• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Blå Flygare
    Angel Gbg skrev 2010-10-28 21:54:38 följande:
    Alltså jag som atopiker får krupp på ull mot huden men det "nya" nu med bambu tycker jag är jätteskönt och har även köpt bambuunderställ till C. Kanske kan vara något?
    Bambu och ull ihop? För bambu är ju svalt. Det hade jag ju i blöjorna till A för han får ju svamp annars. Har också i strumpo och det känns verkligen att det är svalt. S behöver något varmt till vintern Nu har hon visserligen underhudsfett vilket hon inte hade förra vintern så hon bör ju inte vara lika frusen.
  • Kavat
    Snutten skrev 2010-10-28 21:58:55 följande:
    Hmmm. Ja vi får se. Som vi kommit fram till tidigare: våra barn drabbas av väldigt ovanliga saker. Siri ska ju till hud imorgon för hon förmodligen har fått perioral dermatit som normalt sett bara drabbar vuxna. Suck. Och behandlingen mot det är superstarkt PC som man inte får ge till barn under 8 år eftersom det kan förstöra emaljen på tänderna. Ska bli intressant att höra vad läkaren säger imorgon.
    Min dotter får konstiga utslag som liknar din dotters när hon äter frukt hon inte tål... Men hennes är "vanliga överkänslighetsprickar" vad jag vet...
  • Cs mamma
    Blå Flygare skrev 2010-10-28 22:00:25 följande:
    Bambu och ull ihop? För bambu är ju svalt. Det hade jag ju i blöjorna till A för han får ju svamp annars. Har också i strumpo och det känns verkligen att det är svalt. S behöver något varmt till vintern Nu har hon visserligen underhudsfett vilket hon inte hade förra vintern så hon bör ju inte vara lika frusen.
    Kombinationen kanske vore något men jag vill ändå bara säga att underhudsfett tyvärr inte hjälper om man är frusen, tro mig
    R.I.P Moffa! SMS:a BESEGRA 3697 till 72988 för att skänka 50 kr till Cancerfonden till hans minne
  • Blå Flygare
    Angel Gbg skrev 2010-10-29 10:47:46 följande:
    Kombinationen kanske vore något men jag vill ändå bara säga att underhudsfett tyvärr inte hjälper om man är frusen, tro mig
    Silke och bambu borde annars vara bra. Undrar om det finns att hitta
    Snutten skrev 2010-10-28 21:58:55 följande:
    Hmmm. Ja vi får se. Som vi kommit fram till tidigare: våra barn drabbas av väldigt ovanliga saker. Siri ska ju till hud imorgon för hon förmodligen har fått perioral dermatit som normalt sett bara drabbar vuxna. Suck. Och behandlingen mot det är superstarkt PC som man inte får ge till barn under 8 år eftersom det kan förstöra emaljen på tänderna. Ska bli intressant att höra vad läkaren säger imorgon.
    Mmhmm. Lycka till idag!
    Blafforna är redan mindre (det röda runt om är inte längre rött), och jag onbillar mig att prickarna är mindre röda med, men det är jag inte lika säker på.

Har fått skriva ny medicinlista på kylskåpet. Tagit till nu att göra iordning barnen med smörjning, inhalationer, nässköljning och allt vad det är. Hur ska detta gå på måndag?? Stress naturligtvis, och så får vi väl väcka barnen tidigare. Inte kul när S ligger och river sig på nätterna, hon sover inte bra nu! Det påminner mig, dags att fila naglar och sen förhandla om nattpajt i god tid innan läggdags för att undvika utbrott då.

Jag behöver ändå köpa nya nattdresser till S nu inför vintern (sovit näck på sommaren) Vad kan ni rekommendera? Alla roliga har ju stora plasttryck som blir kallt. Fast med eksem kanske det bara är något positivt
  • Cs mamma

Jo det är just det som ställer till det. Jag är väl en av världens mest frusna människor men när jag klär mig varmt och skönt så börjar exemen och jag har t.o.m lyckats få inflamerade hårsäckar pga exemet.

Kanske du kan ha flanell på henne om hon inte är lika känslig mot värme men ändå är kall? Det är mjukt tycker jag

R.I.P Moffa! SMS:a BESEGRA 3697 till 72988 för att skänka 50 kr till Cancerfonden till hans minne
  • Snutten
    Kavat skrev 2010-10-29 10:01:33 följande:
    Min dotter får konstiga utslag som liknar din dotters när hon äter frukt hon inte tål... Men hennes är "vanliga överkänslighetsprickar" vad jag vet...
    Jo det får Siri också men då försvinner de ganska fort igen. Dessa har hon haft i två månader och kortison hjälper inte. Nu har vi iallafall varit på hud och fått en annan salva utskriven. Om den inte hjälper på två veckor ska hon äta PC i en månad för att bli av med eländet.
  • JPL

När

Angel Gbg skrev 2010-10-29 11:29:27 följande:

Jo det är just det som ställer till det. Jag är väl en av världens mest frusna människor men när jag klär mig varmt och skönt så börjar exemen och jag har t.o.m lyckats få inflamerade hårsäckar pga exemet.

Kanske du kan ha flanell på henne om hon inte är lika känslig mot värme men ändå är kall? Det är mjukt tycker jag

När någon säger att den är frusen tänker jag direkt på Hypothyreos. Kollade i listan och "utslag" är med som symtom:
    thyroid.se/content.php&CatID=3
  • Kavat
    JPL skrev 2010-10-29 14:53:45 följande:
    NärNär någon säger att den är frusen tänker jag direkt på Hypothyreos. Kollade i listan och "utslag" är med som symtom:
    thyroid.se/content.php?ArtID=94&CatID=3
    I stort sett allt på den listan stämmer in på glutenintolerans också... Obestämd Men även allergier gör ju att kroppen inte funkar som den ska... Äter du som du bör Angel?
  • Cs mamma

Kavat: Jorå nästan *tappar tungan* svårt när man inte får sova att leva som man ska....

• Blå Flygare
    Blå Flygare skrev 2010-10-29 11:08:11 följande:
    Silke och bambu borde annars vara bra. Undrar om det finns att hitta
    Silke och ull menade jag så klart.
Svar på tråden Allergitråden