• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Kavat
    t0va skrev 2010-11-08 14:30:23 följande:
    Oj... då blir jag ännu argare när de sa att vi skulle byta ut ett helt mål. 

Tänkte på en annan sak, läkaren sa att när de är 3månader så ska man gå över och testa igen. Stämmer det eller var det också något hon läst på cornflakespaketet? Var precis som med vaccination, "vid 3månader så byter man" Jag hittar inget alls när jag googlar utan bara det som sköterskan på föräldrastödet sa att när det är dax för smakpotioner så kan det behövas stöd från dietist och läkare vad man kan testa och hur, och ev. provokation innan men inget om en specifik ålder.  
    Tror att Blå Myrans "schema" var för permanent införande typ och inte provocering...

Om jag minns rätt så var det iaf på ett ungefär så här man provocerar med ren mjölk
    1/2 krm första dagen
    1 krm andra dagen
    1/2 tsk tredje dagen
    1 tsk fjärde dagen
    2 tsk femte dagen
    1 msk sjätte dagen osv.

Alltså en sakta och försiktig ökning. Sen beror det givetvis hurdan reaktion man fått tidigare. Andnöd - ja, då ska man inte alls provocera själv.

3 mån..? Det är nog olika vad som rekomenderas. Däremot så brukar de säga lite beroende på att det kan växa bort snabbt. Men man bör inte provocera mer än en gång i halvåret, skulle nog mer säga en gång om året är vanligast - om man provocerar alls. Anledningen att man provocerar oftare med bebisar är just för att det kan växa bort och man inte ska ge mjölkfritt i "onödan".
    Ok, mjölkfria ersättningen är dyrare för "staten" men barnet mår ju inte på något sätt dåligt av mjölkproteinfri kost i övrigt, så stå på dig!
  • brünnhilde

... bara en liten uppdatering om någon är intresserad. Efter en enda laktosfri dag verkar pruttarna och raparna vara borta! Kan det gå så fort?

• Rasmus päron

Hello alla kloka!

Dags att be om nya, kloka, råd! Igår fick vi bekräftat att Rasmus är lika allergisk mot ägg som mot vete, han har iofs aldrig prövat ägg utan vi "vet" det bara via prick och RAST. Så nu är nästa uppgift på dagordningen att lyckas med att baka goda tårtbottnar utan "allt". Är det förresten nån här i tråden som råkar sitta på ett recept på goda kanelbullar, även de måste vara utan vete, mjölk och ägg.

Har ni några tankar kring hur man gör nu när det är dags att pröva fisk? jag är ju själv så allergisk så det bara är lax som kan komma på fråga hemmavid men om Rasmus tål det så vill vi ju testa andra fiskar också.... För visst tänker vi väl rätt som tänker börja med feta fiskar före vita fiskar??

• Kavat
    Rasmus päron skrev 2010-11-09 10:34:57 följande:
    Hello alla kloka!

Dags att be om nya, kloka, råd! Igår fick vi bekräftat att Rasmus är lika allergisk mot ägg som mot vete, han har iofs aldrig prövat ägg utan vi "vet" det bara via prick och RAST. Så nu är nästa uppgift på dagordningen att lyckas med att baka goda tårtbottnar utan "allt". Är det förresten nån här i tråden som råkar sitta på ett recept på goda kanelbullar, även de måste vara utan vete, mjölk och ägg.

Har ni några tankar kring hur man gör nu när det är dags att pröva fisk? jag är ju själv så allergisk så det bara är lax som kan komma på fråga hemmavid men om Rasmus tål det så vill vi ju testa andra fiskar också.... För visst tänker vi väl rätt som tänker börja med feta fiskar före vita fiskar??
    Hej!
    www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b98965p1245620.html  gör dem numera med kardemumma och mjölkfritt margarin i. Dock svårt att smeta ur margarinet då degen inte håller ihop. Så sist tog jag flytande. Behövs dock mycket för att de sk bli riktigt goda

Miralicia har lite tårtor i sin blogg. Jag gör tårtbotten som hennes hallofeepaj. utanallt.blogspot.com/search/label/T%C3%A5rta
    Vi testade lax först, vilket rekomenderas, och det är den enda som hittills funkat ok.
  • 2små2stora

Såg idag på Oatlys hemsida att de har lanserat en havre yoghurt både naturell och med jordgubb.

~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • Twixie

Någon som bakat med linfröavkok istället för ägg? Ska man blanda det som man blandar ägg och socker "på riktigt"? Jag blandade bara ut det i smeten lite fort och det lade sig bara som en oljehinna över hela kakan. Den blev aldrig "kakig" utan höll sig så hela tiden i ugnen. God blev den däremot

(¯`°?.¸ ღ Mammas älsklingar M & M ღ¸.?°´¯)
  • Cs mamma
    Twixie skrev 2010-11-09 17:50:15 följande:
    Någon som bakat med linfröavkok istället för ägg? Ska man blanda det som man blandar ägg och socker "på riktigt"? Jag blandade bara ut det i smeten lite fort och det lade sig bara som en oljehinna över hela kakan. Den blev aldrig "kakig" utan höll sig så hela tiden i ugnen. God blev den däremot
    Jag har bara använt det som normala ägg men då utan att först försökt vispa ihop det med sockret. Dvs allt i byttan och sen vispa tills det blivit smet och sen i formen. Har funkat bra förutom att det tar mycket längre tid i ugnen tycker jag... och man ska gärna köra den på eftervärme 5-10min när den visar på kladdfri sticka för den kladdar ihop en del när den kallnat
    R.I.P Moffa! SMS:a BESEGRA 3697 till 72988 för att skänka 50 kr till Cancerfonden till hans minne
  • Mela78
    2små2stora skrev 2010-11-09 16:01:28 följande:
    Såg idag på Oatlys hemsida att de har lanserat en havre yoghurt både naturell och med jordgubb.
    Tack för tipset! Vi kämpar på med att få i dottern kalcium, så jag blir jätteglad över den här nyheten. Hon älskar Yosa, men den är inte kalciumberikad. Hoppas hon gillar dessa yogurtar.
  • t0va

Nu ska vi göra ett försök med provokation men jag känner mig så vilse, läkaren sa ju börja med 200ml och se men henne litar jag inte på. Han har inte fått andnöd innan utan "bara" kräkningar, gaser och jätteont i magen. Kan det vara lämpligt att testa med en matsked först och sen öka och när testar vi, efter, före eller mellan hans vanliga mål? 

Får han reaktion så får vi komma till barnkliniken men vi ska testa själva först.  

• Dalkulla74

3busfrön: Åhh tack för tipset, de ska vi prova så fort vi bara ser dem i butik !!

Mela78: Yosas stora förpackningar, iaf vaniljsmaken är kalciumberikad .

Min son älskar OATLYs havredrycker (bulliga flaskorna), så synd att de inte är kalciumberikade som mjölken. Jag mailade kundservice och fråga om just den saken. Men deras svar var att de dryckerna ses som hälsodrycker och ingen ersättningsprodukt för komjölk. Fattar inte riktigt det resonemanget, finns ju många som inte gillar komjölk men som likväl behöver få i sig kalcium. Varför berika bara vissa havredrycker? Kanske är svårt produktionstekniskt eller..? Lika dumt med Yosa iafs som bara berika vissa smaker.

Svar på tråden Allergitråden