• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Dalkulla74

Hej, har inte var in i tråden på många veckor men skumläste lite hastigt nu och såg att ni pratade underställ för eksembarn.

Jag har hela tiden trott att Martin inte skulle kunna ha ullunderställ pga hans hud eftersom han har haft eksem över hela sin kropp konstant sedan han var liten plutt. Men jag hade fel! Fröknarna på dagis (ur&skur) fortsatte prata så väl om ull (och silke) så jag bestämde mig förra året för att köpa ett ullunderställ till honom. Efter en hel del letande på nätet så föll valet på Devolds underbara underställ. Det finns dock inte att få tag i på så många ställen men norrrbaggen.se och h2u.se har de. Jag kan länka här så får ni se vilket det är som Martin har och använde alla dagisdagar i veckan under heela vintern förra året.  h2u.se/index.php&showItem=308

Sen fick han ytterligare ett ullunderställ i merinoull från farmor och farfar och det fungerade lika bra det så nu är jag inte alls rädd för att köpa flera av merinoull .

Till pyjamas har Martin på sista tiden börjat använda bomullspyjamas men det kunde han inte alls ha när han var mindre och eksemen var än värre för han sov genast sämre. Bomullsfibrerna är större och hakar lättare fast i eksemen än vad tex silke gör. Vi har köpt silkespyjamasar på sidenselma  sidenselma.se/c-7-barn.aspx och tycker de är toppen! Så klart är det aboslut bästa Dermasilk men de kostar ju mer än dubbelt så mycket. Vi får däremot dermasliktuber utskrivet av Martins doktor och de är helt gratis. Dessa använder vi som tights och så har han bara en tröja till det.

Hoppas jag kunde hjälpa er med lite nya tips (har som sagt inte läst mer än som hastigast nu så jag vet inte hur mycket det har skrivit om detta).

• Blå Flygare
    Dalkulla74 skrev 2010-10-31 21:09:52 följande:
    Hej, har inte var in i tråden på många veckor men skumläste lite hastigt nu och såg att ni pratade underställ för eksembarn.

Jag har hela tiden trott att Martin inte skulle kunna ha ullunderställ pga hans hud eftersom han har haft eksem över hela sin kropp konstant sedan han var liten plutt. Men jag hade fel! Fröknarna på dagis (ur&skur) fortsatte prata så väl om ull (och silke) så jag bestämde mig förra året för att köpa ett ullunderställ till honom. Efter en hel del letande på nätet så föll valet på Devolds underbara underställ. Det finns dock inte att få tag i på så många ställen men norrrbaggen.se och h2u.se har de. Jag kan länka här så får ni se vilket det är som Martin har och använde alla dagisdagar i veckan under heela vintern förra året.  h2u.se/index.php?page=Products&showItem=308

Sen fick han ytterligare ett ullunderställ i merinoull från farmor och farfar och det fungerade lika bra det så nu är jag inte alls rädd för att köpa flera av merinoull .

Till pyjamas har Martin på sista tiden börjat använda bomullspyjamas men det kunde han inte alls ha när han var mindre och eksemen var än värre för han sov genast sämre. Bomullsfibrerna är större och hakar lättare fast i eksemen än vad tex silke gör. Vi har köpt silkespyjamasar på sidenselma  sidenselma.se/c-7-barn.aspx och tycker de är toppen! Så klart är det aboslut bästa Dermasilk men de kostar ju mer än dubbelt så mycket. Vi får däremot dermasliktuber utskrivet av Martins doktor och de är helt gratis. Dessa använder vi som tights och så har han bara en tröja till det.

Hoppas jag kunde hjälpa er med lite nya tips (har som sagt inte läst mer än som hastigast nu så jag vet inte hur mycket det har skrivit om detta).
    Tack!
    Jag har anv. minimundus och janus och upplever dem som mycket mjuka. S älskade dem, men förra året hade hon bara torr hud och inte eksem., Men då vet jag iaf att mittar man rätt ull så kan det funka. Tack för tipset om silke. Hur är den i kvalitét? Är den "silkig" eller sträv? Jag anv. silkesinlägg i tygblöjor, och den var obehandlad så den var grov. Men den smörjde in huden och var hudvänlig på så sätt. Men så ser inte denna siden ut att vara?
  • Dalkulla74

Blå Myran: Sidenspyjamasen från sidenselma är hal eller hur man ska säga, jag upplever den inte sträv utan bara mjuk och sval mot huden. Dermasilktuberna är resårstickade, blir ränder på huden där de sitter. Men de ska sitta still så de nöter inget. Helt fantastiska om du frågar mig! Dels så kommer de ju inte åt att klia på eksemen och dels så funkar de baktieridödande och kan faktiskt motsvara kortisonbehandling. Det tog ett tag innan sonen köpte att han skulle ha "strumpbyxor" på sig som tjejerna men nu tycker han supermycket om dom för de är så sköna. Perfekt att ha på sommaren med eftersom de inte är varma . Peppar peppar så har hans eksem varit bra en längre tid men annars hade vi tänkt köpa en pyjamas i Dermasilk med eftersom vi upplever de så bra.

