• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Tibell

Då gör jag så.
    Ni vars barn inte tål ärtor, soja, sojasläktingar...tål de bönor, linser jordnötter mm??
    Blev rätt snopen att jordnötter ens fanns med...det ska väl inte finnas på en förskola ändå??

Tycker denna lista är lite besvärlig. Hon står ju på en så stram kost att de mesta utan det på listan har vi ju inte ens testat. Massa olika frukter mm
    Vi ska ju ha möte med förskolepersonalen+köket så jag får ju ta upp detta med att de helst bara ger henne en frukt vi vet att hon tål för att vi ska slippa massa reaktioner nu första tiden. Eller kan man göra så??
    Om jag förstod saken rätt är vår minsting den första de har med multiallergi så de är lika nya på detta som jag.
    Har räknat med att det kommer bli en hel del missar..har det blivit så för era barn vid dagisstart ??
    Som tur är hon inte dunderkänslig men det kan vara nog så besvärligt med kliande eksem , magont, matvägran, dålig sömn mm

Måste ha varit veten hon reagerat på. Hon är nämligen lite hård i magen igen..likadant igår. Trots att hon får vuxendos lactolus som hon brukar bajsa bra av!!
    Sambon trodde det kanske kunde vara oljan i vällingen hon fick i eftermiddags. Och det kan han ju ha rätt i. Men hon har ju fått det hundra ggr innan utav att reagera så kraftigt. Så bara för att få tyst på honom får jag ge henne en likadan flaska imorgon och se vad som händer !!!

• ViFrånLandet
    Tibell skrev 2010-09-29 20:55:48 följande:
    Då gör jag så.
    Ni vars barn inte tål ärtor, soja, sojasläktingar...tål de bönor, linser jordnötter mm??
    Blev rätt snopen att jordnötter ens fanns med...det ska väl inte finnas på en förskola ändå??

Tycker denna lista är lite besvärlig. Hon står ju på en så stram kost att de mesta utan det på listan har vi ju inte ens testat. Massa olika frukter mm
    Vi ska ju ha möte med förskolepersonalen+köket så jag får ju ta upp detta med att de helst bara ger henne en frukt vi vet att hon tål för att vi ska slippa massa reaktioner nu första tiden. Eller kan man göra så??
    Om jag förstod saken rätt är vår minsting den första de har med multiallergi så de är lika nya på detta som jag.
    Har räknat med att det kommer bli en hel del missar..har det blivit så för era barn vid dagisstart ??
    Som tur är hon inte dunderkänslig men det kan vara nog så besvärligt med kliande eksem , magont, matvägran, dålig sömn mm
    Oj, nej nötter ska väl inte få finnas varken på förskolan eller i skolan..?

Vi bor i en yttepytte liten by så det kanske är annorlunda än om man bor på ett större ställe men här ger dagis ingenting utan att fråga oss först, om det inte står med på hans "detta FÅR Gabriel äta"-lista (där jag skrivit ner vad vi hittills testat och kommit fram till att han tål). Vi har lyxen att ha egen kokerska så hon ber oss alltid läsa innehållsförteckningen om hon är osäker Glad Hittills har han reagerat två gånger på dagis, tror dock det var falska reaktioner då vi provocerat med vetestärkelse några dagar innan... (Men de ger inte längre nektarin eller korv, ifall att det var en riktig reaktion).
    Kan nämna att de köpt in nya plasttalltikar och pipmuggar till G, de har även separat stekpanna etc till honom så de tar det verkligen på allvar!
  • Allrona

På dagislappen fyllde jag i nötter osv eftersom vi inte har testat det. Vill ju inte att hon ska prova det där första gången. Sen tyckte jag lappen var ganska dålig. Väldigt lite plats att skriva så jag kryssade för de alternativ som fanns och skrev sen stort "se separat papper för fler allergier".
    Blev glad idag då jag fick veta att de kommer byta smör till alla barn på dagis till det som min dotter tål. En sak mindre att blanda ihop

• Allrona

Vet någon om man kan göra egen sorbet utan ägg och mjölk? Dottern ska på kalas i helgen och de ska bjuda på glasstårta och det mest lika att ta med till henne borde väl vara sorbet? Kollade sorben som fanns i affären men alla innehöll guar. Letade sen recept på nätet men alla jag hittade innehöll ägg Annars får hon havregrädde och frukt så det blir nog bra ändå

