• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Tibell
    Kavat skrev 2010-09-28 21:48:42 följande:
    Jag tycker att hon ser röd och lite svullen samt tendens till eksem (läkta eksem?) på kinderna och upp till ögonen, men det är kanske kortet som spelar mig ett spratt? Alltså inte bara prickar?

Angående mjölk till vuxna. Man ska väl öka sakta pga laktosinnehållet. Men tål man mjölk så tål man mjölk efteråt också. För mig tog det nog någon månad? innan jag kunde dricka som vanligt, alltså flera glas mjölk. Men det kan ju vara så att du själv är allergisk mot mjölk.
    Läkaren påpekade att hon var lite torr i huden och rådde oss till att smörja. Vi ser ju henne dagligen så vi tänker ju inte på det. Så du kan nog ha rätt!

Skulle inte förvåna mig om det är så med mjölk för min del. Nu kommer jag inte våga dricka pucko något mer i allafall för jisses vad dåligt jag mådde. Trodde på största allvar att jag åkt på magsjukan och stod böjd över toan och bara väntade. Sen la sig det värsta illamåendet något men mådde illa fram tills 1 ungefär. Riktigt riktigt sura gaser med så något är ju knas i allafall!!!
    Kanske pga av mjölken jag fortfarande kämpar med vikten och fortsätter minska sakta med säkert??
  • Mama Law
    Kavat skrev 2010-09-28 21:38:40 följande:
    Usch då, stackars W.
    Kan dock inte låta bli att tänka att det är vete luftburet/kontakt, för visst har ni väl inte sanerat  vete runt honom?
    Ungefär sådär bränd ser min son ut när han fått det via luft.
    Exempelvis, sista gången vi bakade med vetemjöl, men han får det även när vi varit på öppna förskolan och barnen ätit Mariekex osv. Trots att jag då sett till att han inte varit bland borden där det äts osv.
    Nej vi har inte sanerat runt honom varken hemma eller på dagis. Ska till läkaren i dag och höra va han säger men det blir väl som vanligt.... "Vi kan inte göra mer, finns inget mer att ta till, han äter redan vuxen dos av sina mediciner".... Hoppas på mirakel.
    Leo -03 Wiking -05 Alvin -06 Towa -07
  • Kavat
    Mama Law skrev 2010-09-29 07:40:48 följande:
    Nej vi har inte sanerat runt honom varken hemma eller på dagis. Ska till läkaren i dag och höra va han säger men det blir väl som vanligt.... "Vi kan inte göra mer, finns inget mer att ta till, han äter redan vuxen dos av sina mediciner".... Hoppas på mirakel.
    Kan ju bara berätta hur det är här, men det är ju många veteallergiker i tråden som verkar reagera luftburet så det vore kanske idé att försöka hemma och se? Vi har ju inte haft något riktig sanering men håller borta allt vad vete heter. Bakar aldrig. Alla vetesmörgåsar äts på asietter och alla som äter vete/havre tvättar sig efteråt utan att ta i något. Funkar fint. Men så fort vi är borta så utsätts han i viss mån och blir sämre.
    Sommarhalvåret när vi mest är hemma och ute tror vi nästan allergin har växt bort och sen så börjar hösten och man är inne, på öppna förskolor mm och då är det skit igen.
    KRAM!
  • Lalalong

Klara åt chips igår (ja, jag vet.. en tisdag av alla dagar. Men jag har börjat flytande kost inför en Gastric Bypass idag, så jag hade lite svullardag igår och K fick smaka några), och jösses kors vad hon såg ut efter det!! Även idag är det rätt illa, har ätit smörgås med bregott på. Men det är inte mycket värre efter mackan än vad det var när hon vaknade så jag gissar att det sitter i sen igår.
    Det ska bli riktigt skönt att få komma till läkare om 2 veckor och börja resonera kring detta...

Klara 060504, Alva 100117
  • Lalalong
    Tibell skrev 2010-09-29 09:10:25 följande:
    Vad var det för chips??
    Det var sourcream and onion..
  • Tibell

Okej. Den innehåller väl mjölk om jag inte minns fel ?? Reagerar hon likadant varje gång hon äter/dricker något mer mjölk??

• JPL

Nu har vi kört Protopic i ca en vecka. Shit vad bra det funkar. Båda barnens eksem är nu borta och ännu bättre är att jag bara behöver underhållsbehandla två gånger per vecka!

Ska tillägga, innan någon får upp hoppet alltför mycket, att mina barn endast har små områden med eksem. Men var envisa den här gången, troligen för att vi inte hittat vad som utlöst eksemen ännu. Så salvan kan alltså ta bort eksemen trots att de fortfarande får i sig det de inte tål.

• Lalalong
    Tibell skrev 2010-09-29 09:21:08 följande:
    Okej. Den innehåller väl mjölk om jag inte minns fel ?? Reagerar hon likadant varje gång hon äter/dricker något mer mjölk??
    Japp, där är mjölk i dom.
    Jag vet inte riktigt... Jo, det gör hon. Men hon reagerar även på saker som det inte finns mjölk i. Därför har jag inte dragit slutsatsen att det är p.g.a. mjölk. Visserligen kan hon reagera på flera olika saker, men eftersom hon inte varit allergisk tidigare (föruom om det nu är mot mjölk... har i perioder haft små små aningar, men ganska svaga..) så verkar det så osannolikt att hon nu skulle vara överkänslig/allergisk mot flera saker.

Kan man vara överkänslig mot typ E-ämnen? Tillsatser, smakämnen, färgämnen och sånt?
  • Tibell
    Lalalong skrev 2010-09-29 09:25:08 följande:
    Japp, där är mjölk i dom.
    Jag vet inte riktigt... Jo, det gör hon. Men hon reagerar även på saker som det inte finns mjölk i. Därför har jag inte dragit slutsatsen att det är p.g.a. mjölk. Visserligen kan hon reagera på flera olika saker, men eftersom hon inte varit allergisk tidigare (föruom om det nu är mot mjölk... har i perioder haft små små aningar, men ganska svaga..) så verkar det så osannolikt att hon nu skulle vara överkänslig/allergisk mot flera saker.

Kan man vara överkänslig mot typ E-ämnen? Tillsatser, smakämnen, färgämnen och sånt?
    Oj så tokigt. Vad skönt att ni snart ska till en läkare och förhoppningsvis få lite hjälp!!

Ja man kan vara överkänslig mot sådant. Har för mig att det finns barn i tråden som är det i allafall.
    Skriv en dagbok på vad hon äter och när kinderna blossar upp så. Snart kanske ni ser ett samband!!

Står hon på mjölkfri kost nu??
Svar på tråden Allergitråden