• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Kavat
    Angel Gbg skrev 2010-10-25 21:23:09 följande:
    Jag hade ett hallelujamoment idag! Hade tid med en dietist på Östra och skeptiker som jag är väntade jag mig noll men träffade en mycket kunnig dam som dessutom var jävligt trevlig och levde efter devisen, det går alltid att säga att barn inte reagerar men man kan säga mindre vanligt. Hon sa klart att barn som är veteallergiker kan reagera på glukossirap och en hel del annat. Har fått med massor med papper hem som jag ska kolla igenom.

Kavat: Dejt i slutet av veckan/helgen?
    Nice med kunnig dam! Trevligt när de inte motsäger sig verkligheten.

Nja, tror det blir för full rulle ändå inför söndagen då vi får hem en massa släkt. Så måndag?
  • tes 75
    Kavat skrev 2010-10-25 19:42:24 följande:
    Jag hade inte gett. Har för mig att min son reagerade på glutenfri spagetti med isolerat ärtprotein. Men min son har ju alltid varit superkänslig. Men jag ser ingen anledning till att chansa just under en utredning.
    ok, tack för feedback! 
  • AAEV
    FrökenLindström skrev 2010-10-26 12:40:24 följande:
    Vifrånlandet: Lactacyd innehåller mjölk, tål han det?`
    Eller nu blev jag osäker. Vet att doktorn sa att vi inte skulle använda den på E.
    Minns också att jag läste en artikel för ett tag sen om en tjej som var jordnötsallergiker och använde lactacyd som tydligen innehöll jordnötsolja. Hon blev såklart jättedålig.
    Kanske kan vara värt att kolla upp? Be dom byta tvål ett tag o se om det blir bättre...
  • Kavat
    FrökenLindström skrev 2010-10-26 12:40:24 följande:
    Vifrånlandet: Lactacyd innehåller mjölk, tål han det?`
    ? Osäker men har för mig att den innehåller mjölksyra och det har inget med mjölkprotein att göra utan är det som bildas i kroppen t.ex. Eller innehåller den verkligen mjölk?
    Däremot är jordnötsolja värt att kolla upp!
  • JPL

G ska på sitt första skoldisco och nu dagen innan blir jag beordrad om vad jag ska sända med till honom. (Jag hade mailat dem och frågat vid ett tidigare skede men de säger sig inte ha fått det). Angående chips sa jag det ju måste finnas många mjölkallergiker så det kunde vara lämpligt att ha bara mjökfria chips. Det gick då inte alls. Han får inte ens en egen skål utan ska ta ur de vanliga. Vaf***

• Kavat
    JPL skrev 2010-10-26 14:36:55 följande:
    G ska på sitt första skoldisco och nu dagen innan blir jag beordrad om vad jag ska sända med till honom. (Jag hade mailat dem och frågat vid ett tidigare skede men de säger sig inte ha fått det). Angående chips sa jag det ju måste finnas många mjölkallergiker så det kunde vara lämpligt att ha bara mjökfria chips. Det gick då inte alls. Han får inte ens en egen skål utan ska ta ur de vanliga. Vaf***
    Demon Tillmötesgående? NOT!
  • JPL
    Kavat skrev 2010-10-26 14:57:18 följande:
    Demon Tillmötesgående? NOT!
    Hon är tyvärr sådan. Som tur är byter man lärare när man slutar förskoleklass och börjar i etten. Ett år hade jag tänkt att hålla ut. Men vad gör jag nu? Låtsas som inget? Ringer rektorn? Min G kan klara ett kontaminerat disco då och då men det tyder ju på en enorm okunskap.
  • Kavat
    JPL skrev 2010-10-26 15:02:51 följande:
    Hon är tyvärr sådan. Som tur är byter man lärare när man slutar förskoleklass och börjar i etten. Ett år hade jag tänkt att hålla ut. Men vad gör jag nu? Låtsas som inget? Ringer rektorn? Min G kan klara ett kontaminerat disco då och då men det tyder ju på en enorm okunskap.
    Skickar med honom en egen chipspåse? Och meddelar det när du kommer så du får ta "smällen".

Vet inte hur jag hade gjort med rektor mm... Det beror nog på vad du orkar.
  • AAEV
    Kavat skrev 2010-10-26 14:16:50 följande:
    ? Osäker men har för mig att den innehåller mjölksyra och det har inget med mjölkprotein att göra utan är det som bildas i kroppen t.ex. Eller innehåller den verkligen mjölk?
    Däremot är jordnötsolja värt att kolla upp!
    Som sagt, jag blev väldigt osäker nu. DEt blir lite virrigt i huvudet ibland.
Svar på tråden Allergitråden