• Kavat
    Allrona skrev 2010-09-29 21:56:24 följande:
    Vet någon om man kan göra egen sorbet utan ägg och mjölk? Dottern ska på kalas i helgen och de ska bjuda på glasstårta och det mest lika att ta med till henne borde väl vara sorbet? Kollade sorben som fanns i affären men alla innehöll guar. Letade sen recept på nätet men alla jag hittade innehöll ägg Annars får hon havregrädde och frukt så det blir nog bra ändå
    Lättaste är att mixa frusna hallon och banan och ev. söta med florsocker, men här finns mer förslag: www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b98965p1170559.html
    och kolla utanallt.blogspot.com/search/label/Glass
  • Miralicia
    Allrona skrev 2010-09-29 21:56:24 följande:
    Koka sockerlag (typ 1 del vatten, 2 delar socker + ev lite pressad citron) som får svalna och sen mixa bär och sockerlag och frys. Blir klart bäst i glassmaskin, men funkar att frysa vanligt också, men rör ofta under tiden den fryser så det inte bara blir en isklump.
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Tibell

Nu måste jag höra med er som är kunniga inom allergier och astma!
    Läkaren misstänker att lillstump har någon form av astma, antagligen infektionsastma, eftersom hon vid 2 epidoser haft långvarig hosta ( den längsta i 2½ månad ) + att hon blir väldigt rosslig och får något ansträngd och pipig andning ibland.,.,hon hostar även vid ansträgning..med eller utan förkylning!
    Den senaste gången vi testade vete i fler än 1 dag fick vi avsluta eftersom hon blev sjuk och fick denna jobbiga hosta.
    Denna vecka har hon fått vete i tisdags och igår. Idag vaknar hönan upp med riktigt otäck hosta och rosslar. Ser även ut som att hon har lite jobbigt med utadningen..hon liksom pressar ut den lite. Kan vara en nojjig mamma som ser i syne med men du ser tydligt hur hon andas utanpå alla kläder!
    Kan denna dumma hosta har något samband med vete?? Eller är det helt omöjligt?? Ingen annan i familjen är förkyld ( inte hon heller egentligen) så hostan kom bara huxlux.
    Vad tror ni ??

• Mama Law
    Tibell skrev 2010-09-30 07:55:36 följande:
    Läkaren misstänker att lillstump har någon form av astma, antagligen infektionsastma, eftersom hon vid 2 epidoser haft långvarig hosta ( den längsta i 2½ månad ) + att hon blir väldigt rosslig och får något ansträngd och pipig andning ibland.,.,hon hostar även vid ansträgning..med eller utan förkylning!
    Den senaste gången vi testade vete i fler än 1 dag fick vi avsluta eftersom hon blev sjuk och fick denna jobbiga hosta.
    Denna vecka har hon fått vete i tisdags och igår. Idag vaknar hönan upp med riktigt otäck hosta och rosslar. Ser även ut som att hon har lite jobbigt med utadningen..hon liksom pressar ut den lite. Kan vara en nojjig mamma som ser i syne med men du ser tydligt hur hon andas utanpå alla kläder!
    Kan denna dumma hosta har något samband med vete?? Eller är det helt omöjligt?? Ingen annan i familjen är förkyld ( inte hon heller egentligen) så hostan kom bara huxlux.
    Vad tror ni ??
    Självklart kan hostan hänga ihop med veten då har hon astma pga allergin hoppas verkligen inte att det är så.
    Leo -03 Wiking -05 Alvin -06 Towa -07
  • Cs mamma
    Tibell skrev 2010-09-30 07:55:36 följande:
    Vad tror ni ??
    När man har en allergisk reaktion så kan alla slemmhinnor tjockna och slemma igen så även lungor... finns flera barn som har så
    R.I.P Moffa! SMS:a BESEGRA 3697 till 72988 för att skänka 50 kr till Cancerfonden till hans minne
  • Cs mamma
    Miralicia skrev 2010-09-30 05:14:34 följande:
    Koka sockerlag (typ 1 del vatten, 2 delar socker + ev lite pressad citron) som får svalna och sen mixa bär och sockerlag och frys. Blir klart bäst i glassmaskin, men funkar att frysa vanligt också, men rör ofta under tiden den fryser så det inte bara blir en isklump.
    Och just i detta läget vill jag slå ett slag för JULA dom har en glassmaskin för 249kr som fick näst bäst i test (den har litet hål för ihällning var enda klagomålet och jag kan säga att även jag som har en med större hål använder tillbringare så jag ser inte problemet) Jag brukar göra supergod polkagrisglass, choklad och en himla massa annat med kokosmjölk
    R.I.P Moffa! SMS:a BESEGRA 3697 till 72988 för att skänka 50 kr till Cancerfonden till hans minne
Svar på tråden Allergitråden