• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Kavat
    Lalalong skrev 2010-10-27 08:35:26 följande:
    Väntar nu på att klaras läkare ska ringa upp och ge oss svar på proverna som togs för två veckor sen. Jag tror inte dom kommer visa något alls. Men jag vet ju också att mjölkallergi tex inte alltid visar sig på blodprov så vi kommer fortsätta köra mjölkfritt ändå. Klara är nu mycket väl införstådd med att hon inte får äta mjölk och undrar om det finns mjölk i allt hon ser. Men det är svårt när barnen är så här stora... Hon får inte i sig mycket kalcium eftersom hon vägrat dricka havre/soja/rismjölk. Vill inte äta soja yoghurt och när vj äter middag vägrar hon sås och sånna saker som kanske innehåller mejeriprodukter.
    Så jag hoppas att hennes vitaminer är tillräckliga!
    600 mg kalcium om dagen, kolla tabletterna.
    Det finns faktiskt tuggkalciumtabletter med smak, men de innehåller sorbitol som min dotter reagerade med blod fårn magen av! Det finns även andra med smak på  hälsokost mm till barn med smak, för att komplettera.
  • Lalalong
    Kavat skrev 2010-10-27 09:03:54 följande:
    600 mg kalcium om dagen, kolla tabletterna.
    Det finns faktiskt tuggkalciumtabletter med smak, men de innehåller sorbitol som min dotter reagerade med blod fårn magen av! Det finns även andra med smak på  hälsokost mm till barn med smak, för att komplettera.
    Ah, tack! Det ska jag kolla!!
    Oj... jag äter tuggkalciutabletter nu eftersom jag är gastric bypass opererad och behöver ectra kalcium. Som tur är har jag inte blött... Tyst. Stackars din tös!!
    Klara har vitamintabletter som är mjuka och smakar godis... Kalle Anka tabletter eller nåt sånt.

Testerna visade inte på någon mjöllkallergi. Men det visar ju inte alltid och K är bättre i magen så vi fortsätter med det.
    Däremot visade det allergi mot äpple. Inte så förvånad för hon blir röd runt munnen av det och sist klagade hon på ont INNE i munnen och på tungan! Sen dess har hon inte fått mer äpple. Läskigt. Men det känns ju rätt lätt att undvika. Man får vara noga bara så man läser på allt som är lite fruktigt. Äpple är väl typisk en sån frukt som dom blandar ut safter och sylt och sånna saker med kan jag tänka mig. Hade det inte varit för att hon fick ont inne i munnen sist så hade det kanske heller inte varit super kinkigt med äpple, för hon låg inte högt på det och så. Men tycker det är räligt när hon får ont i tungan... tänk om den svullnar.

Sen visade det lite förvånande på hasselnötter. Det låg dessutom högre än äpple. Fick utskriver kortisontabletter som vi alltid ska ha hemma.
    Men läkaren sa här också att om det kändes OK så skulle vi ändå testa oss fram med lite lite och se hur hon reagerar. Om det bara är med utslag eller om det är värre (men då så klart ha tabletterna redo). Men jag vet inte om jag vågar... reaktion på nötter kan ju vara väldigt stark och jag vet faktiskt inte om K ätit något med nötter innan. Så även om hon aldrig haft en kraftig reaktion på något innan så är det inte säkert att hon inte får så stark reaktion ändå, hon har kanske aldrig fått det i sig så att hon har kunnat reagera. Om ni förstår hur jag menar? Eller är jag bara överneurotisk nu?
    Klara 060504, Alva 100117
  • Snutten
    Lalalong skrev 2010-10-27 09:08:53 följande:
    Ah, tack! Det ska jag kolla!!
    Oj... jag äter tuggkalciutabletter nu eftersom jag är gastric bypass opererad och behöver ectra kalcium. Som tur är har jag inte blött... Tyst. Stackars din tös!!
    Klara har vitamintabletter som är mjuka och smakar godis... Kalle Anka tabletter eller nåt sånt.

Testerna visade inte på någon mjöllkallergi. Men det visar ju inte alltid och K är bättre i magen så vi fortsätter med det.
    Däremot visade det allergi mot äpple. Inte så förvånad för hon blir röd runt munnen av det och sist klagade hon på ont INNE i munnen och på tungan! Sen dess har hon inte fått mer äpple. Läskigt. Men det känns ju rätt lätt att undvika. Man får vara noga bara så man läser på allt som är lite fruktigt. Äpple är väl typisk en sån frukt som dom blandar ut safter och sylt och sånna saker med kan jag tänka mig. Hade det inte varit för att hon fick ont inne i munnen sist så hade det kanske heller inte varit super kinkigt med äpple, för hon låg inte högt på det och så. Men tycker det är räligt när hon får ont i tungan... tänk om den svullnar.

