• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • ViFrånLandet

God kväll på er!

Lactacyden på dagis innehöll inget mjölkprotein vad jag kunde se men de lät bli den idag ändå och använde våtservetterna vi tagit med istället. Och vi fick hem en pojk som var superfin i rumpan, inte minsta lilla tendens till rött! Skrattande Så jag antar att det är något annat i innehållet som han är känslig emot... Eller om det var en tillfällighet, det får väl tiden utvisa i så fall.

• susieQ

Hmm, får nog se över våra tvålvanor här hemma, vi har två flaskor lactacyd som båda innehåller mjölkprotein. Har vi haft dem sen 2008...? Jaja, jag får iallafall en bra grund att stå på när jag ska försöka tala om för maken att tvålen är inte på väg att ta slut om man har fyra oöppnade flaskor hemma Han är en bunkrare av rang!

Ledsen Vifrånlandet om jag vilseledde dig!

• ViFrånLandet
    susieQ skrev 2010-10-27 21:25:13 följande:
    Ledsen Vifrånlandet om jag vilseledde dig!
    Absolut ingen fara Glad Det hade ju lika gärna kunnat varit en gammal flaska de hade, jag menar, tvål har väl inget bäst före-datum så det vore ju inte helt omöjligt...
  • Mama Law
    Kavat skrev 2010-10-27 10:25:01 följande:
    *Jublar* Jag är klar med vb-ansökan! Jag kunde nog skrivit/begärt mer osv, men någonstans får man sluta. Så skönt att ha den biten avklarad, har hänt över mig i flera månader. Återigen ska det bli intressant att se hur de bedömmer den Denna gång har jag åtminstonde lite mer stöd i KO och annat och jag har en ny kontakt på fk om jag förstod det rätt, kan nog inte blir sämre hoppas jag.

Tack alla ni som hjälpt mig! Hjärta
    Håller tummarna!

Min är äntligen lämnad för beslut. Så bara beslutet har kommit ska jag skicka in den nya ansökan. Nu när jag lus läst svenska celiaki förbundets vårdbidrags häfte har jag hittat mycket smått och gått att ta upp och kunna styrka mina argument med.... ska denna gång ha ett privat möte för att kunna förklara ingående hur MYCKET jobb och tid allt faktiskt är och tar.
    Leo -03 Wiking -05 Alvin -06 Towa -07
  • saffe
    Angel Gbg skrev 2010-10-27 19:23:07 följande:
    Jag vill bara berätta om mitt samtal med Malaco idag... ALL deras glukos-fruktossirap är från vete! Men när jag förklarade varför dom bör byta till majs och sen skriva ut det, och verkligen pekade på vilken marknadsfördel det var så lät hon helt exalterad så vem vet.... i framtiden kanske julskum funkar =)
    Låter lovande!
  • Blå Flygare

Var till bvc idag för utslagen. Hon trodde inte att alla röda fläckarna (om än flera) var mollusker, och blafforna trodde hon var vanligt eksem. Hon var lite osäker, så jag kanske borde ringt till barnmedicin ist. Nu fick jag iaf två sorters kortisonkräm att smörja med, och om det inte blir betydligt bättre till på måndag ska jag höra av mig. Men då ringer jag barnmedicin.

Fick med mig en liten bok om eksem, ska läsa igenom den. Har redan hittat lite saker som var nytt för mig. Har väl inte velat se att S har eksem, bara tänkt att hon har torr hud. Hon har ju haft eksem några ggr innan, och säkert lite på gränsen ibland som jag inte velat kalla eksem.

En av sakerna jag dock ser blir svår var avrådan från ylle. Jag älskar ull! Det var räddningen förra vintern när det var så kallt. Och denna vinter hör man ju bara ska blir så kall. S reagerade inte på ull förra vintern, men då var ju huden mycket finare. Jag hade minimundus och den är verkligen mjuk, mycket bättre än t.ex. det som säljs på coop (pierre robert). Nu är jag på väg att beställa ett nytt ullunderställ eftersom förra årets är aningens litet och jag gärna vill ha ett extra (bl.a. för att S inte vill ha det som är från coop - antagligen för att det är sticksigt). Vågar jag beställa? Annars tar jag gärna emot tips! Silkesunderställ under ull?

Jag har själv torr hud och på gränsen till eksem, men jag upplever att en bra mjuk ull är bra för huden, att ha bomull mot huden känns visserligen bra för stunden, men jag tycker det torkar ut huden mer än när man har ull.

