• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Kavat
    2små2stora skrev 2010-10-01 21:25:42 följande:
    F---n jag tror min lille är allergisk/överkänslig mot mjölk han med Demon
    Gråter
  • t0va

Dag 4 på mjölkfri ersättning och Liten är mycket piggare, igår och idag har han bajsat massor och inte haft problem med gaser. Han har legat i soffan nu i 1.5timme och leker igår var det bara 2 utbrott men bägge var övertrötthet för han somnade när vi gick ut med vagnen och sov länge. 4.5timme istället för 20min :D

Så det känns som om han nog är allergisk mot mjölk, nu ska vi bara försöka övertala vården om det.  

• Mama Law
    Kavat skrev 2010-10-02 12:11:33 följande:
    Jag kan ju  bara tala för hur mina barn är och ja, de blir helt "knasiga" när de får i sig saker de inte tål. Men i perioder så är de helt opåverkade och då märker man en väldigt tydlig skillnad. Sen har jag nära barn på andra håll som som också betett sig "annorlunda" och då man utrett och misstänkt någon av bokstavkombinationerna. Men i en nära släktings fall så har laktosintoleransen vuxit bort vid 10 års ålder. (om någon inte vet så växer inte laktosintolerans bort, så jag misstänker ju starkt att han haft mjölkproteinallergi, men magen blev något bättre på laktosfritt liksom det blev för vår dotter.)

Om då W alltid är påverkad så tycker inte jag att det låter alls konstigt att ni misstänker ADHD. Sen känner inte jag W eller har sett hur han är utan kan bara prata för vad jag har sett på andra barn.
    Men däremot så tycker jag att om du är så osäker så som du låter så tycker jag absolut att ni ska göra en till utredning så att ni kan få hjälp, om det behövs. Oavsett så bör man väl kunna få hjälp, även om han inte får en diagnos?
    Kompisens barn har nyligen fått diagnos och de fick jätte bra hjälp av Bup tror jag det var samt medicin som gjorde skillnad som dag och natt på det barnet. Kan man inte få testa och se om det hjälper W, för oavsett så "mår han nog inte helt bra" själv.
    Å andra sidan så kan jag ibland känna att varför måste alla vara lika och anpassas in i samhället? Lite kluven, men det viktiga är ju att W får må bra och ni känner att ni kan hantera honom och är det inte så så måste ni väl kunna få hjälp med av "proffsen"?
    Mina barn w och a har allergier och astma båda två dock har inte a eksem men dom är som natt och dag i sitt sätt. a kan få utbrott men är en ängel jämfört med w. Dom äter samma mediciner så när på dosen och att w äter theralen också. Det är bara w som är som är outstanding. Så får se va som händer fram över.
    Leo -03 Wiking -05 Alvin -06 Towa -07
  • Mama Law
    JPL skrev 2010-10-01 20:12:03 följande:
    Min äldste hade nog haft en felaktig bokstavsdiagnos vid det här laget om vi inte upptäckt hans allergier vid 3,5 år. Han är fortfarande ganska speciell. Alla mina barn är mycket aktiva och sover lite, men om jag håller dem fria från allergisymtom så är det hanterbart.
    W har ju väldigt många allergier är också medicinerad upp över öronen. Men känner att det ligger mer bakom. Så här har han varit sen han va pytteliten. Tack så mycket för att du berättade.
  • Kavat
    Mama Law skrev 2010-10-02 13:45:42 följande:
    Mina barn w och a har allergier och astma båda två dock har inte a eksem men dom är som natt och dag i sitt sätt. a kan få utbrott men är en ängel jämfört med w. Dom äter samma mediciner så när på dosen och att w äter theralen också. Det är bara w som är som är outstanding. Så får se va som händer fram över.
    Alla barn är ju olika. Även om mina har samma allergier till viss del så reagerar de inte samma om de får i sig det. Men känner du så tycker jag inte du ska nöja dig med utredningen. Man känner sina egna barn bäst. Kram!
  • Mama Law
    Kavat skrev 2010-10-02 13:59:52 följande:
    Alla barn är ju olika. Även om mina har samma allergier till viss del så reagerar de inte samma om de får i sig det. Men känner du så tycker jag inte du ska nöja dig med utredningen. Man känner sina egna barn bäst. Kram!
    Ja annars lär jag nog alltid gå och fundera, men skulle en till utredning visa samma sak ja då är det så och det accepterar jag. Då är han bara en "jobbig unge" som psykologen uttryckte sig.
  • Evve81

Hej alla!
    Hoppas det är OK att jag ställer en fråga här. Har en son som är 2,5 år och ifrån slutet på sommaren fram till nu (är så fortfarande) så har hans ögon runnit. Vi har gjort allergitester på honom men de visar inget. Han klagar varje dag på att det kliar i ögonen och jag tar ju för givet att han säger som det är. Så ögonen rinner och han säger att det kliar. De rann samma tid i fjol med. Nu fick vi zyrlex att ge honom men det hjälpte inte så vi har nu fått ögondroppar. Doktorn sa från början att han är för liten för att ha såna allergier och nu när zyrlex inte hjälpte så sa hon att det inte är säkert att han är allergisk men eftersom besvären kom tillbaks tror vi såklart att det är allergi. Visst kan små barn vara pollen/pälsdjurs allergiska och att zyrlex inte hjälpte kan bero på att det inte funkade för honom eller???

