• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Eligrabbarna
    lillasysteryster skrev 2010-09-20 21:48:34 följande:
    Eli: Barnen på min förskola smakar gärna på play doh degen...
    .
    ok ska höra på dagis om han brukar käka på den eller inte.

Just nu känner jag mig bara nere...känns som om vi aldrig kommer få tillbaka vår glada kille! Det kommer ju bli misstag mer eller mindre hela tiden. Hur sjutton ska man kunna värja sig mot fel?!?! Det är ju omöjligt, man måste ju leva också. kan ju inte gå som en polis överallt.
    Vill ju att han ska må bra givetvis men hur sjutton gör man då`! Hade tänkt gå över och jobba dag vilket innebär mer tid på dagis...kanske ska skippa det då, för då blir det ju än värre! Hemma har man i alla fall lite mer koll än på dagis.

Fasen, blir galen, han mådde ju så bra innan sommaren!!!
  • Tibell
    Eligrabbarna skrev 2010-09-21 02:31:55 följande:
    ok ska höra på dagis om han brukar käka på den eller inte.

Just nu känner jag mig bara nere...känns som om vi aldrig kommer få tillbaka vår glada kille! Det kommer ju bli misstag mer eller mindre hela tiden. Hur sjutton ska man kunna värja sig mot fel?!?! Det är ju omöjligt, man måste ju leva också. kan ju inte gå som en polis överallt.
    Vill ju att han ska må bra givetvis men hur sjutton gör man då`! Hade tänkt gå över och jobba dag vilket innebär mer tid på dagis...kanske ska skippa det då, för då blir det ju än värre! Hemma har man i alla fall lite mer koll än på dagis.

Fasen, blir galen, han mådde ju så bra innan sommaren!!!
    Usch =( Känner verkligen igen mig i hopplösheten du känner..Jag har ju varit där själv som du vet!!
    Håller tummarna att det blir bättre snart *kram*

En fundering jag hade när du sa att han var bra innan sommaren. Det kan inte vara mjölken som är boven då?? Den återinförde ni väl innan sommaren ?? Även om han inte reagerar på samma sätt han gjorde när han var liten mot mjölk så kanske det retar en skadad tarm lite extra?? och det kanske också är därför han blir känsligare mot vete också? Det kanske är mjölken som ställer till det ?? En liten fundering bara!
  • JPL
    Allrona skrev 2010-09-20 15:54:50 följande:
    JPL- baljväxter innefattar ju även en del e-ämnen. Har ni testat att utesluta dem?
    Ja vi har slutat med malda baljväxter men hela, typ ärtor, äter de sällan och det funkar.

Köpa Protopic och sluta med antihistamin 14 dagar innan lapptest.

Tackar!
  • Cs mamma

JPL Jag har för mig att det är ett minimum på 7 dagar men om dom ätit långvarit så rekomenderades det 14dagar. Sen ska man sluta smörja kortison om det var 48timmar innan man sätter och sen sista dygnet inte smörja något... Jag minns inte riktigt hur reglerna/rekomendationerna var som vi kom med akutakut remiss.

Från att NÄL får remissen (tänk på att det är VGregionen så egenremisser är möjliga) så tar det ca 6v i genomsnitt, oftast snabbare men dom arbetar på så fort dom kan för dom vet att dessa barn och familjer har det svårt.

R.I.P Moffa! SMS:a BESEGRA 3697 till 72988 för att skänka 50 kr till Cancerfonden till hans minne
  • Cs mamma

Patchest!!!

Jag hittade nu ett papper från NÄL där det står.
    En vecka före testet får man inte ge några antihistamin- eller kortisontabletter, man får inte heller smörja med kortisonsalva på unerarmarna eller på ryggen.

Smörj inte med mjukgörande på underarmar och rygg samma dag som testet sätts.

För att testet skall bli tillförlitligt skall man tänka på följade.
    Bada, duscha eller tvätta inte ryggen. Detta gäller även sedan testlapparna tagits av och tills testavläsningen är gjord.
    Undvik att barnet blir svettigt, genom att t.ex. ha för varma kläder.
    Om möjligt undvik nötning eller skavning på testområdet.

