• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Mama Law

Måste bara höra.. har era allergiska/astmatiska barn adhd liknande betteenden? Eller är det bara mitt?

Leo -03 Wiking -05 Alvin -06 Towa -07
  • t0va
    Mama Law skrev 2010-10-01 12:31:46 följande:
    Måste bara höra.. har era allergiska/astmatiska barn adhd liknande betteenden? Eller är det bara mitt?
    Min är bara 7 veckor än men jag har allergi/astma och en diagnostiserad adhd. 
  • winalina
    Min 6åring har astma sen 5 mån och nyupptäckta allergier. Han har alltid haft svårt att sitta och bara lyssna, tex samlingar på dagis, men inte s att jag oroat mig för adhd.
    Finns det ett sambnd astma/allergi-adhd?? Intressant fråga!
  • Tillalamm
    Tibell skrev 2010-10-01 11:44:51 följande:

Gud vad bra den "visa endast" funktionen är!! Nu har jag gått tillnbaka och läst om hur dottern reagerat vid andra veteprovoceringar ( som varat i 1-2 dagar ) och varje gång har det varit samma visa: Förstoppning, matvägran, mindre sömn, prickar runt mun samt hosta. Så nu känner vi oss 100 på veteallergin. SÅ skönt!
    Efter ett telefon samtal är intyget på väg hem och nästa vecka ska vi ha möte med förskolepersonal, köket på dagis samt köket i en annan ort som lagar maten. Ska bli minst sagt intressant!!

Idag mår hon toppen igen. Sover sina 3 timmar ute i vagen som vanligt och prickarna runt munnen syns knapp..kanske bara 2-3 st kvar! Bara magen kvar som är lite ur balans..men på rätt väg i allafall!

Skönt att ni vet! Önskar att jag visste vad min reagerar på - han har ju exakt samma symptom som din dotter - med fokus på förstoppning, prickar och väsig/pipig andning.
  • JPL
    Min äldste hade nog haft en felaktig bokstavsdiagnos vid det här laget om vi inte upptäckt hans allergier vid 3,5 år. Han är fortfarande ganska speciell. Alla mina barn är mycket aktiva och sover lite, men om jag håller dem fria från allergisymtom så är det hanterbart.
  • Tillalamm
    JPL skrev 2010-10-01 20:12:03 följande:
    Min äldste hade nog haft en felaktig bokstavsdiagnos vid det här laget om vi inte upptäckt hans allergier vid 3,5 år. Han är fortfarande ganska speciell. Alla mina barn är mycket aktiva och sover lite, men om jag håller dem fria från allergisymtom så är det hanterbart.
    Hur får man allergier utredda?
  • Tillalamm
    finskaflikkan skrev 2010-04-05 21:56:40 följande:
    Nu hittade jag till den nya tråden!!! Kommer att va min bibel lång tid framöver!

Har idag gjort LAPPtest på min son... Har två olika samtidigt i mitten av ryygen med några cm mellanrum.
    En e me mjölk och smör som "klister" och den andra e Ägg.
    Ska jag låta dom sitta i 2 eller 3dgr nu?
    Gjorde du det själv? Hur isf? Visade det ngt?

Många frågor:)
  • 2små2stora

F---n jag tror min lille är allergisk/överkänslig mot mjölk han med Demon

~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • Mama Law
    winalina skrev 2010-10-01 13:31:35 följande:
    Min 6åring har astma sen 5 mån och nyupptäckta allergier. Han har alltid haft svårt att sitta och bara lyssna, tex samlingar på dagis, men inte s att jag oroat mig för adhd.
    Finns det ett sambnd astma/allergi-adhd?? Intressant fråga!
    Min W har precis gjort en utredning för ADHD och psykologen anser inte att hans problematik har med ADHD att göra utan från hans allergier/eksem/astma och dels från hans mediciner. Jag förstår till viss del att hans problem kan komma därifrån, men inte bristen på empati gentemot andra, hans avskärmningsförmåga, överaktivitet osv osv. Min magkänsla skriker att hon har fel, personal på fsk säger att det kan inte stämma, personer har sen w varit pytteliten sagt att nåt inte stämmer. Så vet inte om jag ska gå vidare och få en andra utredning och säger den samma sak så accepterar jag det men just nu så näää.
    Leo -03 Wiking -05 Alvin -06 Towa -07
  • Kavat
    Mama Law skrev 2010-10-01 22:34:45 följande:
    Min W har precis gjort en utredning för ADHD och psykologen anser inte att hans problematik har med ADHD att göra utan från hans allergier/eksem/astma och dels från hans mediciner. Jag förstår till viss del att hans problem kan komma därifrån, men inte bristen på empati gentemot andra, hans avskärmningsförmåga, överaktivitet osv osv. Min magkänsla skriker att hon har fel, personal på fsk säger att det kan inte stämma, personer har sen w varit pytteliten sagt att nåt inte stämmer. Så vet inte om jag ska gå vidare och få en andra utredning och säger den samma sak så accepterar jag det men just nu så näää.
    Jag kan ju  bara tala för hur mina barn är och ja, de blir helt "knasiga" när de får i sig saker de inte tål. Men i perioder så är de helt opåverkade och då märker man en väldigt tydlig skillnad. Sen har jag nära barn på andra håll som som också betett sig "annorlunda" och då man utrett och misstänkt någon av bokstavkombinationerna. Men i en nära släktings fall så har laktosintoleransen vuxit bort vid 10 års ålder. (om någon inte vet så växer inte laktosintolerans bort, så jag misstänker ju starkt att han haft mjölkproteinallergi, men magen blev något bättre på laktosfritt liksom det blev för vår dotter.)

Om då W alltid är påverkad så tycker inte jag att det låter alls konstigt att ni misstänker ADHD. Sen känner inte jag W eller har sett hur han är utan kan bara prata för vad jag har sett på andra barn.
    Men däremot så tycker jag att om du är så osäker så som du låter så tycker jag absolut att ni ska göra en till utredning så att ni kan få hjälp, om det behövs. Oavsett så bör man väl kunna få hjälp, även om han inte får en diagnos?
    Kompisens barn har nyligen fått diagnos och de fick jätte bra hjälp av Bup tror jag det var samt medicin som gjorde skillnad som dag och natt på det barnet. Kan man inte få testa och se om det hjälper W, för oavsett så "mår han nog inte helt bra" själv.
    Å andra sidan så kan jag ibland känna att varför måste alla vara lika och anpassas in i samhället? Lite kluven, men det viktiga är ju att W får må bra och ni känner att ni kan hantera honom och är det inte så så måste ni väl kunna få hjälp med av "proffsen"?
Svar på tråden Allergitråden