Oj vad långt det blev. Tycker det har varit mycket lättare om testerna visat nåt för då har vi sluppit fundera. Dessutom tror vi att han är pälsdjurs allergisk vilket inte alls känns bra eftersom både mormor och farmor har hund. NU tyckte doktorn vi skulle undvika att träffa hundar ett tag eftersom han är "aktivt" allergisk

• ViFrånLandet
    Evve81 skrev 2010-10-03 07:34:48 följande:
    Hej alla!
    Hoppas det är OK att jag ställer en fråga här. Har en son som är 2,5 år och ifrån slutet på sommaren fram till nu (är så fortfarande) så har hans ögon runnit. Vi har gjort allergitester på honom men de visar inget. Han klagar varje dag på att det kliar i ögonen och jag tar ju för givet att han säger som det är. Så ögonen rinner och han säger att det kliar. De rann samma tid i fjol med. Nu fick vi zyrlex att ge honom men det hjälpte inte så vi har nu fått ögondroppar. Doktorn sa från början att han är för liten för att ha såna allergier och nu när zyrlex inte hjälpte så sa hon att det inte är säkert att han är allergisk men eftersom besvären kom tillbaks tror vi såklart att det är allergi. Visst kan små barn vara pollen/pälsdjurs allergiska och att zyrlex inte hjälpte kan bero på att det inte funkade för honom eller???

Oj vad långt det blev. Tycker det har varit mycket lättare om testerna visat nåt för då har vi sluppit fundera. Dessutom tror vi att han är pälsdjurs allergisk vilket inte alls känns bra eftersom både mormor och farmor har hund. NU tyckte doktorn vi skulle undvika att träffa hundar ett tag eftersom han är "aktivt" allergisk
    Vår son är drygt 13 månader och han är allrgisk/överkänslig mot hund och katt, det visar ingenting på tester men ungen får problem med andningen av hund och var konstant snorig, hostig och rosslig tills dess vi tog bort katterna... Så visst kan man vara allergisk mor pälsdjur fast man är liten! Vet inte hur det är med gräs/pollen etc men antar att det är samma med det... Tester är inte speciellt säkra, vi är en del här i tråden vars barn reagerar på diverse saker utan att det för den sakens skull visas på prick, rast eller patch.

Hoppas ni kommer fram till vad sonen inte tål och att ni kan få den hjälp ni (han) behöver!
  • Tillalamm

En liten fråga till älsklingen87:

Läste någonstans att din flicka har prickar runt munnen. Har hon bara prickar där eller har hon eksem/prickar på fler ställen på kroppen?

Undrar därför att min plutt har ju prickar runt munnen men inte någon annanstans. På hans BVC avfärdade de därmed prickarna som uppkommna ur en kombination av napp och salivutsöndring.  Men jag vet inte jag...

• Tibell
    Tillalamm skrev 2010-10-03 21:15:29 följande:
    En liten fråga till älsklingen87:

Läste någonstans att din flicka har prickar runt munnen. Har hon bara prickar där eller har hon eksem/prickar på fler ställen på kroppen?

Undrar därför att min plutt har ju prickar runt munnen men inte någon annanstans. På hans BVC avfärdade de därmed prickarna som uppkommna ur en kombination av napp och salivutsöndring.  Men jag vet inte jag...
    Ja vi vet nu med säkerhet att hennes prickar runt munnen beror på allergi mot vete. Hon kan även få någon enstaka prick runt munnen pga av fkt eller olika sorters frukter..men aldrig så mycket som av vete

Hon har haft väldigt mycket problem med torr hy och massa eksem pga av allergi.
    Men just denna gång kom det endast prickar runt munnen ( samt de andra symtomen)
    Kanske något små prickig på mage och bål..men bara svaga ljusrosa prickar så inget vi brydde oss något vidare om!

Använder han mycket napp?? Våran dotter nappen bara när hon somnar och sedan sover hon vidare utan det. Väldigt sällan hon använder den när hon är vaken..bara om hon ska vara och leka när storasystern leker med små saker eller med lera.
    Så i hennes fall vore det konstigt om det hade med nappen att göra
Svar på tråden Allergitråden