• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Kavat
    Lalalong skrev 2010-09-29 09:25:08 följande:
    Japp, där är mjölk i dom.
    Jag vet inte riktigt... Jo, det gör hon. Men hon reagerar även på saker som det inte finns mjölk i. Därför har jag inte dragit slutsatsen att det är p.g.a. mjölk. Visserligen kan hon reagera på flera olika saker, men eftersom hon inte varit allergisk tidigare (föruom om det nu är mot mjölk... har i perioder haft små små aningar, men ganska svaga..) så verkar det så osannolikt att hon nu skulle vara överkänslig/allergisk mot flera saker.

Kan man vara överkänslig mot typ E-ämnen? Tillsatser, smakämnen, färgämnen och sånt?
    Ja, man kan vara överkänslig mot E-ämnen. Men det brukar inte vara sådant i flingor, för visst hade hon reagerat på det?

Hon kan vara allergisk mot mjölk men att vissa andra saker utlöser det (som hon egentligen tål.) Citrus, fläskkött, choklad mm har en sådan utlösande faktor och kan ge falska reaktioner.
  • Lalalong
    Tibell skrev 2010-09-29 09:28:18 följande:
    Oj så tokigt. Vad skönt att ni snart ska till en läkare och förhoppningsvis få lite hjälp!!

Ja man kan vara överkänslig mot sådant. Har för mig att det finns barn i tråden som är det i allafall.
    Skriv en dagbok på vad hon äter och när kinderna blossar upp så. Snart kanske ni ser ett samband!!

Står hon på mjölkfri kost nu??
    Nej, det gör hon inte. Hon är svår med maten och det är svårt att få i henne ordentligt av allt. Därför har jag varit lite tveksam till att utesluta mjölk i onödan så att säga... . Då kommer det bli ännu svårare att få henne att äta. Sen har vi inget läkarintyg på det vilket gör att hon ändå inte får mjölkfritt på förskolan.
    Jag vill prata med läkaren när vi har den tiden och resonera kring det med henne. Jag misstänker att hon kommer vilja ha mjölkfritt några veckor, och då får vi köra på det.

Jag har börjat skriva upp exakt vad hon äter och hur pass hon reagerar. Men det är samma där... svårt med förskolan. Dom hinner inte skriva upp precis vad hon äter för frukt, vad det är för grönsaker till maten, om dom äter macka o.s.v. Och dom har inte tid att bedöma hur illa reaktionen är och skriva upp det. Så när jag hämtar henne och hon är röd på kinderna så är det inte lätt att veta om hon reagerat jättestarkt på frukten klockan 9 så att det fortfarande hänger kvar, eller om hon haft en mildare reaktionen på lunchen o.s.v.
    Men hemma samlar jag massa information och det är värdefullt!

Jag ska googa lite på överkänslighet mot E-ämnen...
    Klara 060504, Alva 100117
  • Lalalong
    Kavat skrev 2010-09-29 09:29:19 följande:
    Ja, man kan vara överkänslig mot E-ämnen. Men det brukar inte vara sådant i flingor, för visst hade hon reagerat på det?

Hon kan vara allergisk mot mjölk men att vissa andra saker utlöser det (som hon egentligen tål.) Citrus, fläskkött, choklad mm har en sådan utlösande faktor och kan ge falska reaktioner.
    Tack för svar!
    Ja.. hon åt fil och flingor och reagerade jättestarkt på det... Har inte kollat innehållsförteckningen men då är det kanske inte det då..
    Mycket intressant!! Apelsin (citrus) är en sån sak som inte är mjölk men som hon ändå reagerar på. Jag visste inte alls att det fanns sånna reaktioner.
    Rynkar på näsan
  • Tibell

Det är väl mjölk i fil?
    Kan nog mycket väl vara så som K Kavat skriver att hon inte tål mjölk men reagerar på andra saker också eftersom hon inte står på mjölkfritt.
    Lillasyster var väl mjölkprotienallergisk har jag för mig ??
    Hur är det med henne nu?? Vet att ni hade problem att få bukt med henne eksem! Hoppas hon mår bättre nu iallafall =)

• Lalalong
    Tibell skrev 2010-09-29 09:40:47 följande:
    Det är väl mjölk i fil?
    Kan nog mycket väl vara så som K Kavat skriver att hon inte tål mjölk men reagerar på andra saker också eftersom hon inte står på mjölkfritt.
    Lillasyster var väl mjölkprotienallergisk har jag för mig ??
    Hur är det med henne nu?? Vet att ni hade problem att få bukt med henne eksem! Hoppas hon mår bättre nu iallafall =)
    Tokigt hur kroppen beter sig...
    Frågan är hur man gör då.. Sätter henne på mjölkfritt som vi pratat om flera gånger att vi skulle, och håller henne hemma från förskolan till vi ser vad som händer/till vi fått intyg... Förmodligen är väl det det bästa. Och så får vi hoppas att vi lyckas få i henne mat och jag får köpa hem lite vitamin-tabletter. Det finns väl sånna som nästan är som godis tror jag.

