• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Kavat
    Tibell skrev 2010-09-29 16:21:34 följande:

Nu tror jaginte vi behöver tveka längre. Minstingen la precis en kaskadspya i sin renbäddade säng! Nu kan vi med andra ord känna oss säkra på vete. Eller??

Ja, jag hade gjorde det. Om prickarna även försvinner när ni tar bort vete.
  • Cs mamma

FrökenLindström: Ni skall ge alla astmamediciner typ pulmicort, singulair, seretide eller vad ni använder och ventoline är inte heller något nej utan det är antihistaminer och kortisonkrämer som är nej att använda. Om du kollar "bara mig" så skrev jag av instruktionerna vi fått innan patchen gällande kortisonkrämer så kan du kolla där.

R.I.P Moffa! SMS:a BESEGRA 3697 till 72988 för att skänka 50 kr till Cancerfonden till hans minne
  • Mama Law

1/2 vb med 36% skattefri del för 3 barn tycker dom blir ett rätt lagom beslut för oss.... synpunkter in före 13 oktober.... förslag nån?

Leo -03 Wiking -05 Alvin -06 Towa -07
  • Kavat
    Mama Law skrev 2010-09-29 18:37:47 följande:
    1/2 vb med 36% skattefri del för 3 barn tycker dom blir ett rätt lagom beslut för oss.... synpunkter in före 13 oktober.... förslag nån?
    Demon Skrattretande! Ni borde få fullt på bara W. Vad är det som de inte förstår? Man har ju lust att bjuda hem dem i vardagen och visa...
  • Mama Law
    Kavat skrev 2010-09-29 19:08:36 följande:
    Demon Skrattretande! Ni borde få fullt på bara W. Vad är det som de inte förstår? Man har ju lust att bjuda hem dem i vardagen och visa...
    här jagas intyg och det ska bli mig en rolig men för dom en smärtsam upplevelse att inse att vi lägger ner så mycket tid som vi gör.... föröskte få till ett möte men det gillade dom inte och nekade till det...
    Leo -03 Wiking -05 Alvin -06 Towa -07
  • Cs mamma
    Mama Law skrev 2010-09-29 18:37:47 följande:
    TRAGISKT! Jag har mer än så på C och jag anser utan minsta tvivel eller tveksamhet att W är värre än henne!
    R.I.P Moffa! SMS:a BESEGRA 3697 till 72988 för att skänka 50 kr till Cancerfonden till hans minne
  • Miralicia

He did it again Skrikandes så just nu har jag en tjej med ont i magen och som har svårt att somna - och jag ska gå upp vid 5 i morgon bitti för att sen lämna på dagis strax efter 6. Obestämd

Sambon får typ totalt hjärnsläpp eller jag vet inte vad. Jag köpte glass(pinnar) som stora barnen önskade sig (typ magnumkopior, vanlig mjölkglass) när lilla tjejen var med innan idag. Så därför visste hon att det fanns glass i frysen när jag sen hämtade stora tjejen och sprang bort till affären för lite frukostmat. Så naturligtvis började lilla tjejen att tjata på pappa om att hon ville ha glass. Så han ringde till mig och frågade om lilla tjejen tålde pinnarna - NEJ, men det fanns en oöppnad burk med Oatlys kolaglass i frysen så den kunde hon få av. Ok, då får hon av den, sa han.

I frysen fanns det också kvar ca 1/3 av en förpackning "vanlig burk-mjölk-glass" i ca ½-litersförpackning som stora dottern önskade sig en tidigare dag. Förpackningen är inte det minsta lik Oatlyburken utan mörkblå och i papper. Och jag hade noga beskrivit föär honom på telefon hur oatlyburken såg ut och var i frysen den fanns och att det också står Oatly kolaglass på den.

Gissa vilken glass det blev han tog fram?

När jag kom från affären så hade hon satt i sig lite drygt 1½ dl gräddglass som då alltså innehöll grädde och lite olika andra mjölkvarianter, fruktkärnmjöl, guar och pecannötter Förvånad

Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Tibell
    Miralicia : Oj oj oj...vilken tabbe!! Hoppas inte reaktionen blir allt för illa för stumpan =/

Jag sitter här med en lapp från dagis som de vill att jag ska fylla i om barnens allergier. Stora blir ju inte alls svår utan problemet blir ju lillan. Vete och havre finns inte ens med..endast gluten. Sen står det med ärtor, bönor, linser, jordnötter och mandel. Det enda vi testat utav dessa ämnen är ärtor och det tålde hon ju inte! Ska jag kryssa i för allt för att förhindra att de ger henne något utav detta eller hur hade ni gjort?
    Sojasläktingar finns inte heller med så det får jag väl skriva i någonstans! Baksidan kanske ??
  • Kavat
    Tibell skrev 2010-09-29 20:23:22 följande:
    Miralicia : Oj oj oj...vilken tabbe!! Hoppas inte reaktionen blir allt för illa för stumpan =/

Jag sitter här med en lapp från dagis som de vill att jag ska fylla i om barnens allergier. Stora blir ju inte alls svår utan problemet blir ju lillan. Vete och havre finns inte ens med..endast gluten. Sen står det med ärtor, bönor, linser, jordnötter och mandel. Det enda vi testat utav dessa ämnen är ärtor och det tålde hon ju inte! Ska jag kryssa i för allt för att förhindra att de ger henne något utav detta eller hur hade ni gjort?
    Sojasläktingar finns inte heller med så det får jag väl skriva i någonstans! Baksidan kanske ??
    Absolut, skriv sådant ni inte testat också. Inte så kul om hon får allergiska reaktioner där för någon av er.
  • Mela78
    Tibell skrev 2010-09-29 20:23:22 följande:

Jag fick göra några egna rader på lappen då allt inte fanns med. Men försök få med på allt på framsidan, tänkte så att de inte missar om inte allt finns samlat eller de kopierar pappret eller något.
Svar på tråden Allergitråden