(Hämtat från Patientinformation vid lapp-test (patch-test) som vi fått från NÄL)

R.I.P Moffa! SMS:a BESEGRA 3697 till 72988 för att skänka 50 kr till Cancerfonden till hans minne
  • AAEV
    Tibell skrev 2010-09-20 20:21:02 följande:

Du kanske kan fixa egen mat att ta med så länge ?? Han kanske inte alls är sååå känslig för vete utan att det helt enkelt blivit för mycket för hans mage?! Så var det för lillan. Hon var ju extremt känslig mot mjölk men nu när hennes mage fått läka ( hon har ätit endast välling, ersättning och gröt hela semestern) så kan hon idag slicka på ett glas som innehållt mjölk utan att reagera! Och det känns såklart skit skönt =)

På måndag ska vi till nya läkaren med minstingen!! Ska bli riktigt intressant och se om vi kommer få mer hjälp nu.. och intyg också såklart!!
    Men när jag pratade med sköterskan i tele och frågade om det fanns någon möjlighet att få remiss till lapptest sa hon " vi bryr oss egentligen inte om testresultat utan går mer efter patientens reaktioner" Och det tycker jag såklart är skit bra. Men för min egen del skulle jag väldigt gärna få ett lapptest gjort på henne eftersom jag inbillat mig att en del av hennes allergier kommer synas där! Och för mig är det super viktigt att få det svart på vitt eftersom mina hjärnspöken bråkar hela tiden. Ibland kan jag få för mig att vi inbillat oss allt och att hon inte är allergisk mot någonting alls. Ja ni hör ju själv hur dumt det låter.
    Men tror ni man kan skriva en egenremiss eller vad det nu heter till närmsta sjukhus som utför lapptest och hålla tummarna ??

Vi har valt att inte gå vidare med tester angående allergin. Pricktest visade ju ingenting (förutom jordnöt) men vi VET att hon inte tål mjölk o allt det där. Läkarna säger också att det är reaktionerna som avgör.
    Jag tycker det känns onödigt att dra lillan till doktorn var o varannan dag för massa tester, hon avskyr dom. Men alla är vi olika :)
  • Eligrabbarna

Vad använder ni när ni ska panera fisk till era veteallergiker??
    Funderar på mina bovete/majsflingor att krossa och vända fileerna i? Har inte cornflakes hemma men borde inte detta också gå? Eller majsmjöl??
    Vad tror ni??

• Kavat
    Eligrabbarna skrev 2010-09-21 15:11:46 följande:
    Vad använder ni när ni ska panera fisk till era veteallergiker??
    Funderar på mina bovete/majsflingor att krossa och vända fileerna i? Har inte cornflakes hemma men borde inte detta också gå? Eller majsmjöl??
    Vad tror ni??
    po-fiber
  • JPL

Tack för lapptest-info! (Vi har privatläkare och vare sig remiss eller kö, annat än att han inte har tre tider i samma  vecka hur snabbt som helst. Tror vi får vänta tre-fyra veckor den här gången).

• Lalalong

Jag skrev för några dagar sen om min flicka som har kinder som blossar upp (går även ner runt munnen och över näsbenet och upp i pannan. Men det är mest markant på kinderna). Fick inget svar då, så jag antar att ni inte vet just det jag frågade om. Det har i alla fall blivit värre och värre. Vi har fått en tid på sjukhuset om 3 veckor, men det är ju länge dit.

Nu tänkte jag höra med er om ni vet hur vi bör förhålla oss. Ska vi utesluta allt som hon verkar reagera mot (hon är inte allmänpåverkad och har inte ont av det... är "bara" en obehagskänsla för henne)? Eller är det safe att experimentera och ge henne allt och på det viset försöka luska ut vad det är?

Jag har trott frukt... Hon har reagerat på apelsin och äpple bland annat. Saft reagerar hon mycket starkt på, och där är äpple i blandsaften som hon druckit.
    Men i morse såg hon verkligen illa ut, och då hade hon ätit fil och flingor till frukost.. Inga äpplen eller annan frukt..

Klara 060504, Alva 100117
Svar på tråden Allergitråden