När det gäller att täcka eksemprickar för att de ska få läka ifred så måste jag bara få skriva några ord om Hydrocoll-plattor www.hartmann.se/hydrocoll.php med. Det var vändpunkten för oss när vi fick de utskrivna till sonen, äntligen så kunde han sova långa pass utan att ens klia sig och att hela lakanet blev blodigt. De kan man med få utskrivet som hjälpmedel och är med andra ord gratis. Plattorna är 10x10cm och vi klipper ut en 9-10 rutor med rundade hörn av dem och sen beroende på hur eksempricken ser ut så antingen ingen salva alls under eller så duttar vi dit en liten prick kortison som då får förhöjd effekt under. Fukten bevaras därunder så de är mkt bra bara i det syftet.

• Dalkulla74

Ett tillägg om hydrocollplattorna, Ju äldre Martin blev så kom han ju på att de gick att riva av (gjorde det även i sömnen) så visst kliade han sig en del ändå men det blev trots allt en bråkdel mot innan då han låg och systematiskt rev sig på alla prickar som stack ut från huden och nu fick de större chans att läka och hållas i schack istället för att öka i storlek.

Martins eksem har inte varit så bra så här länge någonsin sedan han föddes. Han har varit mer eller mindre fin i ansiktet sedan i maj . "Normalt" ser han ut som en kille som haft vattkoppor för en vecka sedan typ. Jag undrar om det kan vara så enkelt som att det var då vi tog bort E202 (kaliumsorbat) som det blev så här bra? Vi är så glada för hans skull och hoppas det håller i sig även nu i vinter .

• Kavat
    Dalkulla74 skrev 2010-11-01 08:27:10 följande:
    Ett tillägg om hydrocollplattorna, Ju äldre Martin blev så kom han ju på att de gick att riva av (gjorde det även i sömnen) så visst kliade han sig en del ändå men det blev trots allt en bråkdel mot innan då han låg och systematiskt rev sig på alla prickar som stack ut från huden och nu fick de större chans att läka och hållas i schack istället för att öka i storlek.

Martins eksem har inte varit så bra så här länge någonsin sedan han föddes. Han har varit mer eller mindre fin i ansiktet sedan i maj . "Normalt" ser han ut som en kille som haft vattkoppor för en vecka sedan typ. Jag undrar om det kan vara så enkelt som att det var då vi tog bort E202 (kaliumsorbat) som det blev så här bra? Vi är så glada för hans skull och hoppas det håller i sig även nu i vinter .
    Båda mina storas eksem blir så mycket värre av E202, vet egentligen inte om det är så att de får eksemen av E202 eller att det bara blir sämre/mindre tåliga, men de blossar upp av E202. Så det låter inte helt otroligt. Skönt att han är bättre!
  • Dalkulla74

K Kavat: Ja jag minns att det var just du som skrev om E202 så jag har dig att tacka för att vi provade att utesluta det här hemma med !

• Tibell

Minstingen fyllde 1 i fredags och har således fått äta lite tårta . Bakade på en färdig sockerkaksmix från glutenfria hyllan. Istället för ägg använde jag no egg. Istället för grädde använde jag rapsy vaniljvisp med karamellfärg i. Detta borde väl hon kunnat äta utan reaktion?? Är allergisk mot mjölk, soja, sojasläktingar, baljväxter, vete och havre!!

• myran82

Jag vet inte om ni minns mig.

Iallafall så har sonen (7 månader) reagerat på mjölk så han har fått mjölkfri ersättning.

Vi tog ett prov på honom som inte visade någon allergi på mjölk så läkaren på 6 månaderskollen tyckte vi kunde börja prova lite lite försiktigt. Nu har vi provat i nästan 2½ vecka, tar det sakta och började med ett kryddmått vanligt grötpulver. Nu är vi uppe i en tsk och ser inga reaktioner alls och det känns bra =)

Vi fortsätter lite sakta så får vi se vad som händer.

• Cs mamma
    Tibell skrev 2010-11-01 21:12:04 följande:
    Minstingen fyllde 1 i fredags och har således fått äta lite tårta . Bakade på en färdig sockerkaksmix från glutenfria hyllan. Istället för ägg använde jag no egg. Istället för grädde använde jag rapsy vaniljvisp med karamellfärg i. Detta borde väl hon kunnat äta utan reaktion?? Är allergisk mot mjölk, soja, sojasläktingar, baljväxter, vete och havre!!
    Pratar du oldana sockerkaksmix?
    Rapsy tål inte C
    Karamellfärg känns en aning farligt men ok det är väl inget hon redan reagerat på, eller?

Vad är det mer för fyllning?
    R.I.P Moffa! SMS:a BESEGRA 3697 till 72988 för att skänka 50 kr till Cancerfonden till hans minne
Svar på tråden Allergitråden