Sen visade det lite förvånande på hasselnötter. Det låg dessutom högre än äpple. Fick utskriver kortisontabletter som vi alltid ska ha hemma.
    Men läkaren sa här också att om det kändes OK så skulle vi ändå testa oss fram med lite lite och se hur hon reagerar. Om det bara är med utslag eller om det är värre (men då så klart ha tabletterna redo). Men jag vet inte om jag vågar... reaktion på nötter kan ju vara väldigt stark och jag vet faktiskt inte om K ätit något med nötter innan. Så även om hon aldrig haft en kraftig reaktion på något innan så är det inte säkert att hon inte får så stark reaktion ändå, hon har kanske aldrig fått det i sig så att hon har kunnat reagera. Om ni förstår hur jag menar? Eller är jag bara överneurotisk nu?
    Man ska vara försiktig med nötter MEN allergitester är inte helt tillförlitliga som du skrev och kan precis som de itne visar på en allergi även visa på allergi fast man inte har det. Att det kliar i munnen av äpple beror förmodligen på något som kallas oralt allergi symtom och är ofarligt men obehagligt. Det kliar i munnen men blir inte värre. Tillagat äpple brukar gå bra som i sylt, paj osv. Är du helt säker på att hon inte fått i sig hasselnötter i någon kaka eller choklad eller så? Om man vill testa med nötter kan man dutta lite med en nöt på insidan läppen och se vad som händer. Alltså inte äta den utan bara testa där. Om man inte reagerar då så har man sannolikt ingen jätteallvarlig allergi. Ni behöver ju inte äta det ändå men om du vet att hon inte reagerar då behöver du iallafall inte oroad dig över luftburet eller spår av. Om man inte äter mjölkprodukter är det oftast inget problem att undvika nötter eftersom man ändå inte äter choklad, kakor osv eftersom de ofta innehåller mjölk tillsammans med nötterna.

Är hon pollenallergisk? Björk, äpple och hasselnöt hänger ofta ihop. 
  • Kavat

*Jublar* Jag är klar med vb-ansökan! Jag kunde nog skrivit/begärt mer osv, men någonstans får man sluta. Så skönt att ha den biten avklarad, har hänt över mig i flera månader. Återigen ska det bli intressant att se hur de bedömmer den Denna gång har jag åtminstonde lite mer stöd i KO och annat och jag har en ny kontakt på fk om jag förstod det rätt, kan nog inte blir sämre hoppas jag.

Tack alla ni som hjälpt mig! Hjärta

• 2små2stora

Nötter är lurigt. J visade ingenting på pricktesten, fick smaka en kaka som vi bakat själva med hasselnötter och får nässelutslag på armar, rygg och mage. 

~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • Snutten
    Blå Flygare skrev 2010-10-27 13:32:06 följande:
    Jag undrar vad S har för utslag, inte för jag tror det är allergiskt men kan det vara atopiskt? : www.familjeliv.se/Forum-3-22/m55278590.html
    De första bilderna är mollusker. Det är jag HELT säker på. Särskilt då de har den där lilla hålet eller gropen i mitten. Ibland är det så att precis innan de försvinner så blossar det upp massor och sedan försvinner de. *Hoppas på det*. Man kan testa att behandla dem med hibiscrub.

De andra har jag ingen aning om vad det kan vara. Ser ut som små blåsor. Har du frågat A-C? 
  • Blå Flygare
    Snutten skrev 2010-10-27 16:05:25 följande:
    De första bilderna är mollusker. Det är jag HELT säker på. Särskilt då de har den där lilla hålet eller gropen i mitten. Ibland är det så att precis innan de försvinner så blossar det upp massor och sedan försvinner de. *Hoppas på det*. Man kan testa att behandla dem med hibiscrub.

De andra har jag ingen aning om vad det kan vara. Ser ut som små blåsor. Har du frågat A-C? 
    Hoppas, hoppas, hoppas. Hon har ju haft dem länge nu!

När vi var till A-C hade hon bara en blaffa, och dum som jag var så frågade jag inte då.
  • Snutten

Vi ska till hud på fredag med prickarna runt Siris mun. Hoppas de har något vettigt att säga. Sköterskan var iallafall oerhört snorkig när jag ringde dit. VARFÖR måste man stånga sig blodig hela tiden???

• Cs mamma

Jag vill bara berätta om mitt samtal med Malaco idag... ALL deras glukos-fruktossirap är från vete! Men när jag förklarade varför dom bör byta till majs och sen skriva ut det, och verkligen pekade på vilken marknadsfördel det var så lät hon helt exalterad så vem vet.... i framtiden kanske julskum funkar =)

R.I.P Moffa! SMS:a BESEGRA 3697 till 72988 för att skänka 50 kr till Cancerfonden till hans minne
Svar på tråden Allergitråden