• Snutten
    Blå Flygare skrev 2010-10-28 21:02:13 följande:
    Var till bvc idag för utslagen. Hon trodde inte att alla röda fläckarna (om än flera) var mollusker, och blafforna trodde hon var vanligt eksem. Hon var lite osäker, så jag kanske borde ringt till barnmedicin ist. Nu fick jag iaf två sorters kortisonkräm att smörja med, och om det inte blir betydligt bättre till på måndag ska jag höra av mig. Men då ringer jag barnmedicin.

Fick med mig en liten bok om eksem, ska läsa igenom den. Har redan hittat lite saker som var nytt för mig. Har väl inte velat se att S har eksem, bara tänkt att hon har torr hud. Hon har ju haft eksem några ggr innan, och säkert lite på gränsen ibland som jag inte velat kalla eksem.

En av sakerna jag dock ser blir svår var avrådan från ylle. Jag älskar ull! Det var räddningen förra vintern när det var så kallt. Och denna vinter hör man ju bara ska blir så kall. S reagerade inte på ull förra vintern, men då var ju huden mycket finare. Jag hade minimundus och den är verkligen mjuk, mycket bättre än t.ex. det som säljs på coop (pierre robert). Nu är jag på väg att beställa ett nytt ullunderställ eftersom förra årets är aningens litet och jag gärna vill ha ett extra (bl.a. för att S inte vill ha det som är från coop - antagligen för att det är sticksigt). Vågar jag beställa? Annars tar jag gärna emot tips! Silkesunderställ under ull?

Jag har själv torr hud och på gränsen till eksem, men jag upplever att en bra mjuk ull är bra för huden, att ha bomull mot huden känns visserligen bra för stunden, men jag tycker det torkar ut huden mer än när man har ull.
    Men både Albin och Siri har haft sådana där "vårtor" som är på första bilden och enl A-C är det mollusker. Om du vill kan du välja ut en riktigt stor där man ser det lilla håller eller inbuktningen uppe på riktigt tydligt och klämma lite försiktigt. Då kommer det ut en vit "korv" som i en pormask typ. Jag är verkligen nästan helt säker på att det som du visade på första bilden är mollusker. Kortison kommer inte att hjälpa. Sedan är det så att mollusker gärna sätter sig i skadad hud, dvs där man är torr eller har eksem. Jag röstar som sagt på mollusker och något annat oidentifierat.
  • Blå Flygare
    Snutten skrev 2010-10-28 21:21:01 följande:
    Men både Albin och Siri har haft sådana där "vårtor" som är på första bilden och enl A-C är det mollusker. Om du vill kan du välja ut en riktigt stor där man ser det lilla håller eller inbuktningen uppe på riktigt tydligt och klämma lite försiktigt. Då kommer det ut en vit "korv" som i en pormask typ. Jag är verkligen nästan helt säker på att det som du visade på första bilden är mollusker. Kortison kommer inte att hjälpa. Sedan är det så att mollusker gärna sätter sig i skadad hud, dvs där man är torr eller har eksem. Jag röstar som sagt på mollusker och något annat oidentifierat.
    De två stora på första bilden är mollusker, det vet jag. De har också suttit där länge. Men de små? I så fall har hon fått några hundra mollusker över hela kroppen på två dygn. Tiden får utvisa.
  • Cs mamma

Alltså jag som atopiker får krupp på ull mot huden men det "nya" nu med bambu tycker jag är jätteskönt och har även köpt bambuunderställ till C. Kanske kan vara något?

R.I.P Moffa! SMS:a BESEGRA 3697 till 72988 för att skänka 50 kr till Cancerfonden till hans minne
  • Snutten
    Blå Flygare skrev 2010-10-28 21:48:18 följande:
    De två stora på första bilden är mollusker, det vet jag. De har också suttit där länge. Men de små? I så fall har hon fått några hundra mollusker över hela kroppen på två dygn. Tiden får utvisa.
    Hmmm. Ja vi får se. Som vi kommit fram till tidigare: våra barn drabbas av väldigt ovanliga saker. Siri ska ju till hud imorgon för hon förmodligen har fått perioral dermatit som normalt sett bara drabbar vuxna. Suck. Och behandlingen mot det är superstarkt PC som man inte får ge till barn under 8 år eftersom det kan förstöra emaljen på tänderna. Ska bli intressant att höra vad läkaren säger imorgon.
Svar på tråden Allergitråden