• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Tibell

Vi vet inte om hon reagerat på något eller inte. Men hon har fått en jätte stor blåsa på insidan av läppen samt att hon varit extremt gnällig och dålig i magen! Hon fick ju i sig glykossirap i fredags och blev prickig runt munnen som nästan var borta igår... Idag är hon prickig igen, mycket mer än i fredags dessutom!!

• Frisören

Hej!

Är det någon här i tråden som har ett barn med luftburn allergi? Tänker främst på saker som ofta finns i omgivningen ex. äpple, nötter osv. Eller någon vars barn har fått en anafylaktiskchock?

Tack för svar!

• Mama Law

Fick ny kommunicering idag efter synpunkterna jag skickade in. Förra förslaget låg på 1/2 vb med 36% merkostnader. Nu är förslaget på 3/4 vb med 36% merkostnader. Får lågt anser jag men ska ju skicka in ny ansökan bara jag har fått beslutet så godtar det och dundrar in med en ny så fort beslutet dimper ner i lådan.

Leo -03 Wiking -05 Alvin -06 Towa -07
  • Cs mamma

Mama Law: jag förstår dig! Just det där med kommunicering är något jag saknar i vb-sammanhang numer. Här får man nu bara beslut och måste överklaga osv. Mycket bättre att få varningen så så man iaf kan försöka tala för sin sak utan överklagan och allt det innebär. Jag har vbsamtal nästa vecka tror jag det är... Önskar man bara fick slippa allt sånt extratjaffs dessutom

R.I.P Moffa! SMS:a BESEGRA 3697 till 72988 för att skänka 50 kr till Cancerfonden till hans minne
  • Tibell

Angelgbg: jag tror nog det var oldana sockerkaksmix!! Fyllning ser dy i svaret ovan!!

Som sagt, vi vet inte än om det var en reaktion men hon har fortfarande eksem runt munnen och är dålig i magen

• Kavat
    Tibell skrev 2010-11-01 21:54:29 följande:
    Banan och sylt som fyllning
    Vilken sylt = vilket innehåll
    Brukar hon äta den sylten?

Min kille tål inte bl.a eldorados med glykossirap ej heller E202 som ofta finns i sylt...
  • Kavat

Vad får era barn slembajs av? Och hur länge efter att de ätit det kommer bajset?

Lilleman bajsade och kissade på sig innan när vi kom hem från dagis. Något säger mig att det inte är vete för han ser inte ut så i ansiktet som han gör när han fått i sig vete. Han har inte spytt och är pigg i övrigt men klarade inte att hålla sig.
    Här hemma har han inte fått något "ovanligt". Dessutom var han inte på sin vanliga avdelning idag, utan dotterns, men "rätt" kokerska och "rätt" person brevid honom vid lunchen... F-n, vad jobbigt det är med allergiska barn.... Vill ju veta vad det kan vara så att man kan undvika det i framtiden...

• 2små2stora
    Kavat skrev 2010-11-03 16:33:10 följande:
    Vad får era barn slembajs av? Och hur länge efter att de ätit det kommer bajset?

Lilleman bajsade och kissade på sig innan när vi kom hem från dagis. Något säger mig att det inte är vete för han ser inte ut så i ansiktet som han gör när han fått i sig vete. Han har inte spytt och är pigg i övrigt men klarade inte att hålla sig.
    Här hemma har han inte fått något "ovanligt". Dessutom var han inte på sin vanliga avdelning idag, utan dotterns, men "rätt" kokerska och "rätt" person brevid honom vid lunchen... F-n, vad jobbigt det är med allergiska barn.... Vill ju veta vad det kan vara så att man kan undvika det i framtiden...
    J får det av soja och baljväxter och det kommer allt från 1 tim -24 tim efter att hon ätit något.
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • ViFrånLandet
    Kavat skrev 2010-11-03 16:33:10 följande:
    Är slembajs också tecken på allergi? Crap! Jag som hittat på alla möjliga förklaringar till att lilleman bajsar slem mellan varven... Obestämd
  • Tibell
    Kavat skrev 2010-11-03 14:29:51 följande:
    Vilken sylt = vilket innehåll
    Brukar hon äta den sylten?

Min kille tål inte bl.a eldorados med glykossirap ej heller E202 som ofta finns i sylt...
    syltet har hon äit av inann..så den är ok! Är någon ekoligisk tjohej och innehållsförteckningen ser helt ok ut!

Men jag pratade med min mamma idag, som också var på kalaset, och hon hade sett att dottern stoppat något i munnen och hann inte få ut det. Så något var det ju säkert!! Idag mår hon dock bättre!

Kan nässelutslag se ut som ett rött fläckigt "täcke" eller måste det vara blåsor ?? Får själv titt som tätt ett rött fläckigt område som täcker mage+ bröst och som kliar något såååå fruktansvärt. Har aldrig lagt någon vikt vid det eftersom det lägger sig efter någon timme. Men igår hände det igen och nu kunde jag inte sluta tänka vad det beror på!!??
Svar på tråden Allergitråden