• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Kavat

Tjoho, vad kul det är när tvättmaskinen går sönder då man har 3 barn, varav en spyr mängder, så byten på honom är 3 (minst!) per dag, på mig och maken går det åtminstonde 1-2 tröjor per dag och de andra barnen går det 2-3 byten per dag plus diverse sängkläder och handdukar och annat som spys ner. Jippi, precis det man ville skulle gå sönder just nu.

Beställde i alla fall en ny tvättmaskin idag och diskuterade den där "allergitvättmaskinen" från Cylinda/Asko (?). Säljaren sa att de har fler sköljningar på den bara för att de inte får det helt rent utan så många sköljningar. Alltså enligt säljaren så har t.ex Miele löst "problemet" på 3 sköljningar och behöver inte 5 för samma resultat. Men men, vi får se om vi blir nöjda. Vågade inte chansa på en ny vattensnål utan möjligheter till extra skölj och extra vatten (om det behövs) men smakar det så kostar det.

• Kavat
    Snutten skrev 2010-10-21 21:28:28 följande:
    Kycklingwok med risnudlar?
    Mmm, ja kokosmjölk och red chilipaste, mmmmm, vad gott!
  • Tibell
    FrökenLindström : Hur gick det med tösen sen ?? Hoppas hon inte mådde allt för dålig av provoceringen!!
    är så jobbigt med omedvetna provoceringar eftersom de alltid får i sig alldeles för stor mängd än vad som är bra! =/

Blir ingen äggprovocering i helgen. Maken gjorde en miss för tre veckor sedan då han kokade lillans mat tillsammans med ärtor. Hon fick eksem direkt på sidan på magen ( alltid EXAKT på samma ställe..märkligt ) och detta sitter fortfarande i..dock bara liiie liiite kvar. Men jag vill att hon ska vara helt symtomfri. Dessutom är hon fortfarande flåsig och rosslig .. trots 6 puffar pulmicort och 3 airomir om dagen ( schemat har vi fått av hennes läkare ). Men hennes hosta är nästan helt okej nu..bara andningen kvar som sagt!

Tack för alla tårttips =) Lovar att återkomma nästa helg och berätta hur det gick. Hönan kommer älska att få något annat än gröt/välling/yoggi och korv att äta =)
  • Mama Law

Så sitter man här igen och försöker få ihop en vårdbidragsansökan och det är lika jobbigt varje gång. Bläää.

Nu får ni brainstorma mig på idéer som ska tas upp, har kört fast och vet just nu att jag ska ta med den faktiska kostnaden för mejeri produkter? Men sen då, jo locobasen..... GAAAAHH 

Har ju inte ens fått beslut på det jag sökte i februari så jag hoppas den nya handläggaren jobbar betydligt fortare. 

Leo -03 Wiking -05 Alvin -06 Towa -07
  • 2små2stora

Blää. j blev full av nässelutslag i går kväll. Det enda nya som hon ätit var en kaka med hasselnötter 9 tim tidigare. Kan det ta så lång tid innan det kommer en reaktion.

~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • Blå Flygare
    Mama Law skrev 2010-10-23 10:02:30 följande:
    Så sitter man här igen och försöker få ihop en vårdbidragsansökan och det är lika jobbigt varje gång. Bläää.

Nu får ni brainstorma mig på idéer som ska tas upp, har kört fast och vet just nu att jag ska ta med den faktiska kostnaden för mejeri produkter? Men sen då, jo locobasen..... GAAAAHH 

Har ju inte ens fått beslut på det jag sökte i februari så jag hoppas den nya handläggaren jobbar betydligt fortare. 
    Extra tvätt?
  • susieQ

Hej hej i tråden!

Sticker in huvudet med en fråga om neocate. Är det någon här som har upplevt problem med att gå över från neocate lcp till neocate avanced? Vi fick lite advanced av dietisten att pröva men Olof absolut tokvägrade den. Då beteendet liknar det som han visade när vi prövade de andra ersättningarna i våras så börjar ju såklart mina allerginojeklockor ringa. Men jag vet inte vad det skulle vara som skiljer sig åt allergimässigt i ersättningarna egentligen... Det kanske bara är nån annan smak på den som han måste vänja sig vid. I alla fall så vågar jag knappt prova igen för han kärvade så enormt med den vanliga neocaten efter att vi testat den andra och med hans begränsae kosthållning så är jag livrädd att han ska vägra den... Nån som känner igen problemet?

