskänsla för henne)? Eller är det safe att experimentera och ge henne allt och på det viset försöka luska ut vad det är?

Jag har trott frukt... Hon har reagerat på apelsin och äpple bland annat. Saft reagerar hon mycket starkt på, och där är äpple i blandsaften som hon druckit.
    Men i morse såg hon verkligen illa ut, och då hade hon ätit fil och flingor till frukost.. Inga äpplen eller annan frukt..
    vad är hon allergisk mot annars?
  • Lalalong
    Kavat skrev 2010-09-21 17:55:49 följande:
    Jag svarade men några dar efter läs tillbaka
    Ah, sorry Här skrivs så mycket så det har jag missat
    Eligrabbarna skrev 2010-09-21 17:58:20 följande:
    Hon har, fram till nu, inte varit allergisk mot något...
    Kavat skrev 2010-09-21 18:10:35 följande:
    Lalalong, mjölk på henne med? Vad var det för flingor?
    Jag vet inte... Jag har ju har ju haft mina misstankar då och då om att det kan vara så. Men så har det blivit bra, och jag vet inte... Man vill ju inte "leta" fel heller, när allt är bra. Så när det varit bra så har jag inte proppsat på att det ska undersökas vidare. Utan jag har bara tänkt att det är jag som överreagerar.
    Men andra gånger när hon blossat upp, har hon inte ätit något med mjölk. Så det är i så fall fler saker hon reagerar på. Hon åt Kellogs cornflakes till filmjölken.

Nu när jag ser ditt nick så får jag en flashback och så skäms jag... Visst skickade du ett jättesnällt inbox till mig för ett tag sen?? Jag skulle svarat och tackat för erbjudandet men satt illa till då och sen har jag glömt Skäms
    Klara 060504, Alva 100117
  • Eligrabbarna
    Lalalong skrev 2010-09-21 18:21:06 följande:
    Ah, sorry Här skrivs så mycket så det har jag missat
    Eligrabbarna skrev 2010-09-21 17:58:20 följande:
    Hon har, fram till nu, inte varit allergisk mot något...Jag vet inte... Jag har ju har ju haft mina misstankar då och då om att det kan vara så. Men så har det blivit bra, och jag vet inte... Man vill ju inte "leta" fel heller, när allt är bra. Så när det varit bra så har jag inte proppsat på att det ska undersökas vidare. Utan jag har bara tänkt att det är jag som överreagerar.
    Men andra gånger när hon blossat upp, har hon inte ätit något med mjölk. Så det är i så fall fler saker hon reagerar på. Hon åt Kellogs cornflakes till filmjölken.

Nu när jag ser ditt nick så får jag en flashback och så skäms jag... Visst skickade du ett jättesnällt inbox till mig för ett tag sen?? Jag skulle svarat och tackat för erbjudandet men satt illa till då och sen har jag glömt Skäms
    min sons "första" symtom på veteallergi var ju röda kinder...lägger in några bilder på min sida om du vill kolla.
  • Lalalong
    Eligrabbarna skrev 2010-09-21 18:51:33 följande:
    min sons "första" symtom på veteallergi var ju röda kinder...lägger in några bilder på min sida om du vill kolla.
    Jättegärna! *springer och kollar*
  • Lalalong
    Eligrabbarna skrev 2010-09-21 18:51:33 följande:
    Såg inga bilder nu, men lägg jättegärna upp och hojta till här.
    Det är svårt att få till bra närbilder med min kamera. Men så här så K ut för 3 veckor sen. Vad hon ätit då vet jag inte. Sen dess har det blivit värre och värre, som hon ser ut på bilden ser hon ut hela tiden nu. Då kom det och gick och var ungefär så här när det var som värst. Men nu ser hon som sagt ut så här för jämnan och blir rödare och rödare för varje gång hon "blossar upp".

Svar på tråden Allergitråden