• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Eligrabbarna
    Lalalong skrev 2010-09-21 20:01:22 följande:
    Jättegärna! *springer och kollar*
    hmm gjorde fel. nu ska du nog kunna se...
  • Eligrabbarna
    Lalalong skrev 2010-09-21 20:07:08 följande:
    Såg inga bilder nu, men lägg jättegärna upp och hojta till här.
    Det är svårt att få till bra närbilder med min kamera. Men så här så K ut för 3 veckor sen. Vad hon ätit då vet jag inte. Sen dess har det blivit värre och värre, som hon ser ut på bilden ser hon ut hela tiden nu. Då kom det och gick och var ungefär så här när det var som värst. Men nu ser hon som sagt ut så här för jämnan och blir rödare och rödare för varje gång hon "blossar upp".

ser ut som min sons kinder när han får i sig vete...

• Lalalong
    Eligrabbarna skrev 2010-09-22 00:57:30 följande:
    Tack för att jag fick se bilderna!
    Ja, det var ju faktiskt ganska likt... Liten skillnad är det i att Klaras röda ofta smetas ut ner mot munnen, över näsbenet och upp i pannan (men inte alls lika rött). Din pojkes kinde är ju väldigt väldigt röda, på ett ganska tydligt avgränsat område så att säga... Men jag vet inte om det har någon betydelse för vad det kan vara allergi mot o.s.v...

Om inte läkaren på barnmottagningen själv tar upp det ska jag själv föra det på tal! Vad har din pojke annars för besvär av allergin? Jag tolkar det som att han påverkas mer eftersom du skrev att det började med röda kinder?
    Klara 060504, Alva 100117
  • Kavat

Varit en sväng på dagis när barnen fotades.. Nu börjar även jag tro att det kommer att gå åt h-e...
    De har ägg i kalla såser en gång i veckan (majonäs ej tillagat), ägg i gratänger osv en gång i veckan, soppa med bröd och smörgås (vete) en dag och så andra såser som är redda med vete, makaroner och ja, play doh stod framme på både sonens och dotterns avdelningar. ingen tvätt av händer där inte utan de sprang fram och tillbaks och runt i leran på golvet.. Kokerskan är dock helt underbar, men resten...?
    Lät dock som att de ändå skulle ta bort ägg till frukost på fredagar för en annan killes skull, han fick astma varje torsdag och fredag - de trodde luftburet? Men det är ju fortfarande ägg i mycket annan mat..

• saffe
    Kavat skrev 2010-09-22 13:18:55 följande:
    Varit en sväng på dagis när barnen fotades.. Nu börjar även jag tro att det kommer att gå åt h-e...
    De har ägg i kalla såser en gång i veckan (majonäs ej tillagat), ägg i gratänger osv en gång i veckan, soppa med bröd och smörgås (vete) en dag och så andra såser som är redda med vete, makaroner och ja, play doh stod framme på både sonens och dotterns avdelningar. ingen tvätt av händer där inte utan de sprang fram och tillbaks och runt i leran på golvet.. Kokerskan är dock helt underbar, men resten...?
    Lät dock som att de ändå skulle ta bort ägg till frukost på fredagar för en annan killes skull, han fick astma varje torsdag och fredag - de trodde luftburet? Men det är ju fortfarande ägg i mycket annan mat..
    Usch, det låter inget roligt.. Jag börjar bli nervös inför våra barns dagisstart om 4 månader... Jag har redan börjat kolla hur mycket jag skulle kunna gå ner i tid för att dom inte ska behöva gå så många timmar! Jag har en tjänst på 75 % och funderar på att gå ner till 60 % om det strular med dagis. Man ska ju inte ta ut nåt i förskott förstås, men jag vill ändå vara förberedd.
  • Eligrabbarna

Lalalong: ja eg började det redan när han var någon månad (vis smakportionsdax) han sov superdåligt, skrek mycket, var klängig etc. När han var 8-9 månader och började få äta mer i mer av vår mat började dessa ilskna kinder komma. Han sov sämre o sämre, väldigt uppblåst mage, klängig o mammig till tusen - ingen annan fick komma nära honom, hård i magen.

Han är väldigt tydlig nu när han får i sig nåt; röd om kinderna (kommer inom någon halvtimme, timme), svullen mage, skrikig (hemskt hetsigt humör) och klängig

• Snutten
    Kavat skrev 2010-09-22 13:18:55 följande:
    Det går men de MÅSTE ha extra städ. Vi har det på Siris dagis. Det är en städfirma som städar allt två ggr om dagen. Och hon är inte i närheten så allergisk som din lille.
  • Cs mamma

Kavat: Jag har inget positivt att säga mer än välkommen i träsket. Min dagisrektor sa en gång " du får göra vad som helst utom flytta till Kba för där är dom omöjliga med resurs" så jag kan inte säga mer än lycka till! Du har dock fördelen att ni bor där så hela kostnaden går på Kba hur dom än gör... Vi har skickat in resursansökan som en akutansökan för 5v sedan och ännu inget svar, inte ett ljud, dom har inte ens pratat med dagis

R.I.P Moffa! SMS:a BESEGRA 3697 till 72988 för att skänka 50 kr till Cancerfonden till hans minne
  • Eligrabbarna

Ni som har barn som reagerar på luftburet med magproblem, har ni stöd från barnen läkare gällande detta? Alltså vad säger de om det hela? Är det "möjligt" enligt dem (man vet ju att det man själv vet är möjligt är inte samma sak som vad läkarna anser möjligt...)?

Ja rent allmänt, vad har era barns läkare sagt om det hela?!

Svar på tråden Allergitråden