Idag har vi testat att ge honom havre också. Och jag vet inte riktigt va jag ska tro. Direkt efter så fick han sådana "indikationsfläckar" som vi kallar dem här hemma som han får när han fått i sig exempelvis mjölk. De kommer nästan omedelbart efter intag men försvinner efter nån timme. Olof har ju sena reaktioner så vi får väl se om magen säger ifrån om ett tag... Annars får jag väl fortsätta testa, tycker att det vore så bra om havre kunde funka.

Allt gott till er!

• Cs mamma

SusieQ: När vi hade vanlig Neocate och skulle gå över till advance hade jag aldrig några problem men jag fasade.

Jag har vänner som hade ett helv att gå från Neocate till Neocate LCP när det skiftet kom och dom gick istället över till Advance för det var mer likt tyckte barnet, eller iaf mindre svår övergång.

Näringsmässigt var det inte jättestor skillnad mellan Neocate och Neocate Advance även om Advance är en godkänd ellimentärdiet till barn upp till 10år och alltså är bättre för barn över 1år men jag tror inte skillnaderna mellan LCP och Advance är så pass att ni skall köra allt i botten utan fasa lååååååååååååååååångsamt som tusan. Kompisen fasade från vanliga Neo (som nu inte längre finns) till Advance på 5burkar. Jag fasade på 2.

R.I.P Moffa! SMS:a BESEGRA 3697 till 72988 för att skänka 50 kr till Cancerfonden till hans minne
  • susieQ
    Angel Gbg skrev 2010-10-24 16:01:21 följande:
    SusieQ: När vi hade vanlig Neocate och skulle gå över till advance hade jag aldrig några problem men jag fasade.

Jag har vänner som hade ett helv att gå från Neocate till Neocate LCP när det skiftet kom och dom gick istället över till Advance för det var mer likt tyckte barnet, eller iaf mindre svår övergång.

Näringsmässigt var det inte jättestor skillnad mellan Neocate och Neocate Advance även om Advance är en godkänd ellimentärdiet till barn upp till 10år och alltså är bättre för barn över 1år men jag tror inte skillnaderna mellan LCP och Advance är så pass att ni skall köra allt i botten utan fasa lååååååååååååååååångsamt som tusan. Kompisen fasade från vanliga Neo (som nu inte längre finns) till Advance på 5burkar. Jag fasade på 2.
    Då fasar vi helt enkelt, så får vi hoppas att det går bra. Det är ju ingen panik att ta sig över till advance, men med tanke på hur oerhört långsam hans process kring att äta annan mat är så vore det bra tror jag om vi i sinom tid fick över honom på den. Men hej hopp, viktmässigt och utvecklingsmässigt går det sannerligen ingen nöd på honom.I våras när allt var som värst hoppade han ner två hack på kurvan, men dem hacken har han tagit igen i höst och är nu upp på den ursprungliga linjen (är ingen kurvmänniska egentligen, men på ettårskollen så visade läkaren mig hur det sett ut). Så, fasa it is! Tack för sitt svar!
  • FenomenaA

Apropå Neocate så dricker sonen (13 mån) Neocate lcp till maten. Han äter hyffsat varierat, men det känns bra med ett allsidigt tillskott. Just nu ammar jag en hel del, men det är väl bra att han vänjer sig vid neocaten i tid kan jag tänka mig, även om den inte behövs näringsmässigt än. Hur som helst så funderar jag på skillnaden mellan neocate advance och neocate active. Jag läste på för en tid sedan, och kom fram till att active passar oss bättre då det är ett kosttillägg och advance är en komplett elementardiet. Lillebror äter rätt mycket vanlig mat, och behöver högt kalciuminnehåll/hnäringsinnehåll per mml. Tänker jag rätt då?

Svar på tråden Allergitråden