Lillasyster är mjölkproteinallergiker ja. Efter många om och men fick vi bort henne eksem med kortisonsalva. Vi provocerade henne med vid 6 månader, märkte ingenting på magen. Men efter 2 dagar så kom eksemen tillbaka. Så det verkar onekligen vara det som är hennes mest markanta reaktion.
    Jag gjorde en riktig riktig tabbe för 2 veckor sen med henne, lagade mat och gjorde egen sås till henne med iMat och så. Men skänkte inte en tanke på buljongen och redningspulvret (märks att jag fortfarande är ovan... skäms!) utan hade i det som vanligt.
    2 dagar senare vaknade lillan med fullt med eksem på kinderna. Så det blev lite mer ofrivillig provokation.
  • Allrona

Någon som vet något om allergi mot vindruvor? Dottern har eksem i ansiktet igen och har haft magknip två nätter i rad och även lös i magen. Det jag kan komma på är att hon har ätit vindruvor två dagar i rad. När jag tänker efter har hon ju blivit dålig av vindruvor tidigare men att vi viftar bort det med att vi nog överanalyserat. Men hon reagerar ju även på hello Kitty glass ibland och en av pinnarna innehållet ju vindruvor.
    Vad säger ni, är det vanligt med allergi mot vindruvor? Vilken annan frukt är det släkt med?

• Tibell
    Alrro
    Hittade detta http://allergi.nu/mer-information/artiklar/korsallergier-forlanger-allergisasongen/

Lalalong : Vad skönt att ni blev kvitt eksemen tillslut. Våran minstingt har ju också haft mycket eksem som inte riktigt vill ge med sig. Men idagsläget är hon riktig riktigt fin i hyn..endast lite torr och lite prickar runt munnen..men det bryr vi oss inte om ;)

Jag hade nog ställt stora dottern på mjölkfrikost. Det skadar ju inte att testa ?? Hade nog haft henne hemma under tiden så ni verkligen har stenkoll på vad hon stoppar i sig. När hon sedan är bra ( om det nu är mjölken ) så provocera med liiite lite mjölk och se vad som händer. Får hon då reaktion vet ni ju säkert och kan kräva intyg av läkaren så fort som möjligt.
    Ska hålla tummarna att allt går bra!
  • Tillalamm
    Tibell skrev 2010-09-28 20:54:37 följande:
    En annan liten fråga. Är det någon här inne vars barn fortsätter vara förstoppad trots att man tagit bort de födoämnen man misstänker att de inte tål??
    Min minsting blev ju förstoppad direkt när vi började med mjölkbaserad ersättning vid 1 månads ålder. Fick hjälpa henne att bajsa var 5:e dag ungefär. Blev betydligt bättre på mjölkfri kost och kunde bajsa igen på egen hand varje dag..dock fortfarande hårt.
    Sen började vi med lite smakisar och magen sa ifrån direkt.
    Idag får hon 15 ml ( en vuxendos) lactulos för att kunna bajsa en gång om dagen. Räcker att vi missar en dag för att avföringen ska bli hård igen.
    Hon äter Althera, sempers mjölkfria gröt och välling samt ett lagat mål mat om dagen ( kokt potatis, Lithells korv, och kokta morötter). Nästan alltid samma mat eftersom vi känner oss säkra på att hon tål detta.
    Varför hon blir förstoppad vet jag inte riktigt. Vi har testat att dra ner på välligen och gröten ( hon är sojaallergiker och dessa innehåller sojalecitin) utan resultat...så hon är väl bara sån
    Så till min fråga nu då. Ni vars barn också krävt lactulos för att hålla igång magen..hur länge har de behövt det ??
    Ja, min pojk är också förstoppad trots att vi tagit bort misstänkta födoämnen. Ingen vet varför - på bvc säger det att vissa barn bara "är" så. Vi får ge Movicol Junior (han verkar nämligen inte tåla Lactulos). Eftersom han var förstoppad från början, dvs då han bara åt ersättning, trodde jag att det kanske var den han inte tålde och tog bort den, men det blev ingen skillnad. Så förstoppningen, och prickarna, består.
  • Tillalamm
    Lalalong skrev 2010-09-29 09:25:08 följande:
    Japp, där är mjölk i dom.
    Jag vet inte riktigt... Jo, det gör hon. Men hon reagerar även på saker som det inte finns mjölk i. Därför har jag inte dragit slutsatsen att det är p.g.a. mjölk. Visserligen kan hon reagera på flera olika saker, men eftersom hon inte varit allergisk tidigare (föruom om det nu är mot mjölk... har i perioder haft små små aningar, men ganska svaga..) så verkar det så osannolikt att hon nu skulle vara överkänslig/allergisk mot flera saker.

Kan man vara överkänslig mot typ E-ämnen? Tillsatser, smakämnen, färgämnen och sånt?
    Ja, man kan absolut vara överkänslig mot e-ämnen, tillsatser mm. Det är ju oftast inga naturliga ämnen. Jag reagerar på aspartam, sojalecitin och röda färgämnen.
  • Tillalamm
    Allrona skrev 2010-09-29 09:49:54 följande:
    Någon som vet något om allergi mot vindruvor? Dottern har eksem i ansiktet igen och har haft magknip två nätter i rad och även lös i magen. Det jag kan komma på är att hon har ätit vindruvor två dagar i rad. När jag tänker efter har hon ju blivit dålig av vindruvor tidigare men att vi viftar bort det med att vi nog överanalyserat. Men hon reagerar ju även på hello Kitty glass ibland och en av pinnarna innehållet ju vindruvor.
    Vad säger ni, är det vanligt med allergi mot vindruvor? Vilken annan frukt är det släkt med?
    Enligt Ingrid Franzon ("Hjälp vad ska jag äta" 2007:47) står följande om vindruvsfamiljen: vindruvor, korinter, russin, (vinäger, vin, cognac) ingår i samma familj. Alltså vindruvor och saker som är gjort på vindruvor.

En passus  är att man även kan vara allergisk mot mögel (det är jag) och mögel finns ofta i stora mängder på vindruvor och russin, samt besprutningsmedel av olika slag.
Svar på tråden Allergitråden