• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Allrona

JPL - hjälp vad dåligt av läraren! Jag hade nog kontaktat rektorn. Inte ska de väl diskriminera allergiker så! Alternativet är ju att skicka med egna chips men jobbigt för honom att hålla reda på dem hela kvällen.

• Tjorvelina

Hejsan!

Är det någon här inne som har barn med köldallergi (köldaurtika) Stavning???

Glad att´jag fick Springsteen biljetter!!! 12:e o 13:e gången 5 o 7:e juni 09
  • ViFrånLandet
    FrökenLindström & K Kavat: Tänkte skicka med våtservetter till dagis imorgon, kan de använda dem så länge. Märker vi att han inte längre blir röd beror det ju sannolikt på Lactacyden, annars får vi fortsätta att leka detektiver...
  • Miralicia

Lactacyd innehöll mjölkprotein (av något slag) tidigare, men inte sen något/några år tillbaka. numera endast mjölksyra som inte har något med mjölk att göra.

Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • susieQ

Lactacyd innehåller mjölkprotein. Kollade nyss. Har inte följt hela diskussionen så jag vet inte riktigt vilken allergi vi talar om, men mjölk har väl de flesta här :-/

Sitter här och funderar och funderar. Vi har provocerat med havre i förrgår och igår. Direkt efter intag har han fått hudrodnader precis som han fått av mjölk och annat tidigare. Dessa försvinner dock snabbt och är inget han lider av. Annars så har ju Olof mest sena reaktioner. Inatt har han sovit uruselt och han och jag hamnade på soffan till sist och då kom haan till ro en stund åtminstone. i EFtermiddag har han verkligen varit på uruselt humör, skriker gråter och är allmänt sur och grinig för allt. Magen verkar inte börjat bråka ännu i alla fall. Bajset är som vanligt. Vet inte om jag ska fortsätta ytterligare nån dag med havren eller om jag ska tro att detta är en reaktion. Åh, ibland önskar jag att Olof haft snabba reaktioner med nässelfeber eller nåt, så kanske det hade varit lättare att komma på allergierna. Men samtidigt är jag glad att det inte är så...

Är det nån som har nåt råd ang havren? Kan tillägga att jag har gjort gröt på sempers rena havre och gett honom.

• ViFrånLandet
    susieQ skrev 2010-10-26 16:55:23 följande:
    Lactacyd innehåller mjölkprotein. Kollade nyss. Har inte följt hela diskussionen så jag vet inte riktigt vilken allergi vi talar om, men mjölk har väl de flesta här :-/
    Har du kollat på flaskan eller vart såg du det? Försöker nämligen få tag i fulla innehållsförteckningen via google bl.a. men lyckas inte... Hinner inte läsa på förskolans flaska imorgon när jag lämnar, får kika när jag hämtar, men som sagt kommer jag tala om för dem att använda våra medtagna våtservetter tills vidare...

Tack alla för ert engageman, ni är som vanligt helt underbara Skrattande
  • susieQ
    ViFrånLandet skrev 2010-10-26 19:59:41 följande:
    Har du kollat på flaskan eller vart såg du det? Försöker nämligen få tag i fulla innehållsförteckningen via google bl.a. men lyckas inte... Hinner inte läsa på förskolans flaska imorgon när jag lämnar, får kika när jag hämtar, men som sagt kommer jag tala om för dem att använda våra medtagna våtservetter tills vidare...

Tack alla för ert engageman, ni är som vanligt helt underbara Skrattande
    Kollade på flaskan. Det står milk protein, och även om engelskan stundom är lite knagglig så kan jag inte tänka mig att jag har översatt det fel
    Så, det kan ju helt klart vara boven, men ni har ju hittat en bra lösning på problemet. Håller tummarna att det var så "enkelt" och att han blir bra nu!
  • ViFrånLandet
    susieQ skrev 2010-10-26 20:11:47 följande:
    Kollade på flaskan. Det står milk protein, och även om engelskan stundom är lite knagglig så kan jag inte tänka mig att jag har översatt det fel
    Så, det kan ju helt klart vara boven, men ni har ju hittat en bra lösning på problemet. Håller tummarna att det var så "enkelt" och att han blir bra nu!
    Men äsch då Obestämd Fast det är klart, hellre att det är tvålen än något annat han reagerar på! Tusen tack för att du kollade! Glad
  • Cs mamma
    Snutten skrev 2010-10-26 19:07:01 följande:
    Är det någon här vars barn har haft perioral dermatit?
    Gjorde en google sök och ja så har C när jag säger prickar runt munnen, hon hade senast så i helgen
    R.I.P Moffa! SMS:a BESEGRA 3697 till 72988 för att skänka 50 kr till Cancerfonden till hans minne
Svar på tråden Allergitråden