• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Kavat
    Snutten skrev 2010-09-22 18:30:10 följande:
    Kavat: doktorn MÅSTE skriva ett argt intyg!
    Hon har skrivit ett bra intyg (tror jag. och påtalat hans allergier. Främst då ägg som han även visar på blodprov kunna reagera starkt på och vete, havre. Egentligen spelar det ju ingen roll vad eller hur många saker han inte tål i maten de andra äter för hygienen måste ju vara hög ändå.
    Städ ska de tydligen ha extra efter frukosten (som han inte äter) och efter att de ätit lunch. Men räcker det om det slarvas så hejvilt andra dagar när han inte är där.. ? Han kommer ju bara gå tis-tors 9-14 är tanken...
    Ska ha möte denna vecka så får vi se.
    Misstänker ju att vi inte får resurs heller, för enligt rektorn får man inte det, men hon hade inte kollat sist. Och en ur personalen är så  nonchalant så jag vet inte vad. Jag känner inte att jag litar överhuvudtaget på henne med tanke på hennes plumpa kommentarer, men ska väl kanske inte måla f-n på väggen innan vi börjat... Demon
  • Cs mamma

Eli och Kavat: På dom papper vi fick från NÄL efter patchtestet står klart och tydligt att C reagerar på luftburet. Det står även att bord, stolar, underbord osv måste torkas noga efter varje måltid oberoende på om det allergiska barnet är där eller ej.

Kavat: Ring NÄL för ett patch eller be (om du litar på Kbas allergener) om att få göra ett nytt hos I. Jag skulle dock fråga ingående om vad dom använder i sitt patch för om man ser till forskningen internationellt så är Finland superlandet och NÄLs metod är en kopia av deras och nu ska Östra börja göra som NÄL så frågan är om Kba gör något som inte är så säkert eller hur det kommer sig att C knappt reagerade (fick dömt som neg) där men får starka resultat på NÄL.

R.I.P Moffa! SMS:a BESEGRA 3697 till 72988 för att skänka 50 kr till Cancerfonden till hans minne
  • Kavat
    Angel Gbg skrev 2010-09-22 19:17:24 följande:
    Eli och Kavat: På dom papper vi fick från NÄL efter patchtestet står klart och tydligt att C reagerar på luftburet. Det står även att bord, stolar, underbord osv måste torkas noga efter varje måltid oberoende på om det allergiska barnet är där eller ej.

Kavat: Ring NÄL för ett patch eller be (om du litar på Kbas allergener) om att få göra ett nytt hos I. Jag skulle dock fråga ingående om vad dom använder i sitt patch för om man ser till forskningen internationellt så är Finland superlandet och NÄLs metod är en kopia av deras och nu ska Östra börja göra som NÄL så frågan är om Kba gör något som inte är så säkert eller hur det kommer sig att C knappt reagerade (fick dömt som neg) där men får starka resultat på NÄL.
    Har inte jag visat dig korten från patch här?Jag dokumenterade ju tydligt med massor av kort på koppar, innehåll, ryggar osv.
    Jag tyckte ju att det var reaktion på allt på sonen, mer eller mindre men de sa bara att glasklara reaktioner var havre och ägg..  Vete satt brevid (men enligt fotot precis där de satt koppen samt hela kanten av koppen. Han reagerade ju inte något på den tomma, så...
  • Cs mamma

Jo jag har sett men jag tänkte mer på om dom anser det var skillnad så kanske du inte vill göra om där.... som sagt C fick noll enligt Kba och full pott (vinner man något???) på NÄL och kanske vore det värt besväret för att få papper där det står klart och tydligt
    Alla barn måste använda play-doh gjord av specialmjöl
    och
    Man kan ALDRIG använda vanligt mjöl på förskolan

R.I.P Moffa! SMS:a BESEGRA 3697 till 72988 för att skänka 50 kr till Cancerfonden till hans minne
  • xanni

Kan en veteallergiker äta/dricka produkter produkter som innehåller hydrolyserat vete? Hittade en mjölkfri sort med just sånt vete i i affären (märke Enago).
    Letar välling till sonen, dax att börja äta nu, 8½ månad... Ja, även gröt då, fast helst inte SinlacKräks

• lillasysteryster

På min förskola har vi tagit bort ägg helt för att vi har ett mycket ägg allergiskt barn, inga problem för oss! I personal rummet har vi en hög hylla där vi ställer kakor iafall någon ur personalen fyller år o har med sig kaka.

• Blå Flygare
    Eligrabbarna skrev 2010-09-22 18:37:11 följande:
    Ni som har barn som reagerar på luftburet med magproblem, har ni stöd från barnen läkare gällande detta? Alltså vad säger de om det hela? Är det "möjligt" enligt dem (man vet ju att det man själv vet är möjligt är inte samma sak som vad läkarna anser möjligt...)?

Ja rent allmänt, vad har era barns läkare sagt om det hela?!
    Stöd, och stöd... Hon har inte protesterat när jag sagt det. Sen om S reagerat på det luftburna eller på att det luftburna landat på maten vet jag inte och det har jag ju sagt i samma mening.
  • Allrona

Är det någon som behöver semper mjölkfri välling? Hade bunkrat men nu har dottern slutat dricka dem och jag har några paket kvar. Inboxa mig om ni är intresserade.

• 2små2stora

På Coop Forum i Strängnäs fanns massor med semper mjölkfri välling och gröt (ris)

~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • Kavat

Vet att några har barn som är allergiska/överkänsliga mot vanilj och/eller ketshup.

Hur reagerar era barn på ketshup?
    Hur reagerar de på vanilj?

Vad är det som ställer till det för liten? När jag åt currypaste (chili mm) fast mild var han jätte ledsen och fick väldigt ont i magen, så aldrig mer det så länge jag ammar.
    Han blir prickig av något, men vad? Nu är jag nere på vad jag tror är ketshup, tomat mm eller vanilj som troligaste saker. Kommer väl ta bort både ock, men han reagerar så olika tycker jag. Åt ketshup i går kväll och även om han var ledsen lite på kvällen så sov han för första gången bättre än någonsin i natt. Vanilj äter jag numera i risgrynsgröt två gånger om dagen så då borde de ju blossat upp mer?
    För övrigt supergod gröt!

Äter för övrigt inte mjölkprotein, ägg, sädesslag, soja/baljväxter eller torsk eller nötter.   Så de vanligaste allergenerna är redan uteslutna. Lök äter vi heller inte utan i form av kryddor. Åt i Mamma Scans igår kväll och som sagt natten var lugn...

Känns lite hopplöst. Trodde vi skulle få ett barn som inte hade magproblem Drömmer, men så blev det inte. Men nu när de vanligaste allergenerna är uteslutna. Trodde det var svamptabletterna jag åt (massa varning på dem) och jo, han är bättre nu. Men vad fasen blir han inte helt bra för? Har inget tålamod, men tror ju att om de har ont i magen så borde det ju bli bättre inom några dygn. Slutade med dem i måndags.

Reflux? Något som jag tänkt som en sak de "hittar på" för att barnet spyr och har ont i magen och egentligen är allergisk/överkänslig... Men vad är symptomen på reflux?

Svar på tråden Allergitråden