• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Miralicia
    susieQ skrev 2010-10-26 20:11:47 följande:
    Kollade på flaskan. Det står milk protein, och även om engelskan stundom är lite knagglig så kan jag inte tänka mig att jag har översatt det fel
    Så, det kan ju helt klart vara boven, men ni har ju hittat en bra lösning på problemet. Håller tummarna att det var så "enkelt" och att han blir bra nu!
    Det är inte en gammal flaska du har då?
    För några veckor sedan i varje fall (när jag senast var inne på deras hemsida för att länka till en annan som frågade kring det) så poängterade de på deras hemsida att den inte innehöll mjölkprotein (och nu är sidan under omkonstruktion så det går inte att kolla här hemifrån) men däremot mjölksyra.

Men tidigare innehöll den mjölkprotein - tror de gjorde om den till utan runt 2008 nån gång har jag för mig.

(Eller så har de bytt recept på den igen så att den på nytt innehåller mjölkprotein Obestämd)
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • ViFrånLandet
    Miralicia skrev 2010-10-26 20:26:59 följande:
    Det är inte en gammal flaska du har då?
    För några veckor sedan i varje fall (när jag senast var inne på deras hemsida för att länka till en annan som frågade kring det) så poängterade de på deras hemsida att den inte innehöll mjölkprotein (och nu är sidan under omkonstruktion så det går inte att kolla här hemifrån) men däremot mjölksyra.

Men tidigare innehöll den mjölkprotein - tror de gjorde om den till utan runt 2008 nån gång har jag för mig.

(Eller så har de bytt recept på den igen så att den på nytt innehåller mjölkprotein Obestämd)
    Får kolla på flaskan de har på dagis helt enkelt! Kanske är det något annat i den han inte tål annars? Hans allergilista utökas ju ständigt och som sagt reagerar han på en del våtservetter och blöjor (bla Liberos) så det är väl ingen omöjlighet det heller...

Sambon påpekade precis att han är väldigt rödflammig i ansiktet mellan varven när han kommit hem från dagis, kanske använder de samma tvål i ansiktet..? Får ta ett snack med dem och höra!

Såg förresten när jag googlade att det kommit en ny, krämigare Lactacyd, kanske finns det mjölkprotein i den?
  • ViFrånLandet
    Snutten skrev 2010-10-26 19:07:01 följande:
    Är det någon här vars barn har haft perioral dermatit?
    Googlade också, är ju lite olika illa på bilderna man får upp men visst påminner Gabriels utslag om dem mellan varven, är lite sådär torrknottrig han blir ner över hakan, halsen också...
  • Snutten
    Angel Gbg skrev 2010-10-26 20:23:57 följande:
    Gjorde en google sök och ja så har C när jag säger prickar runt munnen, hon hade senast så i helgen
    Jo men är det som små små blåsor som sitter runt munnen men inte precis runt läpparna? Det finns en bild i mitt galleri när hon hade en släng av detta sist. Men då trodde jag att det berodde på allergi. Det läker inte ut på några dagar utan man har ofta utslagen i flera månader. Ska ringa hud imorgon enl A-C.
  • trållmor
    Tjorvelina skrev 2010-10-26 15:53:01 följande:
    Hejsan!

Är det någon här inne som har barn med köldallergi (köldaurtika) Stavning???
    Det verkar som att Timon har utvecklat köldallergi Men inget vi har hunnit prata med läkarna om än...
    Mattis -06, Aliina & Timon -07, Neelah 3/12 -09
  • Cs mamma
    Snutten skrev 2010-10-26 20:51:06 följande:
    Jo men är det som små små blåsor som sitter runt munnen men inte precis runt läpparna? Det finns en bild i mitt galleri när hon hade en släng av detta sist. Men då trodde jag att det berodde på allergi. Det läker inte ut på några dagar utan man har ofta utslagen i flera månader. Ska ringa hud imorgon enl A-C.
    Ok då är det inte samma även om det ser väldans likt ut. För det C har går bort på dagar (2-4 ca). Ring hud och se om det fungar med egenremiss eller om du måste be AC om en
    R.I.P Moffa! SMS:a BESEGRA 3697 till 72988 för att skänka 50 kr till Cancerfonden till hans minne
  • JPL
    Allrona skrev 2010-10-26 15:19:46 följande:
    JPL - hjälp vad dåligt av läraren! Jag hade nog kontaktat rektorn. Inte ska de väl diskriminera allergiker så! Alternativet är ju att skicka med egna chips men jobbigt för honom att hålla reda på dem hela kvällen.
    Fast om jag sänder med pannkakor, "grädde" och sylt och knappt de klarar av juice, popcorn och en sorts chips så har jag ärligt talat ingen lust att ta chipsen på mitt ansvar också. Dessutom ska han gå i den skolan i tio år så det gäller att komma rätt från början tror jag. Får väl ringa rektorn då då ...
  • Lalalong

Väntar nu på att klaras läkare ska ringa upp och ge oss svar på proverna som togs för två veckor sen. Jag tror inte dom kommer visa något alls. Men jag vet ju också att mjölkallergi tex inte alltid visar sig på blodprov så vi kommer fortsätta köra mjölkfritt ändå. Klara är nu mycket väl införstådd med att hon inte får äta mjölk och undrar om det finns mjölk i allt hon ser. Men det är svårt när barnen är så här stora... Hon får inte i sig mycket kalcium eftersom hon vägrat dricka havre/soja/rismjölk. Vill inte äta soja yoghurt och när vj äter middag vägrar hon sås och sånna saker som kanske innehåller mejeriprodukter.
    Så jag hoppas att hennes vitaminer är tillräckliga!

• trållmor

Någon som vet någonting om torrglukos? Vi hittade det i en innehållsförteckning, och hittar det inte någonstans om vad det är för nåt...

Mattis -06, Aliina & Timon -07, Neelah 3/12 -09
Svar på tråden Allergitråden